Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
timmie

suzuki 85hk

Rekommendera Poster

hej.jag har en suzuki 85hk -86-88 årsmodel  som går lite kast.

den går när den själv vill.... ibland varvar den ut som den skall.....och ibland går den bara på lågt varv...

har gjort en kontroll med tändnings lampa...... 1,2 cylindrar har lite missar i tändningen.....

Någon som har förslag??? HJÄLP!!!!!    lossar snart skruvarna och tippar den ..äveln överbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Såvida du inte vill lämna in den hos en bra Suzuki verkstad så blir det väl lite trail and error.

Men man kan ju börja med de enkla och billiga åtgärderna först.

Steg 1 är att veta att bränsletillföreseln till bensinpumpen och vidare till förgasarna är OK.

Kolla därför hela kedjan från tanken inkl inne i tanken, luftskruv, snabbkopplingar, slang, bensinblåsa.

Steg 2 kan man kolla om membranet i bensinpumpen är dåligt. Kostar inte många kronor att byta gumimembranet.

Steg 3 kan vara regnöring av förgasarna.

a) Latmansmetoden: kör med CRC förgasarrengöring utan att plocka isär förgasarna och chansa att det räcker.

CRC förgasarrengöring.

Klicka här ...

Hur man använder den kan du läsa här:

Klicka här ...

B) Ta isär förgasarna och gör rent ordentligt med förgasarrengöring, blås rent med tryckluft.

Kolla flottören i resp förgasare att den är hel och sitter i rätt höjd enl specifikationerna.

Om man har isär förgasarna skall de sen synkas. Hur man synbkar står t ex i Clymer manualen (se nedan).

 

Man får förutsätta att du kör på hela och korrekt inställda (rätt gap) stift av korrekt modell. Kolla att du har bra gnista på stiften (Biltema har en tändningsprovare för 30 kr nåt sånt).

Att termostaten är hel och fungerar.

Att vattenflödesgivaren fungerar.

Osv.

 

Sen vad nästa steg kan bli är mer osäkert.

Nåt med CDI boxen eller glappkontakt nånstans, tändspolar som är lite kassa osv.

Omöjligt att veta utan noggrann och systematisk  felsökning.

På en 1998 Suzuki DT85 ställer man inte in tändingen, den har s k Digital IC tändsystem. På 1985-1987 skall man göra statisk och dynamisk tändinställning.

(hur man gör det och vilka värden för tändinställningen man skall ställa in står i t ex Clymers manual, se nedan).

 

Det bästa är troligen att du köper en Seloc Suzuki Outboard 1988-199 repair manual eller Clymer Suzuki Outboard shop manual 1985-1991.

Finns även Suzuki orginal verkstadshandbok att köpa om man vill.

Kolla med t ex Marinshopen om de har nåt av detta hemma. ´

Sprängskisser hittar du på http://www.brownspoint.com/

(Pars Look-Up)

 

Var bor du?

Om du inte bor alltför långt från Karlstad kan jag rekommendera Bosses Marinservice (näe det är inte jag även om jag heter Bo). De gjorde fina jobb på min Suzuki DT65 som jag hade för en del år sedan.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 19 november 2007 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för vissat  intresse Bosse.

har gått igenom allt med bränslet.......i ca 3 veckor....jag tyckte ju att det borde vara där problemet låg.....men ak. nej!!!

är nu vid detta att gnistan helt enkelt förvinner någon sekund då och då....???? obs endast på 1,2 cylinder . detta resulterar i att motorn inte vill varva ut    ibland .

och när den väl gör det ,kan den bara bli helt orkeslös helt plötsligt. VARFÖR???

och varför just min båt\Cry\... hi hi.

jag har köpt en bok ifrån clymer.... på engelska.

där kan man läsa natt efter natt utan att JAG lyckas bestämma mig för vad jag skall gå vidare på.\Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...