Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
martin38

Att lägg boj

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en båt som väger 4,5 ton där jag skall använda en boj som ankarförtöjning. Förhållandena är bra, skyddad vik. Tänkte använda mig av bromsskivor e dyl som tyngd. Botten är dyig (2 m därefter berg) och bottendjupet är ca 3 m.

 

Vilken tyngd (på land) måste jag ha?

Vilken kättings längd bör jag ha?

Hur bör jag konstruera det så att jag kan byta kättning om nödvändigt?

Andra tips?

 

Tack på förhand!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin,

Det är lite svårt att svara på din fråga rakt upp och ner då man inte vet hur stor hållfastheten är för dyn etc. Själv har vi dyig sandbotten där vi håller till varför det säkert är annorlunda. Det vi gör för att säkra t.ex. sjöbodar, bryggor etc är att vi gjuter fast en järnbalk i fyrkantig gjutform ca 1 m sidor och ca 2 dm tjock.

 

Balken är givetvis overkill för din båt men principen kanske kan vara intressant fr.a. gällande gjutformen. Gjutformens utseende gör att det krävs oerhört mycket för att flytta på fästet när det väl hamnat under sanden. Det är också lätt att gjuta in ett bra fäste för din kätting. Fästet kanske till och med kan få sticka upp lite ur dyn så du kan byta ut kättingen vad det lider. Formen är alltså viktigare än vikten. Det sitter som rena berget när strömmarna grävt ner formen. Det absolut bästa är om man kan få till en grop som är ett par decimeter djupare än cementformen. Då täcks den snart av sand/dy runt om och sedan sitter den så du inte får loss den på annat sätt än att gräva upp den. Den sugs alltså fast. Känner du dig osäker kan du ju säkra med ytterligare en kedja till ytterligare en boj. Om du korssätter linorna från bojarna bakom båten (så höger boj går till vänster akterfäste och tvärt om) ligger båten kanon oavsett hur det blåser. Detta brukar vara bra om man har andra båtar nära sin egen. Detta visste du dock säkert redan.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Står en del matnyttigt i den här förtöjningsguiden: http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf

Och den här sid 10-13: http://www.modernaforsakringar.se/files/nUbbWvyS.pdf

 

Det där med att byta kätting har jag inget direkt tips om. När jag byter rep till min förtöjning så har jag kraftigt galvad karbinhake (tror den hade brottgräns 1200 kg, jag har en mindre båt som vägen ca 1 ton) som jag dyker ner med med nytt rep och krokar på en bojögla (bojstång med ett gäng betongplattor påträdda på stången). Ursprungligen hade jag en kraftig galvad schackel låst med ståltråd. Men när jag skulle byta ut repet efter 5 år så kom jag inte på nåt bättre än att kroka på en kraftig karbinhake med nytt rep i. Det var enkelt att dyka ner och kroka på karbinhaken, var bara att följa det gamla repet tills man såg öglan. Sen upp igen för lite luft, ett dyk till med kniven i högsta hugg och så skar jag av det gamla repet nere vid öglan.

Helst hade jag velat ha en schackel igen men jag hade nog inte klarat att gänga på skruven och låsa med ståltråd där under vattnet.

Troligen får man ta upp hela bojtyngden när man skall byta kätting i ditt fall. Det är väl så proffsen gör om jag inte missminner mig.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 18 november 2007 | 21:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mest boj-lina till mina båtar nuförtiden.

 

Där jag har kätting mellan boj och bojsten låter jag den dock gå runt i en cirkel så att jag kan kontrollera den med jämna mellanrum.

Längst ner använder jag sk P-ringar eller rejäla stenar. Om öglan i ringen eller stenen inte är tillräckligt grov för att kättingen ska kunna löpa igenom sätter jag ett stort galvat schackel i den. På schacklet sätter jag två rejäla zink-anoder eftersom jag har erfarenhet av schackel där skruven rostat upp på en dryg säsong. Sen kollar jag kättingen varje säsong och byter ganska enkelt genom att schackla i den nya kättingen i ena änden av den gamla och dra alltihop igenom schackel eller ögla.

 

Längden på kättingen brukar jag ha till ca 2 ggr vattendjupet eller mer.

 

Till din båt skulle jag använda två 70-kilos P-ringar som jag skulle lägga i rad. Lägg då dem med så mycket kätting eller lina emellan så att du kan lyfta den ena utan att behöva lyfta den andra, dvs lite drygt vattendjupet. Det kan vara lite trixigt att få dem att ligga som man vill.

 

Lycka till

 

Senast ändrad av ChristerN | 18 november 2007 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtöjningsguiden som bossee hänvisar till har ju en del matnyttigt.

 

När vi ordnade förtöjning till vår båt (ca 2 ton) så körde vi väl lite efter kajsa warg metoden med: man tager vad man haver och använde en natursten (den blir tydligen tyngre än betong som var vårt andra alternativ under vattnet) som vi släpade ut på isen under en vinter. Stenen var ordentligt överdimensionerad vilket gjorde den en aning svårhanterlig men det var den som låg bäst till och i efterhand så kan man ju vara säker på att den aldrig kommer någonstans.

 

När den väl var på rätt plats borrade vi en hel drös med hål i den. I ett av dessa drog vi i en maffig (överdimensionerad) expanderbult för sten, skruvade dit änden på en galvad kätting (överdimensionerad). Kättingen band vi i ett rep som vi sedan la in på land.

 

På vårkanten tar vi lilla ekan ut med repet, fiskar upp kättingen och gör fast bojen. På hösten gör vi bara tvärtom och slipper därför frysa i onödan om händer och kropp efter att ha simmat efter kätting.

 

Skulle det visa sig senare på sommaren när vattnet blivit dykvarmt att expanderbulten på något vis verkar ha tagit illa vid sig av sin undervattensvistelse, tar vi bara en ny bult och skruvar fast den i ett av de andra hålen. 

 

Var och en har naturligtvis sina egna ideer och uppfattningar om vad som är bäst. Vi tyckte att det här var smidigt sätt att uppfylla våra krav och lösningen med de extra hålen kommer att räcka rätt långt framöver....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...