Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
JanErik

Förtöja vid brygga

Rekommendera Poster

Jag har en bryggplats där jag ligger längst ut och måste förtöja med aktern i en boj. Seglar ofta ensam med en 33 fotare. Är det vind akterifrån (vilket det är ofta) är det lite knepigt.

Finns det några tips och knep (hjälpmedel) som kan göra det lättare vid ankomst och förtöjning. Stenar ligger otäckt nära.

Har idag spänt upp en lina mellan boj och brygga som jag fångar in vid ankomst. Lite bökigt men ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med linan funkar väl bra?  Så gjorde jag tidigare när jag låg i hamnens utsida.  Då spelar det ju ingen roll från vilken sida vinden kommer, man lotsas ju så att säga in till bryggan bryggan då.  Kommer vinden akterifrån kan man ju sätta en bryggfender på bryggan som fångar upp båten.  Använder du merxhake mot bojen?  De är bra, men handyduck är bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den förhärskande vindriktningen är från bojen så kan det ju vara ett alternativ att lägga fören mot bojen och aktern mot bryggan. Du får det dessutom mycket trevligare i sittbrunnen då. Lina mellan boj och brygga låter som en bra variant. Jag låg på det viset en period och hade då ett block i bojen och lina med dubbla längden med bägge ändarna i bryggan. När det var riktigt luriga vindar kunde jag först gå till bryggan och sedan lägga fast fören och dra den till bojen. 

 

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare hade jag en boj med genomgående ten till min stora segelbåt (25 fot). I tenens överände hade jag svetsat på ett rundjärn som böjde uppåt. Jag hade två förtöjningsändar schaklade till bojkättingen i underkant bojen, med splitsade öglor som var avpassade så att båten låg rätt när jag la öglorna över respektive knapar.
När jag gick ut hängde jag öglorna på rundjärnet och när jag la till gick jag tätt in till bojen, tog bägge akterändar och la tillfälligt på samma knap.Tomgång framåt på maskinen. Fram på däcket och tar mina förändar som ligger på bryggan, även de med färdigsplitsade öglor som är avpassade så att de har rätt längd.
 
När jag har förtöjt i fören går  jag akter, stoppar motorn och lägger akterändarna rätt på respektive knap.
 
Dessvärre hade bojen tjänat ut för ett par år sen och jag har inte fixat nån ny av olika anledningar. Har legat denna sommar på ett stort stockankare.
 
Jag har likadan till min lilla båt (bilden uppe till vänster) med skillnade att jag har en ögla i toppen på tenen som jag hänger aktertampen genom när jag går ut.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande funderingar, men har varit orolig för att tamparna i sitt viloläge skall snosig/trassla runt bojkättingen om de är långa. Hur långa är dina ändar och har du haft trassel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tampar var ca 2 m. Har aldrig haft problem med att de snodde sig runt bojkättingen. Hade arrangemanet i ca 10.
 
Den enda gången det blev lite knepigt var när ena dottern släpte tamparna i stället för att hänga upp dem på kroken. Fick ta båtshaken och friska upp dem.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min blir ca 7 meter och det är ca 6 meter djupt där. Jag ligger normalt bara med en bojlina. Tror du det ändå funkar? För att undvika risken med lina i min eller andras propellrar skulle man ju kunna ha en rejäl vikt mitt på tampen som får den att sjunka snabbt.

Detta skulle vara ett jättebra arrangemang för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har du bojen så långt ut?
 
Det finns ju mer möjligheter till att det stökar till sig med längre lina, men det borde fungera.
 
Att jag hade två linor var nog bara en ide jag fick. Jag har ju en koster, så det passade väldigt bra med två relativt korta linor. Jag såg att jag missat en liten detalj i mitt förra inlägg, Jag hade arrangemanget i 10 år, skulle det stått.  
 
Hade jag lagt min boj 7 meter akter om båten hade jag stängt av halva avståndet mellan pontonbryggorna. Det hade nog inte bryggannarna på insidan gillat, åtminstone inte dom som ligger på den andra pontonbryggan, som nästan sniker min boj när dom skall lägga till.
 
För närvarande är ju inte bojen nåt problem. Den föll för ålderstrecket och säckade ihop och förpassades till soptippen 2005.  
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tanke - som jag själv körde i många år med först en 30-fotare och sedan en 35-fots båt. Då hade jag så långt mellan boj och brygga där jag låg på nocken att jag kunde ligga på \svaj\. Dvs var det lugnt väder så gick jag in på vanligt sätt men blåste det och jag var ensam ombord eller med smågastar så förtöjde jag på svaj. Sedan hade jag en tunn men stark lina som med tyngder låg på botten och förband boj med bryggnock. Efter att jag då fixat alla segel och gjort i ordning båten så halar jag upp linan och drar mig in till bryggan samtidigt som jag släpper lagom på bojlinan via en vinch. Skulle det funka som alternativ, har du så mycket plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bojen ligger så långt ut vet jag inte, det är klubben som lagt den där och anvisat mig platsen. Men med sin sten på 2500 kg ligger den nog där den ligger....

 

Att ligga på svaj går inte - platsen är lägst uppe i högra hörnet på bilden, vid pirvinkeln bakom båten med vitt skrov, det finns inte svängrum för min båt. Dessutom vinner jag nog inte så mycket på det, blåser det hårt är båten ändå för stor och tung med för stort vindfång  för att jag skall kunna dra henne på plats.

Utan det är just vid hård vind jag behöver en lösning som medger att jag kan köra in med god fart, snabbt fånga bojen på vägen utan at stanna och först bromsa upp precis på plats inne vid bryggan. Går det för långsamt och en hård sidvind får grepp om henne är det kört....

 

Men jag tycker Toaens lösning ändå borde funka. Med en tillräckligt stor vikt (flera kg?) på linan så att den snabbt sjunker och sedan inte kan dras iväg av propellerströmmar och trassla till det runt roder och prop bör en såpass lång slinga inte ställa till problem. Och varför skulle den sno sig runt bojkättingen?

 

En annan fundering - Toaen har ju fäst sina linor vid tenen UNDER bojen. Jag undrar, i mitt fall med såpass lång lina, om det inte är bättre att ha den fäst upptill i bojöglan som vanligt?

post-14806-1394235272,1712_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av olika andledninga lär man sig saker som sen blir ett absolut måste.
 
Första sån lädom fick jag av denscoutledare som fick mig in på seglingens bana; En segelbåt skall va vit Detta var när jag talade om att jag skulle måla den plyfabåten, en PoP16, blå.
Sen dess har jag bara haft vita båtar  för utom den jag har idag - den är blå.
 
En annan sån lärdom är att man inte skall ha gasol i en båt. I min blå Storfidra fanns ett gasolkök som genast åkte ut till förmån för ett Origokök. En tidigare ägare har under de åren jag haft båten försökt övertala mig att sätta tillbaka gasolköket - utan resultat.
 
Annledningen till att jag har fäst förtöjningslinan i Ankarkättingen i stället för i överkant av tenen (stången som går rakt genom bojen) är att man skall göra så för att undvika risken att tenen går av. Schacklar man bojen och förtöjningslinorna med en stor schackel direkt i köttingen eliminerar man den risken. Bäst är att ha en ormlina (rostfri trålvire) med tyngder på, så slipper kättingen rosta av. 
 
Det är för och nakdelar med att ligga i en hamn där man får lösa alla detaljer utom själva bryggan själv. Man kan få det precis som man vill. Nackdelarna är väl att det blir lite arbete och kan kosta några kronor.
 
Bäst är ju att ligga i Y-bommar, men det är ont om sådana platser här om man inte vill låna ut pengar till kommunen för att de skall köpa nya, som de sen hyr ut till den som lånar ut pengarna, med viss reduktion av hamnavgiften. Funderar ändå på det för egen del, men jag får vänta tills/om jag köper en annan båt under våren.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säkert vara bra i vissa fall.

Men inte för mig. Dels har jag jolle i dävertar som är i vägen, dels så klarar jag inte det själv. Att lägga till med fören går om vinden är måttlig eller från rätt håll. Men att backa in själv, och hinna med bojlina från fören går inte om det inte är i princip bleke. På den punkten måste jag ge RolfTillberg rätt, även om hans inlägg här ovan var rätt trist.

 

Nej, till nästa säsong skall jag testa fasta linar a la Toaen så får vi se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra tvärtom? D.v.s. fästa lagom långa tampar i båten i stället för bojen..

Förbered två tampar (en för vardera knap) som är fäst i en märkshake. Markera på tamparna med tejp eller liknande hur långa de ska vara, eller gör färdiga öglor. När du är på väg in så lägger du fast tamparna på knaparna vid tejpmarkeringen, eller öglan. Märkshaken sätter du i en särskild hållare på båtshaken så att du inte ska behöva stryka bojen alldeles med båten. 

 

Annars på samma sätt som om tamparna var permanent fästade i bojen.  Det funkar för oss med 29 ft vindkänslig motorbåt med rak axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Det beror ju på vilken typ av boj man har. Vi har en sådan som har rör för genomgående kätting.  (d.v.s. ingen bojten) Då är kättingen fäst i öglan där man fäster tamparna. Då ser man också hur öglan mår och byter förhoppningsvis i tid.

 

Men det är klart, har man vanlig genomgående bojten så måste man säkra på något sätt.

 

Senast ändrad av Pierina | 28 november 2007 | 14:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...