Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Timoi

Vilken propeller \"pitch\" skall jag välja ?

Rekommendera Poster

Har en Fletcher från 70-talet 4.30m lång (14 fot). Köpte en Mariner 90 Hk (rak sexa) med en 17 pitch propeller (48-77344-17), så motorn är inte monterad på båten än.

Förra ägaren hade denna på en Flipper 620 från 1982 och gjorde då ca 28-29 knop.

Specifikationer är att motorn varvar 4500-5000 vid fullt påslag. Full fart \Laughing\

 

Kikar på en piranha 13 x 22 x 4 eller en 13 x 20 x 4 (4 blad Composite 20 eller 22 pitch)

Skall eventuellt köra med vattenskidor, inte säkert.

Skall ha en billigare propeller antingen aluminium eller Komposit. Hade en Mercury 40 Hk från 1976 på båten med en Comprop 4 bladare (4x10x13 pitch) komposit på som fungerade utmärkt men med vattenskidor blev det segt. det ända som fungerade var att ha hydrofoils för att få den i plan och  gjorde då ca 28 Knop med 1 person och utan vattenskidor.

 

Vad tror Forumet och vilken pitch är det som gäller ?

 

Mvh Timoi..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Till min 80 som sitter på pråmen badankan köpte jag först också 48-77344-17 men gick sen ner till 48-77342-15  skillnaden blir en rappare motor som varvar ur lättare skillnaden är ca 300- 500 varv mellan 15-17   

 

största fördelen är annars att mindre stigning ger mindre motstånd på lågfartskörning och en 2 taktare behöver då gå så lätt som möjligt annars både luktar, ryker och sotar den.

 

 

Åkte också med en 40 hk innan och skillnaden i vrid med en fullvuxen motor är stor du lär nog kunna åka vattenskidor med full besättning i båten.

 

Om någon med lättare båt behöver en 48-77344-17 endast använd någon timma så byter jag gärna till en extra 48-77342-15 alltid bra att ha en i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör rätt i valet av propp dom har enastående resultat om man jämför med aluminium och rostfri.

dom har slagit många rostfria på fingrarna!!.

 

Mvh Mikael

post-6840-1394235271,2335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Båten väger 300 kg motor 135 kg samt tank o personer,

Mvh Timo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag skulle börja med en 4x13x20 den har en topp på 41 knop vid 5000 varv

men om du är ute efter toppfart bara ska du ha en 3-bladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Propulse, har den på 21 pitch och då gör den 38 GPS Knop. Bra vid vattenskidor utan att ställa om pitchen.  Det får duga.Skrattande  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara direkt ultimat kombination, alternativt dålig motor...

Min gör 38 knop med två pers i och då väger den 200 kg mer än din båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kan bara hålla med. din båt borde gå fortare. Min Flipper 575á gjorde 39 knop på gps´ n när jag tog upp den.

Jag har en Mariner 90hk -99a och kör med en Ballistic 13-1/8 x 21 och hissat ca 30mm. Jag ligger på exakt 5500v med två pers i båten.

Jag har även en Ballistic 13-3/8 x 19 med den tappar jag ca. 2knop och så varvar den för mycket (5800v).

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300 kilo kanske var en optimistisk skattning når båten var ny?

Har läst på många ställen att plastbåtar blir tyngre med åren... Plasten och fyllning mellan suger åt sig vatten, allt mer ju fler år den har på nacken...

En tyngre båt har även fördelar = mer tyngd genom vågor och stabilare gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört mig för angående detta. En Fletcher är en vattenskidbåt dvs den går tungt i vatten Den planar inte som en vanlig V-skrovbåt, så 38 knop är nog bra för en flexande komposit propeller med 4-blad. En Rostfri 3-blad propeller ger nog mera knop , men det är jag inte ute efter. Föregående talare nämnde också att båten blivit tyngre med åren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...