Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
freddie1

DC, toa, min 40 knop, typ 7 meter lång

Rekommendera Poster

Finns denna båt???

 

* DC

* 7-8 meter

* Minst 40 knop, helst över 45 knop

* ett riktigt toalettutrymme

 

Jag har inte sett några sådanna här direkt..... (Yamarin 76 DC faller bort pga ej riktigt toalettutrymme). Några förslag?

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Spelar det nån roll om det är utom- eller inombordare?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast är väll att köpa en DC med det rätta skrovet, motorn och sen bygga om den så att den uppfyller önskemålet. Givetvis så försvinner en del av det övriga utrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Några förslag:

 

Inombordare:

* Fjord 24 Weekender (uppåt 40 knop med 270 hk V8)

* Nimbus 26 Epoca (ca 40 knop med den största 310 hk V8:an)

* Askeladden 705 Voyager (ca 40 knop med 300 hk Mercruiser bensin alt 306 hk CMD diesel)

* Nidelv 780 Sport (49 knop med VP D6-330)

* Windy 25 Mirage (44 knop med VP KAD 300,  38,5 knop med VP D4-210, 46 knop med VP 5,7 GSI/DP)

* Jeanneau Leader 805 (rimligen uppåt 40 knop med VP KAD300, VP 5,7 GSI el motsv)

* Aquador 23 DC (med 270 hk rimligen över 40 knop)

* Aquador 26 DC (med 340 hk rimligen över 40 knop)

 

/Bo  

 

Senast ändrad av bossee | 17 november 2007 | 19:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Intressant fast går väl under 40 knop (?)

 

Saxat  //

Årsmodell: 1991

Märke: Yamarin

Modell: 750

Längd: 7.50 meter

Motor: Mercruiser V6 4.3 -00

Motortyp: Inombordare

Motorstorlek: 220 hk

Skick: Gott skick

Kojplatser: 5    //

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade igenom alternativen:

 

(tkr i snabbsökning ca priser från annonser) 

 

Fjord 24 Weekender           äldre         200

Nimbus 26 Epoca                89-96       450-750

Askeladden 705 Voyager     ?-07          500-700

Nidelv 780 Sport                 07            hitade ej

Windy 25 Mirage                 2005        830

Jeanneau Leader 805           2006        850

Aquador 23 DC                2001-2007    600-800

Aquador 26 DC                2001-2007    800-1500

 

Ville gärna över 40(45) knop, inte lätt och dyrt ser jag. Nidelv 780 Sport på 49 knop verkar väldigt trevligt fast dyr då den är ny.

 

Finns det andra alternativ? Amerikanska?

 

Senast ändrad av freddie1 | 17 november 2007 | 21:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om den inte är för liten så finns det en båt med utombordare som har avskild toalett: Skibsplast 685.

Det är en DC som är godkänd för utombordare 225 hk. Mercury är Skibsplast husmärke så med en Verado 225 bär det iväg i ca 41 knop i alla fall. 

 

http://www.skibsplast.no/2007/685.htm

 

Kanske inte supersnygg men har ju rätt stora utrymmen för att vara såpass liten ändå.

Tror jag har ett test på den om du är intreserad.

 

Föredrar du inombordare så heter den Skibsplast 690.

 

Vet ej om de har nån svensk återförsäljare nuförtiden, kolla på hemsidan.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en test där de hade en 200 hk motor med toppfarten 36 knop, så med 220 hk borde det vara ganska nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde vara kul och få veta varför den måste gå i 40knop eller mer,

den båten du eftersöker ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill det :-)

Jag är fortfartande ung. Kul med fast. Vore gött att kunna åka fort och ta sig snabbt till olika ställen, t ex danmark. Och får en hög marschfart på  30 .

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den ser rätt schyst ut. Har inte hört talas om båtmärket tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel drös amerikanska kabinbåtar runt 24 foot (7.5m) som uppfyller din spec. Searay, Chapparal, Four Vinns, Cobolt, Crownline, Bayliner, Rinker, Larson, etc, etc. Bara och välja. Med en 5.7L gör dom runt 40 knop, med en 7.4L runt 45 knop.

 

När jag bodde i Californien hade jag en 20 foots Crownline bowrider med en 260hp, och den gjorde runt 45 knop. Skit kul.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men om du är ung då har du ju tiden på dig. Det är värre när man är över 40-då, är det inte då man inser att man måste dra på lite för att hinna allt man vill ha gjort här i livet?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal (eller dyr snarare) har du tänkt dej. Jag tycker att de senaste 5-10 åren har de amerikanska båtarna helt OK kvalitet, trots vad många säger. Tidigare var det lite si och så. Motorerna har stor volum också och håller utmärkt.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En amerikans båt som inte är tokig är Chaparral. Djupa V skrov och bra kvalitet. Modellen 255 SSI uppfyler dina krav. Separat toilett utrymme, drygt 8 m och med 5,7 l INB gör den ca 43 knop. Välj big block 7,4 l och du är uppe i knappt 50.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har av och till funnits svenska återförsäljare av Sibsplast.Finns visst en återförsäljare nu Jerns & Englund i Kungsbacka, http://www.jensenenglund.se/ 

Skibsplast anses bra kvalitet i klass med Askeladden m fl. Ganska dyra dock. Inte så stor tillverkare kanske men de har ändå ganska många mindre och medelstora båtar i sitt modellprogram.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har inte tänkt jättemycket på priset då jag först tänkte titta på vad denna önskebåt kunde tänkas kosta. Och har ju fått en ganska okej bild av detta nu.

I nuläget absolut max 400-500 tkr och egentligen inte mer än 200-300 tkr i nuläget i alla fall.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om hur gammal båten får vara men Flipper 777 borde klara fartkraven med största åttorna. Finns några på Blocket och lite mer info på

 

http://www.flipperbat.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 300tkr är det inga problem att hitta en båt som fyller dina krav. I Sverige kan du hitta en 10 år gammal, i USA en 5 år gammal och ofta med större motor.

 

Exempel (vad jag skulle göra)

 

För 30.000 dollar. Lägg till 19% for moms (Tyskland), 2% for tull, och frakten går på mindre än 50tkr så är du under 300tkr.

 

Den här länken har 300 båtar i USA, 24-26 foots cabin cruisers, 25-35.000 dollar.

http://search.boattraderonline.com/search-results/Zip-90762/Radius-any/Year-1997,2008/Type-Power/Category-Cruiser (Power)/Length-24,26/Price-25000,35000/Sort-Price:DESC/

 

Välj ett område på ostkusten. Boka tid för att titta på 15 båtar, åk över för en vecka, hyr en bil och titta pa dem (kul och en erfarenhet rikare)). Att åka över själv är ett absolut måste. Lita bara på dina ögon. Köp den du tycker är bäst.

 

Jag själv anlitade Boats International för transporten (http://www.boats.de/). Dom var bra men det finns nog andra bra också.

 

Alternativt har jag hört att det är en massa USA båtar som ligger i tullen i Sverige. överflöd? Man kan kanske snart göra ett riktigt klipp på en sådan om dom inte säljer.

 

Lycka till.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schyst info :-) Tack! Antar att Tyskland har lägst moms och man därför tar via det landet? Betalar man 2 % tull till Tyskland eller?

 

Köpte du själv båten på din profilbild? Den ser amerikansk ut :-)

 

Har du någon uppskattning på hur mycket man kan tjäna på att köpa från USA jämfört med blocket-annons i Sverige?

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en USA import får du räkna med nytt/nya block och limpor då det rostar fint över atlanten. Annars så är det väll bara att slå till. Ska du ha en snabb båt så är det jänkare (och inga gammla finnar) du ska kolla på.
 
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Helt rätt!

Det är därför man tar båten via Tyskland.

Tullen betalar du dock i Sverige.

Vad man tjänar e lite svårare att svara på, beror lite på vem, vad, hur du fixar transporten och om du väljer att ce-märka mm.

Dollarn e ju vansinnigt låg så det finns många bra alternativ.

Om jag nu ska göra en uppskattning så hamnar den på 20-30% inkl. resan till det nya landet i väster.

Jag ordnade transport med boats.de för 3 års sen och det funkade klockrent.

 

Lycka till och glöm inte den trvliga resan över \Wink\

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrolift F-26, 55 knop oavsett motor, bränslesnål

Ca 500-600kkr beroende på utr.

 

Mvh

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på bilden köpte jag i USA. Flyttade från Tyskland till Sverige i vintras och hade lite tid över. Köpte den i Florida, körde över till Bahamas, och plockade upp familjen i Nassau. Vi åkte runt bland öarna i två månader. Bilden är när vi ligger i en vik med kilometerlång beach, kristallklart varmt vatten, bara vi och ingen annan båt. Det var så mycket fisk i vattnet att vi lyckades fånga med bara matrester och håv. Kan inte bli mycke bättre. Sen körde jag tillbaka till Florida och skeppade den till Sverige.

 

Svårt och uppsaktta hur mycket man tjänar. Om man vill ha den har typen av båt gör helt klart en mycket bra affär jämfört med att köpa i Sverige, men man ska nog bara göra det om man också tycker det är kul.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va härligt det låter. Det finns upperbarligen många fördelar med att importera! Men hur är det med nackdelarna? Vi har inte pratat om det men det finns väl säkert en del nackdelar. Spontant tänker jag t ex på att det känns som en större risk att bli blåst på båten efter att man har betalat den.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för tipset! Har du lust att utvecklade det där med bränslesnål?

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättplanade skrov som gör att den drar betydligt mindre än liknande båtar mad samma vikt/motor.

 

Mvh

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...