Patrickk 0 Postad 17 November , 2007 Hej, Vid vår brygga har vi stora problem med måsskit. Man skyddar sig så gott man kan genom att sätta på måsvingar, linor med plastremsor osv. Jag hörde från en kille som jobbar på en marina att färgen på kapellet påverkar hur mycket måsskit man får. Enligt honom var ljusblått sämst och mörkblått vet jag av egen erfarenhet blir fullt av måsskit. Enligt honom var andra färger såsom svart osv. bättre. Är det någon som har någon erfarenhet som visar att andra färger än ger mindre måsskit? Om ja, vilka färger tycker ni i så fall fungerat bra? mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 17 November , 2007 Använd den färg DU tycker är snyggast till din båt! Lägg sen dit en plastorm eller två från barnaffären så klarar du dig från plattfötternas avföring. (jag har två olika ormar). Jag har plastormarna fastsatta med vanlig fisklina och de kan följa med kapellet när man viker ihop det eller fäller ner det vid fint väder. Ibland har jag en orm innanför ett av fönstren och en mitt på kapellet och ibland två på kapellet och har sen dess ingen måsskit på kapellet. Lycka till! :-) PS vore intressant att höra om olika färger ger olika mycket måsskit//DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 November , 2007 Hej, Jag har ljusgrått kapell och det tycker måsarna är en bra färg också att sitta och uträtta sina behov på. Kan nämna att sen jag bytte till hamnkapell som sluttar och alla håll och kanter så kan inte måsarna som ju har plattfötter sitta nånstans. De kanar ju hela tiden och kan inte sitta där. Sen jag bytte till hamnkapell har jag inte haft en enda måsskit på båten. har haft hamnkappell i två säsonger nu. Skönt att slippa måsskiten. Det var helt klart värt de ca 4300 kr som hamnkapellet kostade till min båt. Har hört att man kan försöka skjuta en mås och hänga upp som avskräckande exempel och då skall visst kompisarna fatta hur det kan gå. Det finns många knep att ta till för att försöka få bort måsarna. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 17 November , 2007 Ja det stämmer att färgen har betydelse. I den hamn där jag ligger är det enbart blåa kapell som blir utsatta. Alla andra färger har inga som helst problem med detta. Syns ofta att måsar t.o.m ligger och sover på blåa kapell och bryr sig inget om nära passerande båtar. Men vet inte vad man kan göra för att förhindra detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 18 November , 2007 Det där med ormarna var klart intessant. Nu när du säger det kommer jag ihåg att det ligger en orm vid ett fik vid kusten. Förstår nu varför. Detta skall jag prova själv. Hos oss har vi inte bara problem med mås utan även ålekråka (storskarv). Hoppas detta fungerar även för dom. En annan sak när det gäller mås och färger. Pratade med en kille som sa att vid deras parkeringsplats är det en bil som alltid är prickskjuten av måsarna. Spelar ingen roll var på P-platsen dom ställer den. Ljusblå färg. Övriga bilar är rena och deras bil fullpepprad. (Skulle vara kul att höra vad den bilägaren tycker om måsar, he, he.) /PL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 18 November , 2007 D här med blåa kapell verkar stämma in rätt bra, har nu ett grått och d verkar inte vara lika intressant. Jag har oxå tagit d säkra före d osäkra och plockat på hamnkapellet, inte bara för att slippa eventuella måsar utan oxå för att d är avsevärt mycket lättare att knåpa ihop än d stora kapellet.. En kompis har ett vitt kapell eller lite ljusare än ljusgrått och där trivs måsarna. Kan ju ha att göra med olika bryggor hamnar etc, men jag tycker att om man går en sväng i hamnen en sommardag så ser jag avsevärt mycket mer skit på dom blåa kapellen än på dom övriga. Kan ju vara slumpen men iaf.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 18 November , 2007 Stort tack för tipset om plastormar. =) Jag har själv ett blått (den klassiskt blåa varianten) kapell. Ligger längst ut på en stor brygga med nästan 100 platser. Utan att skryta (!!) så är min båt överlägset populärast bland fiskmåsarna. Så nu blir det till att gå till leksakshandlarn. Ska bli jätteintressant att se om det fungerar bra med plastormar. För det kan bara bli bättre? Passar på att skicka med en bild från Sthlms skärgård om hur det kan bli när det blir lite för mycket fågelliv? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 18 November , 2007 Verkar ligga nåt i det där med färgen... Har själv ett mörkblått kapell och ligger längst ut vid vår brygga.. 50 meter bort finns en liten fågel ö.. Resten kan man räkna ut... Närmaste båten bredvid har ett ljust kapell och klarar sej bättre, men långt ifrån helt... Han satte en gummiorm runt sin topplanterna... Det hjälpte betydligt men inte 100%... Själv köpte jag ett sånt toppkapell för bilar på Biltema som jag gör mej besväret att lägga över efter varje tur... Klart värt det lilla besväret för det är bara att skölja av direkt i sjön om det behövs (och det gör det eftersom även detta är mörkblått), och i och med att det är så luftigt och lätt material i det så skaver det inte på kapellet som t.ex en presenning gör.. Har färdiga linor i det med karbinhakar så det ska vara enkelt... Samtidigt så skyddar det även kapellet från UV-strålarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 21 November , 2007 Jag har haft samma problem med måsskit på min Monark 670. Köpte till den här sommaren ett vanligt toppkapell på Biltema för 150:-. Hakas fast med krokar. Det har fungerat perfekt, nte en fläck på kapellet. I och med att det är av nylon så tar det ingen plats att stuva undan. Mvh Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 22 November , 2007 Har haft ett ljust kapell utan några problem med måsar, men vet ej om någon annan haft problem heller vid min bryggplats. Annars finns ju detta att inhandla måsskrämman Kanske kan skaffa båtkatt annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser