Kokko 0 Postad 17 November , 2007 Har problem med en Yamaha 4 hk 2-takt -95 Motorn började gå sämre och sämre när jag var ute och trollade (alltså på tomgången framåt) Speciellt vid lite gaspådrag ville den dö. Bytte stift, ny soppa. Startade upp den, då ville den knappt gå. enda sättet att få igång den var med full choke och full gas o då gick den väldigt knackigt. Bytte membran o packningar idag, tänder till ibland med mycket gas och choke. Sen händer det inte så mycket mer. Är det nån som har en idé vad det kan vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 November , 2007 Hej, Högt upp på listan över misstänkta orsaker till problemet med din motor är förgasaren. Rengöring av förgasaren är sånt man förr el senare åker på. Finns den lite enklare vägen och den mer grundligare varianten av rengöring. Enklare rengöring: Använd CRC förgasarrengöring. http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=CARBURETTOR CLEANER&business=AUTOMOTIVE Hur man använder den kan du läsa här: http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 CARBCLEAN.PDF Grundligare: Ta isär förgasaren och gör rent ordentligt (t ex med CRC förgasarrengöring), ev blås med tryckluft så det blir rent överallt i alla skrymslen och vrår. Sprängskisser hittar du på Yamaha USA's hemsida: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Kolla att flottören är hel och har rätt läge enl specifikationerna. Kolla även att luftskruven är rätt inställd. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 november 2007 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 31 Juli , 2008 Måste man ta isär något eller ska man bara spruta rakt in? Finns på mekonomen för 65 spänn så jag tänkte göra ett försök innan jag själv misslyckas med att meka för att sedan lämna in den på marinan Senast ändrad av erikarts | 31 juli 2008 | 14:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyEriksson 0 Postad 4 Juni , 2009 Hej. Jag har precis samma problem med en Yamaha 5hk. Fick du ordning på din motor? /Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lsjogren 0 Postad 26 Maj , 2010 Problem med min Tohatsu 4hk. Dör vid lägre var men går bra på högre varv. Nyfiken på hur det gick för er. Funkade rengöringssprayet. Hälsningar Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
electroluxA3A 0 Postad 24 Augusti , 2010 har en Mariner 5 (Yamaha) luftkyld från 80talet, körde den på blandningen jag hade till motorsågen, 3% olja och 95 oktan. Min erfarenhet är att det räcker för att både 'kladda' igen den minimala blandningskanalen med för mycket olja samt att 5-10% etanol i vinterbensinen påverkar energiinnehållet så mycket att den inte svarar på blandningsskruven. Spädde med ren 98 till ca 1-2 % oljeblandning, efter en stund gick det att justera tomgång med blandningsskruven igen...har samma erfarenhet av gamla Pallasförgasare med litet stigarrör till lågfarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Augusti , 2010 Skulle man inte kunna ha en separat tank till trolling med 2 taktare med mycket mindre olja, kanske under 0,5% ? Det borde vara mindre smörjningsbehov vid låga varv ? Jag tror att annars är risken stor att motorn bara ´ beckar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Augusti , 2010 antar att ni inte kör på akrylatbensin, men tänkte bara tillägga att vår mariner 4hk inte gårbra alls på Shells akrylat men går utmärkt på aspen mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
510gt 0 Postad 18 September , 2010 Samma problem nästan varje säsong med grannens 4 taktare yamaha 4:a. Varje gång har det varit beläggningar i munstycket på förgasaren som tyvärr inte har gått att lösa upp utan man har fått göra det rent manuellt med en bit ståltråd, gem elr vad man har till hands Har sedan fungerat som om den vore ny Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser