Strega 1 Postad 2 December , 2007 Jag har kommit fram till samma, dvs laminat fram (triradial), dacron i mitten (cross cut), men vilken prisnivå, North/Gran eller Boding/Apollo...... ? (varför blir det kursivt ??) Senast ändrad av Strega | 02 december 2007 | 20:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 3 December , 2007 Rullstor? (Bermudarigg) kan man väl inte få att stå bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2007 Jo, det påstås det - med stående lattor. Men masten väger såpass mycket att det känns som en dum lösning rent generellt, oavsett hur seglen står. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 3 December , 2007 Har seglat några båtar med rullstor. Inte imponerad varken av segelegenskaper och segelhantering. Att dessutom öka vikten i masten mer än nödvändigt är för mig en korkad lösning. Problem med ståendelattor är bla att de lätt knäcks vid läns. (ligger mot spridare). Varför skall man göra allt så enkelt som möjligt hela tiden? Påminner lite om kameltävlingarna i Dubei som visades på sporten i går. En robbot på kamelryggen med spö och en jokey som sitter i en bil brevid och ropar i en kontroll till robboten som piskar på. Då slipper man rida själv. Var ska det sluta. att vi sitter hemma framför en stor bildskärm och ser på kameror från vår båt som styrs av fjärrkontroll. Då slipper man ju allt arbete.... Nej segling är idrott. Oavsett om det är kappsegling eller nöjessegling. Lite arbete skadar inte. Vill ni se kamelridningen så gå in på www.svt.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 3 December , 2007 Här funkar det däremot bra. Supertunnt/lätt rakt industrirör (5m c:a 700 kr). Visserligen är det ingen kryssbåt (öppen notsnipa,7x1,90m, byggd c:a 1910) men drivet å höjdtagningen klart förbättrad gentemot det tidigare traditionella dacron-spriseglet. Men på ren kryss blir det nog en del störande virvlar/turbulens. Då seglet är rätt plant -å det går lätt att trimma med vishbonbom-uthalet/fallet -går det att få det att stå fint även vid revning/inrullning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2007 Lundh Sails påstår sig kunna göra rullsegel som funkar, andra får avgöra om det stämmer. http://www.lundhsails.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 December , 2007 Nu är ju inte alla ute bara för sporten när man seglar. För mig och gumman skulle det nog ofta bli att dra ut rullgenuan för att slippa gå upp på däck och trassla om vi inte haft rullstoren. Nu kan även vi ståta med två vita skynken när vinden är god. Och det är lika tyst som ett vanligt storsegel. Sen får vi ta tidsförlusten eller vad man ska säga när man är ute för att njuta av seglingen. Kanske blir det då en vinst att resan tar 5 minuter längre tid till Skagen. Båten ska vara rejält försedd med motvikt då masten väger mer som sagts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 4 December , 2007 Varför då byta segel om dom inte är helt trasiga? Trådskaparen ville ju ha argument för och emot Dacron/Laminat. Sen spann vi vidare på rullstor mm. Men varför skall man satsa på bra segel? Jag anser att man bör ha så bra segel som möjligt för att minska krängning, inte behöva reva så tidigt, få bra höjdtagning och bra fart. Sen är ju valet om man vill ha det bekvämt eller inte. Jag kör med rulle på Genuan men skulle inte kunna tänka mig rullstor av skäl jag anget tidigare. Och skillnaden är mer än 5 minuter till skagen. Skulle tro mellan en halv till en timme. Men självklart är det så att det finns tillfällen då en rullstor är ok men jag vänder mig mot att vi går mot en utveckling där allt arbete är av ondo. Det blir tex fler och fler seglare som av lathet inte kryssar, eller orkar rulla ut seglen, utan går för motor hela sommaren. Vilket är en tråkig utveckling för oss som är seglare och för miljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 4 December , 2007 Jag tillhör den skaran som är för räddom mina dyra segel för att ha rulle. Jag hissar och viker seglet så som man alltid gjort både stor ocg genua. Men samtidigt kan jag aceptera att man på gamla dar vill ha bekväm segling och att springande på däck ellr krypande på gräsmattor (vid vikning) inte ska få vara ett hinder för att komma ut på sjön. Och Lundh har med Verteck systemet gjort bra segel som fungerar inte lika bra som utan rulle men bra nog för att alla ska komma ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 4 December , 2007 Nu kommer jag ifrån ämnet lite känner jag, men jag måste ändå fråga: Slits inte seglet väldigt mycket om man viker ihop det på däck efter varje seglng? Däcket är ju inte direkt slätt överallt och när man viker segel på en liten yta hamnar man oftast med något knä eller, i värsta fall, en fot på seglet. Varför slits seglet så mycket om man har det på rulle? mvhR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 4 December , 2007 Om man sköter rullningen ordentligt så slits seglen betydligt mindre på rulle än av att vikas. Speciellt laminatsegel. Har kevlar duk på genua 1 och 3 som båda rullas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 4 December , 2007 Att ha försegel på rulle är sämre ur fukt/mögel/missfärgningsperspektiv än att ta ner det. Kan förvisso lösas genom ett fockkapell i kombination med att rulla in seglet lite luftigare. Minus med laminat (har det själv) är att som jag kan konstatera efter en säsong, det är viktigt att vika och beslå seglet på rätt sätt då skarpa veck mot ett bomkapell sliter på dacronytan. Plus är bra formstabilitet år efter år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 4 December , 2007 Hur viker man ett laminat-storsegel på bommen på bästa sätt, så att det inte blir skarpa veck mot bomkapellet?Finns det fler än ett sätt att vika storen på? Det bomkapell jag har idag är ganska tight, men det kanske klarar sig ändå då vecken dras runt och ligger under bommen. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 December , 2007 Det är väl inte rullningen i sig som sliter utan det man ofta glömmer att rulla ut allt och sedan ta hem om man vill minska segelytan. Dvs man låter seglet vara fyllt och rullar hem med winsch för att få mindre nötning av sömmar vilket det lätt kan bli när det är löst rullat och seglet får olika mycket vind. Lagren gnider mot varandra. Sen är det solen. Den är största boven när man har seglet uppe hela sommaren, med eller utan segling. Sen kan det kanske bli mer skrynkel av rulle och det är inte bra speciellt för laminaten. I vårt gamla laminatförsegel kan man se var det kommer att rämna. Det är i vecken som troligen bildats i hård vind. Men det är faktiskt formstabilt ännu efter 9 år 1-2 mån segling per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 5 December , 2007 Storseglet blir det veck på men det gäller att försöka att inte få vecken på samma ställe varje gång. Det optimala är nog en rullbom, men dyr. Storen är också oftast lite tjockare och klarar lite mer ovarsam behandling. Kan också påpeka att jag, på genua, har både UV-skydd påsytt samt ett Kapell. Rekomenderar starkt att använda kapell oavsett om man har laminat eller Dacron då det sparar seglet väldigt mycket. Kan nämna att jag fick med en Genua 1 i kevlar när jag köpte båten i våras som är från 1996 och fortfarande hel. (ok den är inte använd så mycket men ändå) Ock har samma form som ny....... Det hade inte en i Dacron haft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 5 December , 2007 Dacron i storseglet och någon sorts laminat i förseglet är min rekomendation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 5 December , 2007 Se bifogad bild på ett exempel på dålig vikning ;-) Skämt åsido lyckas du få veck som på stället pilen visar och därefter lägger på bomkapellet så finns risk att ytterskiktet slits i sönder, dock endast på någon kvadratmillimeter men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 6 December , 2007 Gäller detta även om båten är byggd för fock, dvs liten drivkraft i förseglet och storen som huvudmotor? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 6 December , 2007 Ja viker man segel sådär skall man inte ha någon segelbåt alls! *skratt* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 8 December , 2007 Om man är vanlig familjeseglare, är det nog segelskicklighet snarare än val av segelduk som gör den stora skillnaden i fart på fjärden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 10 December , 2007 Vad är familjesegling för er? För oss är familjesegling att familjen seglar tillsammans, att barnen får vara med och reva segel och att hustrun skall kunna stå med livlina på däck när det brallar i och någon måste fästa en revkrok. Tänk om jag inte skulle kunna låta barnen delta i arbetet på båten utan att vara rädd att de förstörr eller gör fel, inte viker ett segel som jag vill eller annat. Det handlar väl om att skapa förutsättningar för att familjen trivs tillsammans så att vi kan göra det vi vill - segla på dagarna och grilla på kvällarna.. När vi har seglen uppe är det tävling vår familj mot alla andra familjer! Då vill vi ha bästa tänkabara förutsättningar - som vi kan hantera tillsamman! Den här gången, blev det, som jag nämnt ovan dacron/laminat för att det skall funka i familjen! Senast ändrad av thrh | 10 december 2007 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 10 December , 2007 Vad blev det för fabrikat eller mer speciellt vad för laminatduk valde du ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 10 December , 2007 För mig är familjesegling precis som det låter, familjen seglar. Alla är delaktiga vilket innebär att även yngsta tjejen (9 år) hjälper till med vad hon kan t.ex. lossa på avlastare, reda ut tampar, släppa storfallet och hålla emot när storen skall ner, styra m.m. m.m. Vi använder samtliga segel i garderoben inkl undanvindsegel (med strumpa). Även om barnen har respekt för när det är mycket segel och ibland kan tycka det kränger till lite väl mycket så är det en vanesak och de känner igen rädsla. Vi har hyrt båt ett antal år innan vi skaffade egen segelbåt och jag var gruvligt trött på urblåsta segel, fixerade häckstag som ej använts på år och dar samt strulande prylar i största allmänhet. När så valet av utrustning skulle göras till egna båten fanns ett antal kriterier. - välseglande - möjlighet att trimma för att kunna segla kontrollerat i de flesta väder och situationer - kvalitetsutrustning som inte går i sönder bara du tittar på den Laminatsegel var ett val just för att fortsatt kunna trimma seglen år 4,5,6 osv. Om det blir någon skavank så finns det reparationsmöjligheter, sakerna skall användas. Sedan vet man inte om de håller 7,10 eller fler år men det tycker jag är en parantes i sammanhanget, de håller i vart fall tillräckligt länge. Hur som helst nya segel gör stor skillnad! Senast ändrad av arnold_s | 11 december 2007 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 11 December , 2007 Det känns bra att höra att nya segel gör skillnad. Det skall bli spännande! Här kommer uppgifter som någon söker Crosscut, Dacron , Fullattesegel med 2 rev och travare Fancut, Sandwich FLX Poly, UV- 2 919 skydd Clear i akter- och underlik Upprikigt sagt så säger detta inte mig någonting?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser