Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
thrh

Dacronsegel eller inte?

Rekommendera Poster

Är i slag och talat med flera seglmakare,

 

Någon säger att på min nivå (familjen som alltid har segel uppe/men ej tävling) räcker det utmärkt bra med dacron.

 

Nästa säger att jag gör bort mig rejält om jag tar dacron i förseglet - där skall jag abolut ha en mer formstabilt material (självslående fock är det jag skall köpa nu) och därtill tycker att jag skall ha det även på storen men att det kanske kan funka med dacron i storen.

 

 

Nu talade jag med en kompis som hade talat med en kappseglare som seglat på OS nivå. Kappseglarn sa skullle jag köpa segel privat för familjesegling skulle jag absolut köpa dacron - det är omöjligt att märka skillnad på den nivån

 

 

Jag blir villrådig - det skiljer ju närmare 10 000 kr - vad väljer ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dålig på segelval då vi nästan aldrig köpt något nytt segel och nu när till sist blev nödvändigt så blev det Dacron-typen.
 
Gamla förseglet var formstabilt men sprack i det formstabila laminatet tills vi inte vågade använda det längre. 
 
Kappseglar man inte så kan det duga utan laminat. Dacron och allt vad det heter håller bättre, blir ganska snart utseglat, men sen håller det sig där i många år. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan dacron pga i första hand livslängd. Jag tror personligen dessutom inte att prestandan är värd priset för laminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort brett segel (t ex en större genua) skulle jag satsa på laminatduk till, inget märkvärdigt laminat kanske, men ändå ett laminat. Ett högsmalt litet segel funkar det jättebra med dacron i.

 

Man kan nämligen diskutera vad livslängd på ett segel är. Ska det bara hålla ihop och kan vara vilken skitdålig form som helst, eller är det bättre med ett segel som håller formen bra i många år för att sedan falla sönder? Där är nämligen skillnaden.

 

Vad har du för duk idag?

Vad säger segelmakaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har dacron i dag!

 

Problemet är just att segelmakarna säger olika saker, någon säger tveklöst dacron, någon annan tycker att jag gör bort mig om jag inte väljer ett mer formstabilt material främst till förseglet.

Det är, som sagt, en självslående fock på 18 kvm som skall bytas och en fullattestor på 30 kvm...

 

Trots att det är familjesegling vi ägnar oss åt, är segling för mig, likt er andra här, det största intresset och fåfängan finns där alltid - inte minst när man börjar ta in på båten framför.....det kanske är just detta som gör mig lite velig. Jag kan tänka mig att lägga några tusenlappar till för att ha riktigt bra grejor.

 

Men frågan är, kommer jag att märka någon skillnad?

 

Senast ändrad av thrh | 18 november 2007 | 09:35

 

Senast ändrad av thrh | 18 november 2007 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   För vanlig crusing&familjesegling är absolut dacron att föredra. Dels eknomiskt och hanteringsmässigt. Mylar, Kevlar, å dylika prasslar, är stela och får absolut inte knölas ner i en säck/förpik hur som helst, och har betydligt kortare hållbarhet/åldras fortare.

 

  Hellre än superdyra specialmaterial, lägg lite extra på en toppfin Dacron. Synd bara att färgvalet är begränsat i de lite tjockare dukarna. Vita segel är ju en styggelse!!

 

   Finns nåt fulate än en vit båt med vitt däck å vita segel?! Hugaligen!

 

 

    Bild: Nöden är uppfinningarnas moder. En ful vit fock förvandlas lätt med rå linolja och Falu rödfärgpulver!

post-1968-1394235270,9603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du märker ingen skillnad första året, och förmodligen inte de följande fyra åren. Men efter en fem-sex år har dacronet töjts mer än ett motsvarande i laminat skulle ha gjort och då märks skillnaden.

 

En sak jag undrar om är att du skriver att prsskillnaden är närs 10.000 kr. Det låter mycket, vad jämför du med? Skillnaden mellan t ex cruisinglaminat och bra dacron brukar inte vara så många tusenlappar - och cruisinglaminatet är en bra kompromiss!

 

Sedan skiljer det mellan dacron och dacron också. Satsar du på en billig duk med låg dukvikt lär du bli mycket besviken efter ganska kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelser går ju att göra på många sätt - och jag kan tex ange se att triradial cruisinglaminat CL från en leverantör är 7' dyrare än dacron hos denne.

 

Men det som gör det än mer komlicerat är möjligheten att få alltsamman till nästan 15' mindre för 7,4US oz dacron cross cut av en annan leverantör. Men då skiljer det lite i nån latta osv.

 

 

 

Men det du säger är alltså att man även måste skilja dacron från dacron. Vad betyder tex

 

7,4US oz dacron cross cut? Är det bra medel eller sämmre?

 

Senast ändrad av thrh | 18 november 2007 | 15:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7,4 US oz är dukvikten per m², lägre dukvikt är tunnare duk och tunnare duk töjer sig ju mer än en tjockare av samma kvalitet. Sedan är detta med kvalitet - dvs hur tätt duken är vävd, filler osv. Varje tillverkare har olika dukar med olika egenskaper, t ex kan du kolla denna länk:

http://www.segelochbat.se/dukguide_segel_och_bat.asp

Jämför t ex hur man beskriver de två dacrondukarna längs ner, SF låter ganska mycket attraktivare än Touring NF, eller hur? Det skiljer gissningsvis en tusenlapp eller två på dessa dukar i ditt segel, även om de är lika sydda i övrigt.

 

7,4 ounce är ungefär 210 gram, om det är mycket eller lite? Tja, jag kollade i mina papper på min kryssfock som endast är 10,1 m², och den är på 280 gram och en riktigt bra dacronduk, crosscutskuren. Jag tycker det låter lite, men å andra sidan är mitt segel lite överdimensionerat för att det är tänkt att använda i 8 m/s och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   Vidhåller fortfarande att fördelarna med Dacron av hög kvallité lämpar sig bäst för familje-ock/eller ordinär crusingsegling.

 

   Båtar byggda på 70-80 å en bit in på 90-talet är inte dimensionerade för stumma hajtäcksegel, som kräver enorma krafter för att kunna trimmas optimalt.

För klena röstjärn och infästningar, block bör bytas ut, skot å fall bör bytas mot stumm Dynema etz.

 

   Ska det vara nån vits med stumma hajtäcksegel då får man löpa hela linan ut, å det kostar skjortan, och kan väl bara vara motiverat om man ska kappsegla.

 

 

   Bild: Lowtech-segel Dacron/Bainbridge. Använt 10 år, varje år från april/maj-januari, seglar alltid vid undanvind till halvvind. Inga direkta åldersymtom trotts slarv med skydd mot sol.

post-1968-1394235271,2793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är stora pojkars leksaker. Vi överdriver gärna prylarna och tror att svarta segel ger os mer status i sandlådan( hamnen).Men samtidigt är det så att ett bra segel ger båten bättre egen skaper. En båt med laminatsegel bär sina segel i högre vindstyrkor än en båt med dacron segel. Kort sagt man behöver inte reva så tidigt. samtidigt som att segla med laminatsegel är delvis ett annat sätt att segla. Gamla beprövade trimsätt gäller inte längre.

Att ha en löst satt rigg fungerar inte med laminat ,böjer masten tappar seglet all sin form. med laminat ska masten stå rakt för formen på seglet går inte att ändra på på samma sätt

som med ett dackron segel som töjer sig och formar sig efter ditt trim. Detta ger att när man börjar med laminat så får man i vissmån lära sig ett nytt sätt att använda seglen på.

Det är därför så många gammla kappseglare ogilar laminatsegel. Dom kommer kortsagt inte överns med sinna nya segel. Samtidigt som det är så att när du lärt dig hantera laminatseglen så får du bätre fart på din båt. själv var jag under en period bered att stoppa upp glapacken i någon kroppsöppning på segelmakaren under min inlärningperiod när ingen av mina gamla knep fungerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått höra att dacronet töjer sig och redan efter två år har de tappad så mycket av formen att de seglar mkt sämre. De brakar inte sönder men funkar dåligt på kryss.

Laminatseglet håller samma form i 10 år sen är det slut.

Stämmer det här är det väl ett stort slöseri att köpa dracon? Om man nöjer sig med att inte seglen delar sig på mitten kan man väl lika gärna lappa och laga de gamla dracon man har.

Jag köpte laminat till rullgenuan på 38 kvadrat. Byter jag storen på 26 kvadrat kanske jag satsar på dacron.

På bilden är det fr v laminatgenua, dacronfock och dacronstor. Storen lämnade jag in på planing för fyra år sen och det blev en väldig skillnad till det bättre efteråt.

post-6890-1394235272,4402_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick just en offert från Gransegel, 30m2 rullgenua radial (obs inte cross cut) dacron 20300 kr, rullgenua laminat  20700 kr (minus 10% på priserna före 15/12).

 

Hur fungerar en radial genua jmf med cross cut i dacron ? (jag har faktiskt en sådan från Albatross som är minst 15 år och fortfarande verkar hålla formen bra men tyvärr slut i uv-skydd och sömmar). Jag har hittat några få segelmakare som säjer radial-dacron, Hamel, Gran, Albatross, övriga kan nog också men det anses tydligen ointressant i dag.

 

I dag är tydligen inte laminat (dvs ex mylar inneslutet i dacron) dyrare än dacron, det som kostar är den mer avancerade skärningen. För rullgenua som normalt inte viks utan rullas in är nog de moderna materialen riktigt bra även vad gäller livslängd om man inte utsätter seglet för mycket vanvård (fladder etc). 

 

Vad gäller storsegel verkar det var mest lösfotat som gäller (dvs inget bomlik).

 

I det stora hela är jag tyvärr lika villrådig som alla andra, har dock hittat en beg. lite använd stor av känt fabrikat så nu kan jag lägga mer pengar på bästa genuan :-)

 

Senast ändrad av Strega | 20 november 2007 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite knappt. När tillverkades det och hur har det använts, fungerade det annars bra ?  Vad blev det i stället ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ge mina komplimanger för din fina bild. Ger en magisk känsla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkat -99 och använt som transportsegel ett par månader per sommar i lätta och medelvindar. Har fått en massa veck där laminatet börjar spricka. Det har ännu ej rämnat men vi kasserar det då risken är överhängande. Skulle troligen fortfarande kunna användas hemmavid och ta ut det sista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dit segel är en genua och den sitter på rulle . Så slits seglet mer av att ligga vid bryggan ihoprullat än det gör vid de få seglings tillfällena. Det är egentligen inte för än de senaste årena som mylaren i lamminat segel fungerar till drt enorma slitageg en rulle ger

 

Senast ändrad av nirilli | 21 november 2007 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan återigen hänvisa till kappsegling visavi cruising. Kappseglar man bana så är kryssbenet helt omöjligt att vinna för den som har slappa segel.
Semesterseglar man har det ingen betydelse om man istället tar till motorn i motvind. Dels slipper man se samma Värö bruk och Ringhals hela dan och dels får man inte in sjön i sittbrunnen. Laddar batterierna och mår så gott det går i motsjön. För kryss i motsjö och motström ger ingen bra fart över grund. Inte heller för den som har mylarsegel även om det är stor skillnad.
Alla andra bogar är det egalt vilken spänst man har i seglen. Ett utseglat segel ger lika bra fart på slör och läns som ett bästa laminat.  
Så den som inte behöver segla ikapp andra båtar kan nöja sig med ett segel med kraftig vanlig duk med bra sömmar. Kappseglarna åter - glänta på plånboken varje vår helst.
 
 
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske därför som semesterseglaren inte kryssar om seglen inte står bra och båten lutar som bara den utan att komma någonstans.

Beror ju mycket på varför man seglar. Tycker man om att segla så kryssar man, gillar man båtlivet som sådant så går man för motor.

Så även om man är semesterseglare men tycker om att segla=även kryssa, halvvind så satsa på något bättre segel eller var beredd på att byta ut dacronsegel när formen har gjort dem slut istället för när de rämnar.

Åker man bara på undanvindar så spelar det ingen större roll.

Men det är en fröjd att segla med bra segel på en härlig kryss. Det är segling.

 

Ett enkelt sätt att märka när dacronet börjar ge sig är att kolla när du måste reva. Om det var kryss i 10 m/s tidigare men nu är 7-8 m/s så är det dags att ta upp plånboken även om seglet ser helt och fint ut. (förutsätter att man trimmar som tidigare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfström Sails.
 
Rullgenua Rollström 32,77 kvm, Biradial 2, Sandwich DC55-66-DC77 UV grey står det på fakturan. 16363 kr 1977-12-12 så det höll faktiskt 9 säsonger. Det är fortfarande helt och har inte sträckt sig märkbart så jag måste hålla med att det inte alls är fel med ett sandwichmaterial. Dock hade vi troligen nöjt oss med en utseglad dacron och kört den några år till. Nu vågade vi inte riskera en skörad genua under längre semestersegling.Det tar tid att få en ny i semestertider. Så dacronsegel blir väl ändå billigare men det ger inga segrar på kryssen. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det verkligen laminat 1977\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />.
Flåt, kunde inte låta bli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Javisst!
 
Det kallades Perstorpslaminat. Stora skivor som man virade runt förstaget. Väldigt lång livslängd. Nackdeken var att det var svårt att stiga på i fören och komma förbi förstaget. Det var så man började med aktern mot bryggan för de exklusiva båtar som hade detta material.


Det blev visst fel på 20 år. Ska vara 1997. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


10 år är max vad du får ut från ett segel dacron eller laminat se är det dags att köppa nytt.

Jag har en kevlar genua som är 7 år gammal och jag nyligen fått bytt snörplina på efter att den fastnat och gått av. seglet har fortfarande bra form.

För mig är inte att köra motor i motvind ett alternativ det är aldeles för obekvämt båten hoppar och rullar på ett vansinigt sätt när seglen kommer upp och börjar dra så får båten en bekvämare gång och det stänker inte så förban´ nat. Motorn är till för dagar då det inte blåser och för färd ut och in i hamnar.\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börja landa nu och efter att ha talat med mängder av persone och diskuterat kommer jag att gå på en liten medelväg.

 

Det ser ut att bli ett formstabilt laminatsegel på rulle och en dacronstor där jag har lite mer trimningsmöjligheter. 

 

Det sista argumentent av många, som fick mig att välja dacron i storen kan verka lite konstigt. Men det var faktiskt lite bekvämlighet.  Att bara kunna släppa ned den i segekapellpåsen och dra igen dragkedjan utan krav på att noggrant beslå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men ska man ha det bekvämt så får du köpa rullstor eller helre sitta i soffan och se seglingsfilmer på TV.\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade råd skulle jag köpa rullstor \Cry\ 

 

Senast ändrad av thrh | 01 december 2007 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, missförstå nu inte mitt sista inlägg!

 

Efter tre veckors intensivt sökande. Med diskussioner med proffs, såväl som andra gör jag mitt val. Det har varit en dragkamp mellan dacron och laminat där mängder av argument har ställts mot varandra, där det billigaste familjealternativet handlat om ca 25 kkr och det dyraste strax över 50 kkr. Argumenten förutom pris är många och det ena drar åt ena håller och det andra motsatt.

 

Valet, Storsegel i dacron och försegel i laminat känns helt rätt från alla argument, och det sista som jag nämde ovan var ett av många argument...

 

 

 

Senast ändrad av thrh | 01 december 2007 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett klokt val, ett bra alternativ där du lägger pengarna där det behövs bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...