Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
aoe1

kompass

Rekommendera Poster

hej, jag undrar hur man bäst installerar en kompass, har en liten stortriss som jag tänkte segla till åland med och vill träna på att gå på kompasskurs. Hur gör jag på bästa sätt en deviationstabell och hur använder jag den på bästa sätt?

tack på förhand, en blivande långseglare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har själv en Stortriss, och har köpt en kombinerad pejlkompass, alltså en som fästs med en hållare på skottet i sittbrunnen och som går att ta loss enkelt och som man då har möjlighet att kunna pejla med. Jag fäste min på SB sida om nergångsluckan, men var försiktig vid användning så att inte fockskotet kommer åt att slita bort kompassen vid slag.

Jag har ingen märkbar deviation, så jag slipper deviationstabell, men det gäller ju att inte ha något järnföremål i närheten, inte ens på insidan skottet. Ett bra sätt är att kolla på vissa kurser att kompassen visar den vanliga kursen, så inget ligger och stör.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min erfarenhet av kompasser om bord är att det viktigaste är att de sitter så att man kan se dem lätt. kanske att ha två fästen så man kan flytta den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är om du skaffar en GPS. Då kan du jämföra kompassen med den av GPS:en angivna faktiska kursen. Ska du över till åland föreslår jag att du skaffar en, bra att ha något att dubbelkolla med.

Annars, som någon var inne på, kollar du upp kurser mot landmärken i sjökorten och sedan kollar om kompasset visar rätt när du far längs de utlagda kurserna.

Mitt kompass visade väldigt konstigt. Nu har jag ställt in det någorlunda. Men då deviationen är olika beroende på vilken kurs man styr m.m. så är det svårt att få det helt riktigt. Det finns ju folk som jobbar med sådant. Men GPS:en tryggar ju en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad på deviationstabell och kompassjustering, men hör ändå ihop, det ena först, det andra sen.

Fördelen med kompass är att den behöver inte ström för att fungera.

Trevlig resa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...