sama 2 Postad 16 November , 2007 Har en four winns 245 vista med en cheva v8 5,7l men den gör inte mer en 23 knop och varvar inte mer en 3600.någon som vet hur mycke motorn ska varva på fullgas och båten borde toppa?.Och va det kan vara för fel.det var inte mycket beväxting under båten och motorn verkar fräch blocket är bytt 2000 och den går kanon drar ingen olja så vad är felet?.kan det vara fel propeller någon som vet vad man bör ha för propeller till en sådan båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 16 November , 2007 Hej det låter inget bra! borde göra betydligt mer. Vilken årsmodell är motorn ?(Vilken modell)det avgör lite på maxvarvet,men den borde varva en 4800 varv. 245 är ingen stor båt för den motorn så bättre borde den gå. vilken pitch har du på proppen? har du en 2-portförgasare eller 4-ports? det låter nästan som om du har en 4-portförgasare som ej öppnar sista portarna. går den rent? Senast ändrad av draco | 16 november 2007 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigg_martin 0 Postad 17 November , 2007 Hej, jag har själv en SeaRay 245 med likadan motor förutsatt att den har förgasare och inte insprut. Den gör idag 36 knop och varvar då 4300 men borde varva 4600. Men det gjorde den inte när jag sjösatte den första gången i våras i min ägo. Då var topp 27knop och dåligt med varv, motorn misstände och gick allmänt dåligt. Eftersom moderna båtar med samma motor och liknande vikt gjorde en 35-36 knop så tyckte jag att den borde gå bättre. Till saken hör att föregående ägare sa att den toppade 30 och marchade 25 och det hade han varit nöjd med. Dessutom så hade proffs skött om båten, vilket borde borga för kvalitet. Och jag visste inte bättre då för ganska precis ett år sedan utan lärde mig mer på forum som detta och tidningar. Så det var bara att börja metodiskt, det borde vara runt tändning och bränsle lösningen borde ligga. Så jag gjorde detta: - bytte bränslefilter - renoverade förgasaren, en Rochester Q-jet (köpte sats hos Hansen) - bytte tändstift (Oj, vilken skillnad det gjorde) Efter detta så gick båten ganska bra, top 32 marsch 26-27. Ville ha högre marsh så jag bytte propeller till en RF fyrbladig. Topp 36 marsch 29. Men sdan började den tappa kraft och baktänd. Jag kollade tändningen som helt plötsligt stod helt fel vid 3000 varv, ingen förtändning alls. Tog loss och kollade fördelaren, visade sig att vikterna hade fastnat. Gjorde rent och satte tillbaks, var nu på 36 knop topp igen. Det som återstår är att hitta de sista 300 varven men jag tror att lösningen ligger i större munstycken i den nya begagnade Carter 600 som har ersatt Q-jetten ligger. Vi får se till våren. Summa summarum, i häradet tändning och bränsle ligger antaglingen ditt problem. Under förutsättning att den har gått bra med samma drev och propp kombo tidigare. Du skriver inte något om åldern på grejorna förutom blocket som jag antar är ett ersättningsblock som du har flyttat allt annat till. Inte heller om du har insprut eller förgasare. Om du har insprut så har jag för mig att det är 4800 varv du ska försöka uppnå. Ok, det var en del så det är bara att hugga i. Lycka till mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 17 November , 2007 Vår Monterey 256 har en 5,7 l V8 på 260 hp, propellern är 14-1/4 med 17 stigning. Den varvar ca 4600 rpm och toppar då 35 knop. Börja med att kolla propellern (så att den inte har för hög stigning) innan du börjar felsöka tändning och förgasare. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser