Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Mussli

Vrakletarna

Rekommendera Poster

Hej

Va det någon som kollade på de??

Måste säga att det var ju ganska intressant för att sändas på SVT, synd att det bara är 30min...

Undrar om dom bergar vraket som låg på 120meters djup..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Håller mä du..lagom småtrevligt.
Hoppas de inte ens försöker bärga den förrän man är garanterad att få upp den hel och kan konservera den ordentligt och det inte blir en ny Wasa-tjafs
Det kostar ju multum!
Om jag var lite affärsman skulle jag muta in stället och sedan ta ner turister i specialkonstruerade små ubåtar med mycket fönster och ta betalt.

Fast om jag är klartänkt skulle jag säga nej, låt den va om inte det går att finasiera. Det är inget för lilla Sverige. Det hade varit intressantare att bärga Estonia men det är ett helt annat problem av dolda politiska former.

Själv är jag mer fundersam över 2 saker
1 Det är märkligt att hon ligger på rätt köl och att bogspröt är kvar. (Masten är lättare att förstå...)
2 Man talar om att de syrefria bottnarna gör att det inte har ruttnat. (Plus att det är för lite salt för skepsmasken i Östersjön...)
Men HALLÅ, I SÅ FALL HAR DET VARIT ILLA STÄLLT MED ÖSTESJÖN I FLERA HUNDRA ÅR!
Ett sånt vrak ruttnar annars 50 -100 år normalt. Å detta skulle vara från mitten av 1600 gissningsvis?
Något att fundera på\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också sett det programmet - 1½ gång t.o.m.. \Smile\

Tyckte det såg mycket märkligt ut med det ålderdomliga, tydligen mycket välbevarade skeppet stående där prydligt parkerat på havsbottnen. Man kunde nästan tro det var 1:a april.

Vrakletarna såg väl inte till några kanoner och kanske ställer sig bra ballastade träskutor utan en massa kanoner eller annan högt placerad tung last lätt så där prydligt på en plan, någorlunda mjuk botten. Fiskebåten de såg först stod väl också upprätt vad jag förstod.

Och om lasten skulle bestå av något mer eller mindre i vattnet flytande bör väl sjunkförloppet gå rätt sakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar riktigt lovande för att vara SVT. Men Kustbevakarna är tammetusan strået vassare!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodu Kalman, visst kan man ha funderingar kring debatten om Östersjöns syrehalt.  Ute vid Jungfruskär i Stockholms skärgård ligger en kogg från 1100-talet på ett par meters djup.  Visserligen är bara spanten kvar, men ändå.  Den har ju legat där i över 800 år.

post-13907-1394235273,1694_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt häftigt att stå och titta på en båt som senast den användes var i slutet av vikingatiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog tittat på alla Vrakletarna och jag instämmer i att det är synd att programmen är mindre än 30 minuter. Varför passar de inte på och gör längre och gedignare program när de ändå är ute med det där specialfartyget, dykarna och tv-team?

Och tiden som ägnas åt själva undervattensbilderna på vraken tycker jag hålls bedrövligt kort. Ikväll var det väl typ mindre än 5 minuter kvar av programtiden när de äntligen hittade en ubåt och som det kändes kunde det väl röra sig om högst 2 minuter undervattensbilder på vraket. Och i den stilen tycker jag ett antal av programmen varit - massor av programtid skildrar förgäves sökande och diskussioner... och sedan fram på slutet endast några minuter konkreta resultat.

Senast ändrad av Sejsa | 21 december 2007 | 00:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kronan var väl från 1600 talet om jag inte minns fel? Jag tycker också det är egendomligt detta med att skeppen är så bevarade trots lång tid. att östersjön är illa ute numera är ju inte så konstigt, men då ska man ha i betraktelse att dom sista 70-80 åren har människan fördärvar sjön rejält, men innan? Det borde den klarat av. Någon som har har lite att komma med marinarkelogiskt här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...