Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Terrafobica

GPS-priser

Rekommendera Poster

kommer priserna för marina GPS-produkter att sjunka nu när marknaden för bil-GPS har exploderat?  Eller blir det som vanligt, dvs bara för att det står båt på en sak så kostar den 5 ggr så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr !! Det tror jag inte.

Eftersom det är en mycket mer avanserad teknik i gps till båt (plotters)

Den är dels mycket nogrannare och det beror på att den har kontakt med allt från 6-12 satelliter, rätta mig om jag har fel.

Medan en bil gps endast har kontakt med 3-5 satelliter.

 

Sedan är det också så, precis som i andra intressen där tillverkaren vet att köparen ofta har bättre ekonomi än snittet, tex motor/segel båt, Golf, Häst intressen etc.

Då vet dom att man kan ta betalt.

Och sedan har också tillgång och efterfågan stort inflytande.

Hur många bilar finns det i världen och hur många båtar finns det i världen.

Antagligen så finns det säkert 100 gånger fler bilar än båtar, som har användning av en gps.

 

Sedan finns det i dagsläget väldigt få lågbudgetmärken som gör plotters. Kan också vara ett bevis på att det är mycket mer avanserad teknik i plotters än gps till bil.

 

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken nu när jag läste ditt inlägg. Så jag gick in på Garmins Svenska hemsida och tittade. En Garmin Nuvi 200 kan jag få för 1290 spänn enligt pricerunner. Den tar in 12 sateliter, har en större noggranhet än min 276C. Den har pekskärm. Den är otroligt tunn, men den klarar så klart inte av vatten. Nu när tekniken finns och den massproduceras i enorma upplagor borde ju även priserna på marina produkter sjunka, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte heller. Du kan som sagt få en sjyst bil-GPS för 1500 kr, en vattentät 'fiskbio' för lika mycket - men en vattentät GPS kostar minst 5500 kr?!!

Sedan tillkommer ju sjökort också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som jag tidigare skrev så kan det ju också ha att göra med att det inte finns några lågbudgetmärken ännu.

 

För tänk efter själv, om du skall inhandla en gps till en bil så är köparen i de flästa fall bara intresserad av att ha en pryl som stillar vårat manliga prylbegär och som dessutom är rolig att använda, med fartkamera varnare och allt.

 

Men den är egentligen inte så himla livsviktig för en vanlig bilförare, om man nu inte kör budbil, taxi, försäljare etc.

Och om en bil gps skulle göra en felnavigering så är det inte heller hela världen.

I värsta fall kanske man kommer fram en kvart försent.

 

Om du däremot har en plotter till båt, som dessutom måste uppdatera kartprogget med jämna mellanrum.

Skulle den felnavigera så kan det ha förödande konsekvenser.

Då slutar det inte bara med en kvart försenad ankomst, liv kan faktiskt stå på spel.

Så jag tror att dessa plotters får utstå en betydligt hårdare kvalitets test innan dessa kommer ut på marknaden.

Och kvaltitets kostar väldigt mycket pengar.....

 

Se bara hur det gick i somras när Garmin hade fel på sin 500-serie.

Det togs till och med upp i både tv och tidningar.

 

Om en bil-gps skulle felvnavigera så skulle inte en jävel bry sig, förrutom att det skulle bli lite negativa kommentarer på pricerunner/prisjakt och andra rådforum på nätet.

 

Så jag tror att det är en viss skillnad som vi konsumenter inte vill inse, utan enbart vill se ett sjunkande pris.

 

Sedan kan man fråga sig hur en plotter kan vara hälften så billig i USA än i Sverige, det kan inte bara bero på moms/skatt.

 

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bilgps har mer avancerad programvara än båtgps i grunden. Har ni någon gång märkt med eran bilgps att om du åker på två paralella vägar som ligger ganska nära varandra så kan den ibland visa att du åker på fel väg. Detta är för att gps:en har en felmarginal och det har även bilkartorna. Programvaran tar då den väg som ligger närmast din position och placerar din färd på den vägen även om du färdas på den andra paralella vägen. Bilgps har nuförtiden också en annan funktion. När du åker in i tunnlar så tappar den satelitkontakten och fortsätter då simulera din färd i den hastighet du hade när du åkte in i tunneln. En maringps synkar bara mot kartan och visar din position, den har felmarginaler men den behöver inte anpassa sig efter vägar och tunnlar. En maringps är enklare att tillverka ur denna synpunkt men sedan är det andra saker som vattentäthet och liknande som sätter andra krav.
Jag har hört om personer som har installerat Bluechart i bilgps (Garmin Nuvi 660) och kontaktade då Garmin i sverige. De sa varken ja eller nej till om det gick men sa att det går utanför deras support och garantier. Jag gjorde ett snabbt försök men lyckades inte. 
Navman likaså, jag har en handdator med inbyggd gps från Navman och med Fugawi för PocketPC fungerar den som plotter men den programvara Navman lämnar med stöder bara bilkartor och inte deras sjökort, tyvärr.
Magellan har en bilgps som även tar sjökort och den ligger på runt 5000 kronor.
Jag tror det är en tidsfråga innan någon leverantör kommer med en billig sjökortsplotter för fritidsbåtar. Gps marknaden har ökat enormt de senaste 2 åren.
 
mvh GPS säljaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvär så tror inte  jag att det kommer någon prissänkning,det handlar om tillgång och efterfrågan.

När jag sportdök så var det presis lika dant ockerpriser på presis allting

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt...

Hej

Handlade i dagarna en Lowrance 7200c med en 7' skärm till ett pris om 4300:-. Ute i handeln får vi betala cirka 12000:- för exakt samma vara...

GPSNAVPRO.com är stället där jag erhöll ett otroligt fint bemötande och service. Naturligtvis har företaget en rad andra produkter till otroliga priser. Skulle man råka på problem så skicka man maskinen till staterna och får det hela åtgärdat, inga problem.

Råkar ditt paket hamna i tullen om momsbeläggas så hamnar du fortfarande långt under halva priset. Något att fundera på eller...

Vänligen chris 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte låta bli att jämföra Svenska med Amerikanska priser...  Ta tillexempel en Garmin 3005C  (någon form av standardpryl) Den kostar ca 10.000SEK här hemma. I USA är den 4.300 SEK billigare. Vad avhåller oss...?  Dessutom är kartorna lika billiga där. Även de är likadana som man köper här hemma.  Kan det ha att göra med för dålig konkurrens eller är det någon form av kartellbildning på hemmaplan. Vad vet jag ?

 

Senast ändrad av Reine | 24 november 2007 | 09:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en kabin och inte behöver ha en vattentät GPS så är dock en bärbar dator, en GPS-puck (c:a 500 kr) som kopplas in på USB eller med Bluetooth och ett billigt kartprogram, t ex Seaclear, det billigaste och bästa alternativet. Den nya GPS-puckarna tar idag in 20 satelilter och positionsexaktheten har förbättrats betydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. När jag som nybliven båtägare i sthlms skärgård insåg att man iaf borde ha gps och började titta runt på vad som fanns så var det enkelt eftersom jag har styrhytt och inte behöver fundera på vattentätt. Noterade också att alla STORA båtar jag sett har pc-baserad gps. Så i med en puck för 500 spänn på Clas Ohlsson i min bärbara, SeaClear är gratis, och sjökorten... tja de finns att ladda ner på Pirate Bay om man vill...  Så har du redan en bärbar pc så behöver du bara en puck plus 12-voltladdare alt konverter från 12 volt till 220 (några hundralappar), allt som allt mindre än 1000 kr och då har du stor rejäl skärm att titta på och dessutom något att surfa med där det funkar eller att titta på film på en regnig kväll... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade förmånen att ha Lars Granath (skapare/författare av våra kustguideböcker och de detaljerade sjökorten Hydrographica) som gästtalare i vår båtklubb. Han har ju en bakgrund som kartograf, och talade väldig mycket om misstaget att förlita sig på den precision man har i våra GPSr nuförtiden. Den oprecision man har i dagen sjökort som till lejonparten (bortsett Stockholm och Göteborgs inre skärgårdar) är uppmätt på 1800 talet och då mätte man i famnar. Dessa famnar översattes sedemera till meter efter ett påbud av sveriges regering under mitten på 1900 talet. Under 1960 talet så ansåg man att man borde kunna införa decimeter igen (därav att det finns så förskräckligt många grund som har en decimeter precision enbart för att famn inte är jämt delbart med meter) , bara för att man hade tillgång till den fantastiska teknik som kom under 60 talet. Sättet att avgöra hur dessa justering fram och tillbaka genom tiderna skulle gå till på, var i allra högsta grad godtyckliga. Man utjämnade helt enkelt till närmaste meter !

 

Lars har under den tid han hållt på, funnit ca mer än 5000! felaktigheter i våra vanliga sjökort.

 

Med andra ord. Det är väldigt fint med våra fantastiska GPSr. MEN, ta det för vad det är. Det finns ett talesätt som heter Skit IN skit UT. Det gäller ju i högsta grad för våra sjökort, som då är underlag till våra elektroniska dito.

 

Så sanningen blir ALDRIG bättre än den sanning som finns att läsa i våra sjökort,

GPSr eller ej,  

 

Till sist fick vi ett sista råd vad det gäller navigering. Räkna alltid med att ett utsatt grund eller djupangivelse ligger ca 150 - 200 meter fel. Då är man någorlunda säker på ett vanligt sjökort.

 

Om rätt skall var rätt måste jag ju tillägga att i de senaste elektroniska kartprogrammen där Hydrographicas kort faktiskt ligger med som standard. Så har man ju faktiskt en precision på ca 5 meter även i verkligheten. Men det är ju bara de områdena där man navigerar efter Hydrographicas kort...

 

Senast ändrad av Reine | 24 november 2007 | 16:35

 

Senast ändrad av Reine | 24 november 2007 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vet att handlarna i Sverige har låga marginaler på gps,pga priskrigande utifrån ett ännu

högre pris än de säljs för.Jag vet inte vad importörerna har för marginaler.sannolikt högre,

eftersom handlarna får ta av sina marginaler vid priskrigande,men den största orsaken

är att tillverkarna sätter olika priser i olika länder beroende på konkurrensförhållande.

Detta problem finns på de flesta varor och tjänster.EN Volvo är billigare och mer välutrustad

i USA än hos Volvohandlaren några stenkast ifrån Volvo fabriken i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg var ett svar på bla ovanstående inlägg,glömde citera.

Mvh Skalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste reagera på några saker:
I bilen heter det navigator, i båten kallas det plotter. För min del heter det alltid navigator!
Bilnavigatorn har en mer avancerad programvara som kan gissa lite (extrapolera)  
GPS-delen är lika avancerad, det är samma kretsar som används. Om man använder 12 eller 20 satelliter är ointressant. Tänk efter, om det finns 24 satelliter som täcker hel jorden kan GPSn knappast se 20 samtidigt? Det är väl sällan som mer än sex används?
Båtnavigatorn har några fördyrande saker, kontakter, vattentäthet och kanske en ljusstarkare skärm.
Båtgrejer är alltid dyrare, bland väldigt mycket. Det är väl bara att inse att båtägare är lite korkade och inte alls så priskänsliga som övriga. Det går helt enkelt att ta mer betalt av oss i synnerhet om det saknas alternativ. Fundera på hur en AIS klass B transponder kan vara dubbelt så dyr som VHF GPS när båda innehåller i stort sett samma saker.
Svenska priser är höga, jag tror inte alls det beror på att tillverkarna har olika priser för olika länder, skillnaden är nog hur mycket importörer/distributörer tar ut. Protester genom att köpa era grejer i USA, gå samman några stycken i er båtklubb och handla!
Dator kan vara ett alternativ, men det går åt bra mycket mer ström. Hur pålitlig är datorn? Ingen risk att den hänger sig i en kritisk situation? Sen ska man nog helst ha en skyddad miljö. Det finns bra program gratis men hur tänker ni med piratkopierade sjökort? Själ ni bensin av grannbåten också? Att stjäla är inget bra sätt att protestrea mot höga priser. Vilka garantier har ni att något sjökort inte är manipulerat, några grund bortplockade? Om man har datorn som backup eller för att planera hemma och man betalt kortet i navigatorn är väl åtminstone moralen något bättre.
Sjökorten ja, Sjöfartsverket säger att man inte kan garantera en bättre precision än 100 meter. Däri ligger väl 99,9% av precisions-problemen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men vad sa du nu? Om jag lånar min grannes papperssjökort och drar det i kopiatorn och sen lämnar tillbaka det till honom, har han då blivit av med någonting, har han då blivit bestulen? Om jag lånar hans digitala sjökort och kopierar det och sen lämnar tillbaks det, har han då blivit bestulen? Det kan möjligen vara ett brott mot upphovsrätten, men jag tror faktiskt inte att det är det ännu. Tycker det är på sin plats att inte missbruka stöldbegreppet, för stöld är något helt annat som bygger på att någon blir av med något och därför lider skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kopiera sjökort på papper eller i elektronisk form är precis som att kopiera filmer, ett brott mot upphovsrätten, alltså stöld av en rätt. 
Lagstiftningen är ganska klar på den punkten.
Upphovsrättslagen heter 1960:729 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu råkar det faktiskt vad gäller filmer, som är något jag känner till, vara så att det är fullt tillåtet att kopiera en film. Dels för eget bruk och det är t o m tillåtet att ge bort en kopia till någon du känner. Det blir ett lagbrott först när du antingen tar betalt eller gör det i större skala. Sak samma med musik. Huruvida sjökort jämställs med filmer och musik eller har ett undantag vet jag faktiskt inte men eftersom ditt påstående att kopiering av film är ett brott mot upphovsrätten är felaktigt så kan lika gärna ditt påstående om sjökort också vara det.
Så att lagstiftningen är GANSKA klar på den punkten är korrekt. Dock inte glasklar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst får du kopiera en film för privat bruk, förutsatt att du äger originalet. Kartor räknas som litteratur (!) och man får kopiera delar. Men man får inte ladda ner från internet eller kopiera nerladdat material.
Därutöver finns det en moralisk aspekt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad räknas som delar? 
Visst finns det en moralisk aspekt, men den skiljer sig ju åt ifall man hör till de som omfamnar upphovsrätten i sin nuvarande form eller hör till dem som menar att den är skadlig och hindrar samhällsutvecklingen. :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp grejerna från USA, har gjort det själv och hade inga problem. Beställde i dagarna en flödesmätare EP-10 till Lowrance eftersom modellen verkar vara utgående.
 
Bekymret är att vi svenska konsumenter är vana vid att betala och därför tar tillverkarna, generalagenterna och handlarna ut det som marknaden tål. Det handlar inte bara om GPS:er utan om mycket annat, det är bara jämföra med priserna i USA. Där kostar ett par Levisjeans drygt 30 dollar, vilket är dryga 200 kr.
 
Sen är marinhandeln en bransch för sig. Att gå in i en traditionell marinbutik av typen Watski är som att kliva 20 år tillbaka i tiden eller 40 mil ut i skogen. Enskilda handlare på skumma adresser som knappt har lördagsöppet och som säljer samma grejer från år. Ingen omsättning, prylarna ligger på hyllorna och dammar och kostar ränta tills de blir gamla och måste reas ut. Allt tas in via generalagenter, ingen priskonkurrens genom parallellimport eller egna märken. I andra branscher, som hemelektronik och gör-det-själv har denna typ av butiker för länge sedan konkurrerats ut av kedjor som Elgiganten, Clas Ohlson och Bauhaus.
 
Här i Stockholm finns det lite tendenser till modern kedjebildning och tack vare att Bryggan tvingas anpassa sig till reglerna i Sickla så har de numer liksom all annan civiliserad handel söndagsöppet till 17. Lite skillnad mot att det tills i somras var lögn att hitta en marinhandlare som alls hade söndagsöppet efter midsommarhelgen. Får nu bara hoppas att några av andra går ihop och tar upp konkurrensen, eller att Clas Ohlson och andra vidgar sitt marina sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får nog provas i rätten hur mycket man kan kopiera lagligt för privat bruk. just papperssjökorten är ju lite speciellt, de är framställda av en myndighet för våra skattepengar så priset ska väl vara självkostnadspris. Detta förändrar inte den juridiska aspekten, möjligen den moraliska...
Jag bryr mig inte om om folk laddar hem från nätet, men man ska vara medveten om att det är olagligt. Det kan vara bra att känna till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så är det inte ens tillåtet att kopiera delar av ett sjökort (eller karta), ens för eget bruk och om man äger originalet!

 

Vi har i år fått en lag som gör det olagligt att ladda hem upphovsrättsskyddat material... sen är min personliga åsikt att vissa investeringar man gör, gör man dels för sig själv genom att tillåta någon att forstätta utveckla en produkt (läs nya sjökort).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så är det mycket olagligt att kopiera kartor och det behöver inte diskuteras (om ni tvekar ring karttillverkaren och säg att ni kopierat den *ler*). För att återgå till tidigare ämne i tråden. Marina GPS produkter har ett högt pris pga mycket större skärmar som dessutom är solljus tåliga. För att jämföra priser på vanlig skärm kontra solljus skärm så kostar en solljus skärm 10-15 ggr mer i produktion. dvs en 15 pc skärm kostar 1500-2000:- och en 15 solljus skärm c:a 20.000:- i handeln för att tekniken är mycket mer avancerad. Ta en bilnavigator med till båten en sommar dag så förstår ni säkert. Sen säljs det mer än 1000 st bilnavigatorer på varje båtplotter i år vilket också påverkar priset samt att IP klassa en båtplotter kräver en del då den måste vara välbyggd. Båtbranchen är mycket liten i jämförelse med bilbranchen. Men om man vill ha en kombimaskin som är en båtplotter men har också Teleatlas bilkartor på samma kort så finns GEONAV 4 Gipsy eller GEONAV 5 Touring. Har jobbat några år med navigatorer till bil och en del till båt tills för ett tag sedan. Önskar er alla en god fortsättning och glöm inte att kramas till sjöss :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...