Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
tommym

Vilken lanterna och på vad?

Rekommendera Poster

Finns det någon bra sammanställning på nätet om vilka lanternor som bärs av vilket fartyg?
Jag är inte på jakt efter bara fritidsbåtar utan alla fartyg, från lots till fiske till militärt till manöveroduglig svävare som bogserar ubåt längre än 200 meter med vidhängd mudderverk och linfärja \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Hoppas att ni har bättre koll än jag! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tack! Den finns ju men det finns inga bilder i den. Någon som vet om en med bilder/lantern-figurer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du inte får tag på någon bok som visar bilder tar det inte mer än en halvtimma att sätta sig ner och rita upp ljusföringen.

Det enda du behöver är en röd och grön penna.... vit färg får du komma på själv.

Dager-signaler som de olika fartygen för kan vara lite knepigare!!

Det finns två engelska minnesregler som du från och med nu aldrig kommer att glömma.

.......Green over white fisherman at night.............

.......White over red pilot ahead..............

Pilot=Lots

Lycka till, sedan har du alla fyrkaraktärer, farledsmärken, vhf-certifikat, radarkunskap och storcirkelnavigering. Det är bara att anmäla sig till en kurs

Senast ändrad av bellaragazza | 15 november 2007 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böckerna som Peter_K och Scrat hänvisar till finns på din lokala bibliotek bland många andra fina navigationsböcker.
Det kostar gratis att låna! 

post-7895-1394235270,2596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men de är bra att ha i båten också - särskillt Salta Boken som ju är plastad. Men man kanske ta den på långtidslån över sommaren. Och 109 kr är inte farligt tycker jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...