Noboat 0 Postad 14 November , 2007 Står i begepp att skaffa en båt som är bestyckad med en 4-takts Mercury Bigfoot. Motorn är från-97. Enligt ägaren så har den få gångtimmar. Vad skall jag tänka på? Har blivit itutad att en fyrtaktare generellt är något bränslesnålare och lite snällare mot miljön. Har dessutom förstått att det anses vara ett bättre klipp i 2-taktare. Kan denna generella bild stämma även för relativt gamla motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 November , 2007 Hej, Hoppas du vet vad Bigfoot innebär? Den har en annan utväxling i växelhuset och lite annan propeller brukar de ha, jämfört med icke bigfoot. Vilken båt skall du ha motorn på? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noboat 0 Postad 14 November , 2007 Måste erkänna min okunskap. Har icke en aning om vad Bigfoot innebär. Motorn skall sitta på en Askeladden 500 ST Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 November , 2007 Hej, Fanns inte så värst mycket info om Askeladden 500 ST på internet, men jag hitta Vertias certifieringsuppgifter på båten i alla fall: --------------- Båttype: Askeladden 500, Askeladden 500 ST, Askeladden 500 ST m/dekkshus Loa: 4,94 B: 1,95 Vekt: 435 Prop.: U B/D: B Max kW: 29 (ca 40 hk) Max last kg: 630 Max pers: 2/3/5 (500), 3 (500 ST), 2 (500 ST m/dekkshus) Sertefis meddelt: 01.01.90 Sertefis opphørt: 31.01.94 An: 1 BÅTTYPER SERTIFISERT AV DET NORSKE VERITAS Loa: Lengde over alt i meter, B: Største bredde, Vekt: Båtvekt inkl. utenbords-motor og utstyr. Prop: I: Innenbordsmotor, U: Utenbordsmotor, H: Hekkaggregat, V: Vannjet, S: Seil, Å: Årer *: Halvfabrikata. B/D: B: Bensin, D: Diesel, Anm.: 1: Erstattet av ny modell, eller nytt navn. 2: Nye begrensninger. 3: Tatt ut av produksjon. -------------------- Ang Bigfoot: Bigfoot är avsedda för pontonbåtar och liknande båttyper. Lite allmän info om Bigfoot: http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/pontoonpower.php På en vanlig planande båt bör man i första hand ha en vanlig utombordare (icke Bigfoot) men det funkar att använda en Bigfoot också men det kommer inte att gå lika fort p g av större växelhus, annan utväxling och större propeller som ger större vattenmotstånd i högre farter. Accelerationen blir fin förstås men toppfarten blir lidande. Hur många hk hade du tänkt hänga på din Askeladden 500 ST? /Bo Senast ändrad av bossee | 14 november 2007 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 15 November , 2007 Alltså, jag själv föredrar Heavy Metal och då den mer extrema genren Thrash Metal och då är det ju 2-takt som gäller, men popmusik innehåller sällan annat än 4-takt så jag tror det är 4-takt som går hem i stugorna. Sen finns det ju jazz och då är det ju 5-takt som är mest anvä... eller jaha, det var båtmotorer vi snackade om... sorry! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noboat 0 Postad 15 November , 2007 Den aktuella motorn är på 50HK, vilketm iofs verkar en smula övermotoriserat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 15 November , 2007 Tycker att hk antalet verkar helt O.K. Beträffande miljön så är det ju HELT KLART att 4-takt är att föredra framför 2-takt. Förvånar mig storligen att ingen annan nämnt detta i svar. 2-taktare är ju en av de största miljöbovarna. Inte minst på sjön (och vad gäller gräsklippare/mopeder etc).4-taktare är även bränslesnålare. Så det är klart att du ska välja 4-taktare framför 2-taktare. Om inte priset är en viktig fråga, förstås. Vi får väl hoppas att priset går ned på dem. Tror att det finns för få tillverkare för närvarande, vilket inte gynnar en priskonkurrens. Men nu kommer kineserna med billiga grejer, så till våren kanske vi kan få ett litet priskrig?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 15 November , 2007 Har inte läst allt så noga, kanske redan nämnt, men det finns ju 2-taktare med direktinsprutning (e-tch, optimax etc) som kan jämföras med 4-taktarna avseende miljö och bensinförbrukning. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 16 November , 2007 Jag rekommenderar 4 taktaren utav 2 skäl. 1) som du fått svar på redan. Bränsle ekonomi samt miljö 2) Den är så härligt tyst på tomgången. Använder själv fyrtaktare när jag är ute med fiske båten. Har aldrig vart så nöjd med en motor. Enda nack delen jag kan komma på att servicen skall utföras oftare samt att det bästa kanske är att lämna in den på vst för service //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser