Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
UlfStrand

nytt storsegel

Rekommendera Poster

Hjälp? jag har en linjett 32 med ett 19 år gammalt storsegel.

Jag har pratat med uk syversen, saltsjöbadsegel samt gransegel och bestämt mig at köpa ett nytt triradialsegel laminat.

Frågan är vilken tillverkare jag skall anlita,det handlar ju ändå om en hel del slantar.

Möjligen har ni någon annan tillverkare att föreslå.

Tack på förhand.

Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som orkar lyssna på dina frågor, även när du ringer för femtioelfte gången. De segelmakare som säger hur ditt segel ska se ut enbart beroende på båttyp utan att lyssna på dig är inget att ha.

Kolla också med några fler segelmakare än de tre ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid handlat av Hamel sails i Karlshamn. Bra segel och orkar svara på mina dumma frågor och har tid till det. De har även loft i Stockholm.

Vet att de nu håller på att sy till en HR62 som värdsomseglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle prata vidare med UK Syversen, dom är ju sedan många år hovleverantörer till Linjettbåtarna och vet hur en Linjett fungerar. Det är som du säger en märkbar kostnad och UK Syversen är absolut inte billigast (snarare tvärtom) men det är ändå tokigt att spara någon tusenlapp hos någon annan segelmakare som kanske aldrig sytt ett segel till just denna båtmodell. Man kanske kan tycka att ett storsegel på 24 kvm inte kan vara så mycket mer än just en tyglapp på 24 kvm men det är bra om segelmakaren vet en del om båten, hur styv den är, mastens trimbarhet mm. samt också har varit med och seglat en sådan båt.

Just UK Syversen och Micke Olesen där har stor erfarenhet av Linjett, såväl ombord på båtarna som teoretiskt.

Även fast man inte tänker vara med och kappsegla varje vecka så mår båten bra av ett välsytt segel. Den blir inte bara snabbare utan också mer harmonisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har laggt alldeles för mycket pengar genom åren på nya segel till olika båtar jag ägt  Men det är en ide jag har att jag vill ha nya och bra segel när jag är ute på havet. Det jag lärt mig är att köpa segel hos den segelmakare som kan den aktuella båten. Om en segelmakare gör segel som har framgång på kappseglingsbanorna så har de haft en produktutveckling på just den båten och det får jag del i även om jag inte ska kappsegla.

Ex Balladsegel hos Gransegel , Cumulussegel hos Lundsails Folkbåtsegel hos Nort. För när vi seglar ut på en tur så vill vi ha grejor som fungerar och gör att båten uppför sig på bästa sätt i alla väder.

Kappseglaren har höga krav och skulle alldrig nöja sig med segel som är lagom bra utan vill ha bra grejor hella vägen.

Så kolla vilket segelmärke ligger i topp vid LInjett32 seglingar gå till dom och berätta vad just du ska ha seglet till och be dom att rekomendera skärning dukval  osv så att du får vad just du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med, olika segelmakare för olika båttyper. Alla kan ju inte vara bra på allt.

Mvh

Calle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många kloka ord, sitter med en drös offerter och förslag sedan förra veckan då många segelmakare samlats på mässan. Alla med lite olika förslag och ideer. Vem kan segel bäst till en Maxi 999 tro? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...eller till H-båt? Någon rekommendation (Gärna på västkusten)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv just beställt en ny genua från Saltsjöbadsegel. De la ner tid på att komma fram till vad jag ville ha. Fick flera förslag, sedan disskutioner hit och dit.

De lyssnade verkligen. Mycket trevliga. Jag fick helt enkelt ett stort förtroende för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos dem köpte jag också segel, mkt bra att ha att göra med. De hade sytt seglen till min Vagabond från början. Jag köpte ny triradial laminatgenua och sträckte upp storen, i stället för att köpa två nya dacronsegel, blev mycket nöjd med det. Andra segelmakare sa att storen från -85 bara var att kassera, utan att titta på den förstås, den är hur bra som helst i renoverat tillstånd. Det säger en hel del om kvaliteten på Saltsjöbadssegels jobb.

Att de skulle släppa ifrån sig nåt halvdant, det existerar inte. Har i fem år läst allt om segelmakare och bara hört de bästa lovord om Saltsjöbadssegel. Oavsett maskiner och dataprogram är lång erfarenhet och rutin det som smäller högst inom allt.

Ska du på modernt vis ha lösfotad stor och isåfall varför?

post-6890-1394235270,4752_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för genua du har på bilden Hå.. flåt Luffarn ? Det ser ju ett som ett dacronsegegel, jag har samma skärning på mitt gamla Albatross som jag är mycket nöjd med fast det är minst 15 år och tyvärr mkt slitet (vad kallas den skärningen ?).

/ Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genuan är den triradial laminat jag köpte av Saltsjöbadssegel. Vad det är för duk kommer jag inte ihåg, har kvittot nånstans. Till höger ser man även focken, jag har dubbla försegel på bilden. Den är original dacron från 85 och helt oanvänd tills jag monterade selftackerskena och kutterstag i våras. Här syns den. Jag har seglat i nästan bleke in till bryggan så storen är slackad helt.

post-6890-1394235270,5675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här syns genuan lite grann underifrån. Att se skillnad på dacron och laminatsegel kan man väl knappast på håll? Fast dacron brukar ju bara sys i crosscut pga töjningen. Saltsjöbadssegel var mkt bra på att förklara skillnaderna för mig som helt nybörjare. Deras pris var dessutom bäst av ca 15 tillfrågade.

post-6890-1394235270,6388_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H båtsegel lär Edman och North vara bäst på. Och Lund och North har lyckats bra med 999 segel: Alla segelmakare är bra på alla båtar om du frågar dom. Men saningen är att Varje klass har sina exenskaper och det krävs utveckling för att få fram bra segel. Det är tex inte samma utseende på ett laminatsegel som på ett drakon segel. PÅ min båt använder Lundh inte samma form på en genua om den sys i laminat som om kunden vill ha dakron. Så låt er inte luras av vackra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer säkert, till hälften.

Saltsjöbadssegel har sytt segel till många Vagabonder, så de stämmer säkert att de kan det bra.

Att vissa segelmakare (som du insinuerar) skulle vara bra på antingen dacron (som det stavas rätt) eller laminat och därför dåliga på det andra materialet låter löjligt. Saltsjöbadssegel som är ett av de äldre loften använder modern teknik som tex att limma våderna om kunden vill det.

Låt er luras av fagra ord... Ett segelmakeri som hållit på så länge som saltsjöbadssegel skulle konkat fför länge sen om de blåst folk i 40 år.

Dåligt påhopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjo H! Lösfotat är inte så nytt som man kan tro, och är nog i princip alltid bäst. Lättare att trimma å få en enhetlg buk ända ner. Men viktigt då att ha en trimmsnodd nedåt i skothornet å runt bommen,  plus sedvanlig sträckare akteråt / till bomnocken.

Bild: Lösfotad stor anno 1980.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då åker man alltså på att ha en extra trimtamp förutom bomuthalet? Inte bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en intressant diskution att läsa. Jag är ju novis när det gäller segelbåtar (har alltid själv varit ohyra på sjön innan). Seglen på H-båten vi har köpt är från 95. Enligt säljaren höll de fortfarande strukturen men de är ju ändå 12 år gamla. Detta innebär att det inom några år, när jag och far min har börjat behärska seglingen bättre, förmodligen kommer att köpa nya.

Efter alla diskutioner om laminat och dakron,,, vad rekommenderas till en H-båt för cruising? Det verkar som dakron av högre kvalité är det som generellt rekomenderas så skall man satsa på det eller något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt  gamla Albatrossegel är alltså sytt i triradial fast i dacron, kanske lite udda i dag. Det står riktigt bra  även delvis inrullat. Jag har bara några km till Saltsjöbadssegel, var där och gjorde en översyn, mycket trevligt bemötande.

Senast ändrad av Strega | 18 november 2007 | 19:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är du fel på det ingen segelmakare vad jag vet blåser någon. Men det är samtidigt så att om någopn vill köppa Folkbåtsegel på mitt loft så ekänner jag inte att ett annat loft gör snabbare segel till just folkbåten utan säger till kunden att vi gör bra segel till alla båtar.

vad beträffar skilnaden mellan laminat och DRACON så kräver ett laminatsegel en annan utformning än dacron det är tyvärr så att skilnaden ännu inte är tillräckligt tydlig på alla loft

utan man använder dacron modelen oberoende av material och jag har ingen anning om Saltsjöbadssegel gör så. Jag har faktiskt alldrig seglat med saltsjöbadssegel. Mit förra inläg var inget påhopp på något loft utan mer generelt. Gennomsnitseglaren märker inte skilnaden när han seglar ut en söndag.Detär endast i konkurens med andra du märker om du har ett standard segel eller ett fullt utvecklat segel.Ett exempel till min båt fanns tidigare KC segel när jag skulle köppa nytt valde jag Lundh därför att dom är bra på Cumulus- Först då märkte jag att min båt uppförde sig på ett bäitre sätt än den någonsin gjort med KC standard segel.

Senast ändrad av nirilli | 18 november 2007 | 22:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Jag fattade inte att du gör segel själv. Och att dacron och laminat sys olika trodde jag var självklart. Jag har läst att det är sämre med triradial om det är dacron. Och att till mindre segel kan man lika bra använda dacron. Större segel i dacron tappar formen redan efter två år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller H-båt så finns ju Ingemar Jerling på Ji-Segel i Stockholm. Han tillhör ju eliten inom H-båt i sverige och bedriver segelmakeri. Ödmjuk kille, med massor av kunnande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...