Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
jorgan

Ladda batteri - säkerhet?

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett 12V nautica batteri, inköpt i våras, och undrar nu: Är det säkert att ladda det hemma i lägenheten, eller måste man hitta någon annan plats för laddning? Tacksam för svar!

Senast ändrad av jorgan | 14 november 2007 | 17:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan ladda det i båten eller i en källare så visst kan man göra det. Inte så mycket farligare än att tända en brasa eller sätta på en flottyrpanna på spisen.

Kom ihåg dock att vätgasen kan smälla i batteriet om man har en sabla otur.

Har du ett batteri som är bra, som tar laddning och inte har några interna felaktigheter är risken minimal.  

Den sista fasen i laddningen då accen börjar gasa ska du vara extra försiktig med gnistor och eld.

När du sätter på eller tar av  klämmorna på polskorna ska du helst inte ha laddaren istoppad i vägguttaget. Då slipper du gnistor. Lämna inte batteriet på laddning obevakat så du kan bryta om det börjar bubbla och lukta då det nog är färdigladdat.

Förvaras så kallt som möjligt. 

Bästa förvaringen är i båten dock. Ladda en gång under vintern eller när spänningen sjunkit under 12,5V.

Har du batteriet i rumstemperatur får du ladda lite oftare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare så måste jag opponera mig mot delar av svaret. Det bästa sättet att bevara ett batteris styrka och vigör är att underhållsladda det under hela perioden det inte används. Det innebär att du måste ha tillgång till en laddare som är kapabel till detta samt - förstås - ett eluttag. Du kan öka batteriets livslängd med ett par säsonger genom detta. Att förvara det kallt är dock ett gott råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag inte ett dugg på \Frown\

Då du så starkt framför denna åsikt återigen som något slags absolut sanning (i en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=192386 kallar du det för gammeldags syn på laddning så får du nog bevisa påståendet med hänvisning till trovärdig(a) käll(a)/(or).

Själv har jag lagt några hundra timmar på att läsa på om bly-syra-batterier och dess egenskaper (nörd, jajmensan!) och hävdar därför att:

Ett normalt friskt, full-laddat batteri som förvaras kallt behöver ingen underhållsladdning under den relativt korta tid (max 6 månader ?) som det gäller, på sin höjd någon enstaka laddcykel under perioden men oftast inte ens det.

Långtids-underhållsladdning kan däremot till-och-med vara skadlig \Surprised\ om inte laddaren är mycket kompetent, även extremt liten gasning som pågår under lång tid kan sänka vätskenivån så att plattornas yta exponeras..och då snackar vi oreparerbar skada.

Att säga Du kan öka batteriets livslängd med ett par säsonger genom detta är ett starkt påstående,  du får nog får argumentera lite bättre innan jag tror på det som absolut sanning.

Batteritillverkaren Varta håller med:

Batterier som ska stå oanvända över vintern ska vara fulladdade (>= 1,28g/cm³ eller >= 12,72 V)

innan de ställs in och bör sedan kompletteringsladdas 1ggr/kvartal.

Långtidsförvara batterierna på svalt och torrt ställe.

Självurladdningen avtar med 50% för var tionde grad temperaturen sänks.

Vid 0ºC är den så liten att ingen underhållsladdning behövs.

Källa: http://www.varta-automotive.se/content/tips/download/Rad_MCbatterier.pdf

Egen erfarenhet säger exakt detsamma som Varta påstår, och det är ju också helt logiskt:

Ett bly-syra-batteri är ju i huvudsak en kemisk process, och kemiska processer:s aktivitet avtar som bekant med sjunkande temperatur...

Underhållsladdning vid vinterförvaring behövs i praktiken endast när batterierna förvaras i rumstemperatur (självurladdning) men inte ens då skulle i vart fall jag låta genomsnittsladdaren sitta o-övervakad månader eller halvår i sträck.

Jag anser att risken för gasning = vattenbrist ==garanterad batteridöd är för stor i förhållande till den eventuella lilla livslängdsvinst som kan finnas.

Men vad vet jag...är väl antagligen bara gammelmodig och begriper helt enkelt inte \Embarassed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid 0 grader och under detta behövs ingen underhållsladdning. Det håller jag fullständigt med om. Problemet är bara att våra svenska vintrar - åtminstone i den södra halvan av landet där de flesta av våra båtägare bor - har långa perioder av betydligt högre temperaturer. Många av våra båtägare lägger dessutom upp båten redan efter sommarsemestern, vilket gör att batteriet redan är helt urdraget när vintern står för dörren.
 Och som du själv påpekade så minskar behovet av underhållningsladdning mycket kraftigt vid lägre temperatur, av vilket logiskt följer att behovet kraftigt ökar vid högre. Eller hur?
Om man ser till att vätskenivån är optimal när man ställer batteriet för vinterförvaring, så innebär en underhållsladdning - med landström eller solceller - inga risker för skador på batteriet.
Att Varta och kanske även andra batteritillverkare nämner att ingen underhållsladdning behövs är väl inte så märkligt. Liksom att de som tillverkar laddare insisterar på fördelarna med underhållsladdning. Varta du och undertecknad tycks ju i varje fall vara överens om att ingen underhållsladdning behövs om temperaturen understiger 0 grader. Kanske ska vi förvara dem i frysen? Eller skicka dem till Norrland? Men jag tycker trots allt att det är enklare att sörja för en god underhållsladdning, eftersom temperaturen i södra Svedala ofta överstiger 0 grader. Eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära Brodur

När man läser dina inlägg kan man få den uppfattningen att det vid teperaturer under noll grade inte är någon självurladdning medans det vid temeraturer över noll grader blir en i det närmaste katastrofal självurladdning.

Jag har en liten bohusjulle. (bilden uppe till vänster) I den har jag ett batteri som jag köpte 2003l Jag har de tre tre senaste åren haft den på en brygga där det inte finns tillgång till ström. När jag sjösatte båten veckan efter midsommar var batteriet fulladdat. Använde en CETEC-laddare. Batteriet har jag till en automatisk länspump Rule 500 http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=524 Länspumpen startar var tredje minut. Finns det vatten i båten så pumpar den ur detvatten som finns varom inte så stannar den för att känna efter tre minuter senare.

Slarvpelle som jag är har jag tänkt på att jag nog borde ladda batteriet, men har inte gjort något åt det.

För en vecka sen seglade jag båten till min andra båtplats där det finns ström på bryggan.I samband med att jag satte på laddaren mätte jag spänningen. Den var 12,3 volt. Dvs batteriet har nästan hälften av sin laddningskapacitet kvar.

Beror urladdningen enbart på självurladdning dessa 5 relativt varma månader eller kan även länspumpens start var tredje minut samt urpumpning av regnvatten dra någon ström.

För den som vill roa sig med att räkna ut medeltemeraturer under perioden och hur mycket det regnat i området kolla på Hållös vädersida http://www.utpost-hallo.nu/default.asp?ID=34

Hållö ligger knapt en distansminut söder om min båtplats. Min Bohusjulle byggdes föresten under beteckningen Hållö-julle.

Självurladdningen är större när det är varm än när det är kallt. Vid 35 grader är den 8% per månad, vid 15 grader är den 2% och vid 5grader är den 1%. Vid svenska vintertemperaturer ligger urladdningen mellan 0,5-1% för ett batteri som i övrigt är i god kondition, enligt Magnus Sterky´ s (Seawoolf) bok Elsystem för båtar sid. 41 www.batteknik.se

I de sydligar delarna skulle självurladdningen alltså kunna gå upp mot 2% per månad under vissa tider.

Det skadar naturligtvis inte att ubderhållsladda batterierna nån gång under vintern, men hur många har tillgång till ström på uppläggningsplatsen för obegränsad användning?

Jag låg några år på en marina i Stockholmsområdet. Det fanns elutag nära både sommar och vinter, men man fick inte ha i sladden om man inte var i eller vid båten.

tommy

Senast ändrad av toaen | 18 november 2007 | 17:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med att det bästa för batteriet är att  ha full laddning för jämnan.

Att åstadkomma det är förenat med vissa kostnader. Man behöver en laddare av god kvalitet med underhållsladdningsfas eller en temperaturreglerad konstant spänning. En laddare drar en del om man har den inkopplad hela tiden. Drar den en tomgångseffekt på 15w blir det 150:- per år. Man spar ihop till ett nytt batteri på drygt 3 år. Ett sätt att lösa detta kan vara att ansluta via en klockströmbrytare och sätta en kvart eller halvtimme per dygn.

Ett batteri som kostar 500 kr kanske man inte ska lägga ner för stora kostnader på. Dessutom ökar riskerna för explosion vid risk för gasning. Det luktar dessutom illa.

En laddare drar en del om man har den inkopplad hela tiden. drar den en tomgångseffekt på 15w blir det 150:- per år. Man spar ihop till ett nytt batteri på drygt 3 år. Ett sätt att lösa detta kan vara att ansluta via en klockströmbrytare och sätta en kvart eller halvtimme per dygn.

Jag har själv förstört batteripack på en elcykel som av misstag stod på laddning i ett par månader. Laddaren var tydligen inte tänkt att gå som underhållsladdare. Eller om den var trasig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte varför man ska underhålls ladda hela vintern. när det räcker att ladda batteriet på hösten och våren. Kanske en gång mitt i mellan. batteriet ter väl inte skada fören spänningen understiger 10,5 eller i fall det e 11,5. läste oxå boken båt el eller vad den nu hette, el för fritids båtar kanske. och vad jag fattar så finns det annat att lägga pengarna på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter du spänningen sjunka till 10,5 är det helt urladdat och blir inget att ha till sommarn.

Batteriet börjar sulfatera och kan vara svårt att få att ta laddning.

Jag laddar när batterispänningen har sjunkit tll 12,5 för att vara på säkra sidan. 12,3V är halvladdat batteri och man brukar säga att man inte ska ta ut mer än 25-50 % av batterikapaciteten och då snarast ladda upp till fullt igen. Ju längre tid batteriet inte står fulladdat, desto större risk att det sulfaterar.

Jag bytte batteri på bilen idag då jag märkt att startmotorn börjat vara lite seg när det är kallt.

Det gamla batteriet har suttit i bilen i 7 år och anledningen till att det hållt så bra är just att det alltid är fulladdat i bilen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad man kan veckla in sig i teoretiska resonemang. Påminner mig om en snubbe som skulle fylla luft i bilhjulen. Testa hemma, köra till macken, fylla, köra hem, testa igen, om det var olika tryck i däcken så släppa ur så det blev lika. För att inte tala om när oljenivån skulle kontrolleras, köra 2,77 km, slå av motorn, vänta 3 min, läsa av nivån, vänta 2 min, läsa av nivån igen, ta ett medelvärde... eller hur fan det nu var.

89.gif

I min gamla båt är batteriet 8 år, fullt friskt och har förvarats utomhus. Jag laddade när jag tog upp, c:a tre timmar att ladda fullt, laddade igen vid sjösättning, c:a en timme att ladda fullt.

Det måste vara frånvaron av alla teoretiska resonamang som gjort att det har hållit så länge, och troligen håller än ett par år.

47b20s0.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomen!

Varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat som professorn sa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj - har ni inte glömt allt? En ytlig inledning till detta problem kräver väl minst 100 sidor text. Var i diskussionen finns den c:a 50 sidiga diskussionen om elektrolytens sammansättning och vikt?
Fast i praktiken - Ladda batteriet på hösten när du tar upp båten, kolla laddningen mitt i vintern och ladda sen på våren när du sjösätter.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp nytt iställe! de e väl inte o åka till båten för såne där saker, en har väl annet för sej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullt friskt?

Menar du alltså att det håller samma kapacitet som det hade som nytt. Det skulle vara intressant att få reda på hur du kommit fram till den (häpnadsväckande) slutsatsen.

Eller menar du att eftersom du får igång din motor så är batteriet fullt friskt? Inte riktigt samma sak.

Jag misstänker att du har en motorbåt och att batteriet huvudsakligen används till att starta motorn. Mao ungefär samma krav som i en bil där batterierna också håller i många år.

Men om du använder ditt batteri på samma sätt som i många segelbåtar hade det sannolikt åkt till återvinning för rätt lång tid tillbaka. Här talar vi om många och långvariga djupurladdningar, ofta med lång tid mellan tillfällena det laddas till 100%. Då skulle ett 8-årigt batteri som glatt startar en motor sannolikt vara värdelöst. Och för att få strömförsörjningen i en segelbåt att funka bra i långa loppet krävs nog att man blir litet teoretisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...