Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
FinnSpeed

Nyheter om det kommande förarbeviset/båtkörkortet

Rekommendera Poster

Jag har genomgått olika stadier i båtlivet (första egna båten vid 4-5 års ålder osv.) med föräldrars övervakning och jag anser mig inte behöva ett körkort för att bevisa mina kunskaper. Självklart så ser inte allas situation ut på samma sätt som min egna, men jag upplever ändå inte att det är något större problem på sjön idag om man ser till hur samhället ser ut i övrigt. Jag har större oro i kroppen när jag kör bil än när jag åker båt i 30knop, och då förutsätter man ändå att alla biltrafikanter har körkort och kan köra. På sjön händer det väl att man hytter med näven för att nån kör förbi på fel sida, för nära, och drar upp stora svall. Men det är ju bara ur min synvinkel, andra kanske tycker det är okej. Och då är man inte i närheten av en kollision, vilket händer väldigt ofta i trafiken när folk byter fil utan blinka eller vrida på huvudet.

Att framföra en styrpulpetare i 30 knop jämfört med att köra en Yacht på 12x4m känns som att jämföra en Volvo C30 med en Volvo FH16. Oavsätt fart så är storleken helt avgörande för manövrering och förödelse vid en kollission! Kursförändring, stoppsträcka osv. skiljer sig högst avsevärt mellan en stor och liten båt.

Vad är det för extrakunskaper i navigering som är så betydelsefulla när man kör fortare än 30 knop? Med sunt förnuft så klarar nog dom flesta även detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måst nog säga att jag faktiskt inte förstår riktigt vad du menar. Skall vi inte ha krav på utbildningar för att köra på sjön eller gäller det bara dig, som åkt båt länge? De som på äldre dar vill åka båt skall ha andra regler? Jo, oavsett fart så är det givetvis svårare att manövrera ett skepp på 13X5 meter men varför skulle det innebära att utbildning för att få köra i 30 knop är fel? Sunt förnuft innehas inte av alla människor, skall vi ha ett sunt förnuft-bevis med oss och på så vis slipper gå en kurs i högfartsåkning?

Eller är det så att du inte tycker att kustskepparutbildningen är relevant om man bara kör en liten båt? Det finns vettvillingar i alla sorters båtar, det tror jag vi alla är överrens om men de som oftast skrämmer mig är små snabba båtar som sicksackar i farleden och kör på ett väldigt omoget sätt. Stora skepp som körs av Direktör Von Snorringstierna behöver även de utbildning men knappast högfartsutbildning om båten går i 10 knop.

Om du inte anser att du behöver ett körkort för att bevisa dina kunskaper, hur skall du bevisa dom då? Ett muntligt förhör vid varje tillfälle då du blir ifrågasatt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser inte att problemet på sjön är av sån omfattning att våran frihet ska inskränkas på detta sätt genom körkort. En förälder ska genom sitt omdöme ge sitt barn tillåtelse att på egen hand cykla i trafiken. Vem (förutom du själv) kan säga att det är en lämplig ålder för att denne på egen hand ska klara detta? Varför inte införa ett körkort och minimiålder för att cykla?

Väldigt ofta blir folk ihjälslagna på väg hem från krogen sent på natten. Varför inte införa utegångsförbud efter klockan 12?

Självfallet är en människa som kanske inte berörs av det nya båtkörkortet lika negativt inställd. Själv hade jag kanske tyckt att detta varit en god idé (med viss reservation) om min båt hade haft segel och jag hade stört mig på alla andra som kommer fram fortare till favoritholmen. Men det är ju så det fungerar med åsikter, alla ser det ur sitt perspektiv. Det är därför vissa röstar blått och andra grönt. Men som sagt, jag anser inte att problemet är av den omfattningen att det ska krävas ett körkort, iaf. inte enligt dom kriterierna som tycks vara satta. Jag tycker det räcker med en åldersgräns kopplat till båtstorlek och fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skall jämföra med trafiken så har vi ju regler där också. Man får exempelvis inte köra moped utan körkort, om den går i 45km/timme, men däremot i 25. För att cykla? Nej, där är det föräldrars omdöme som gäller.

Du kommer inte att behöva båtkort för att padla kanot eller ro i en eka i framtiden heller.

Om nu gränsen är för låg, 30 knop klarar ju vem som helst med gott omdöme, var skall gränsen gå? Frihet på sjön, innebär det att jag stupfull skall få framföra en racerbåt i 90 knop i farleden? Behöver vi inte regler och utbildning?

Jag tycker absolut att vi bör ha ett körkort för båt. Var gränsen skall gå för olika nivåer kan jag inte uttala mig om när jag ser hur folk beter sig på sjön så inser jag att sunt förnuft aldeles för ofta saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det många verkar ha missat i fylle-debatten är att man kan åka dit för sjöfylla på 0,2 promille idag också, men då är det en bedömningssak hos polisen, det är idag de som bedömer om du är full eller inte upp till en promille då det är grov sjöfylla. En gräns är bra, om 0,2 är rätt eller inte vet jag inte - jag kör bara med 2,8:or på sjön, jag seglar så dåligt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K: HAHAHA 2,8.... jag kör också med dem när jag är ute på sjön. Men har inte vågat säga något till er alla här. för alla verkar supa så hårt här inne.

 

post-43007-1394236262,9774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... det står ju 3,5 på burken?
;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 30 års erfarenhet av både motor och segelbåtar i olika former så tycker jag att man ska kräva avsevärt högre kompetens av dom som seglar. Det händer alltför många olyckor där folk som inte kan segla jippar och får bommen i huvudet, grundstöter för dom missat att det finns en köl på båten, inte insett att båten bara gör 6 knop när dom ligger mitt i farleden för finlandsfärjorna. Och tänk på vad alla skillsmässor kostar samhället när segelbåtsfolket inte hinner hem till hemmahamnen innan det börjar regna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det finns folk som inte kan lägga till vid en brygga utan att törna emot. Finns de som inte kan skilja på olika prickar, finns de som sätter kölen på grund, inte vet att det får kallas snören eller att man inte knyter fast båten  osv.

Men är det något större problem?

Är det massor med allvarliga olyckor till sjöss som beror på bristande kompetens?

Betänk också den dramatisk ökning av antalet båtar de senaste 10 åren.

 

Hävdar fortfarande att det är ett skrivbordsproblem.

Och det där idiotiska, bara för båtan kan göra 40 knop fast man aldrig skulle köra så fort så krävs högfarstbevis. Ungefär liknande att alla med ett gevär är en mördare.

Och sedan, hur svårt är det att köra en vanlig 5 metersbår i 30 knop?

Men tråden handlade egentligne om nyheter om båtkörkort och det verkar vara stendött på den fronten, endast ett antal som försöker tjäna pengar på att basunera ut att snart är kraven här så skynda er att anmäla er till just våran kurs.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du inte tramsat till det om bommen i huvudet och regn hade jag hållit med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede skrev:
Och det där idiotiska, bara för båtan kan göra 40 knop fast man aldrig skulle köra så fort så krävs högfarstbevis. Ungefär liknande att alla med ett gevär är en mördare.
Nä, men ungefär som att alla som har vapen måste ha licens, även om du inte tänker skjuta med det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte på ett ironiskt sätt påvisa att det inte bara är kombinationen motorbåtar och fart som kan ställa till med oreda på sjön. Samt att jag inte orkar käfta om sakfrågan mera, jag hatar nämligen allt som har med politiska debatter att göraSkrattande

 

Om vi ska återgå till ämnet så hittar jag inget om något beslut på riksdagens hemsida. Väldigt konstigt då DN intervjuat Å Torstensson om frågan och hon har kommit med fakta.



Senast ändrad av Tompamannen | 04 mars 2010 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bom i huvudet och damer som inte gillar regn och segelbåtar som lutar är väl  allom kända seglarproblem?

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är ju intressant...

Tycker också att det här är en skrivbordsprodukt från början till slut. Känns inte genomtänkt för fem öre. Är enbart farten och inte tyngden som avgör hur pass farligt något är. Högre komptens för att framföra en 5 meters styrpulpetare jmf med 50 fots princess m.a.o...

Problemet med båtar är att de inte är standardiserade för fem öre. Det här förarintyget är ju också bara en teoretisk kurs egentligen. Visst, det ingick ett praktiskt moment att titta på en kompass och styra en viss kurs och simulera man över bord, men än sen?

Väjningsregler är ju förstås bra att kunna och de gäller ju oavsett hur stor/liten båt man framför. Tycker det räcker där. Förvånande dock att detta krav inte ska komma att omfatta segelbåtar, däremot vattenskotrar...

Om man i överhuvudtaget ska ha något båtkörkort, så tycker jag att det ska omfatta allt med motor på överstigande 10 hk eller fem meters längd och enbart omfatta väjningsregler.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den åkte jag dit på Flört  hade hoppats det då den ger följande

 

Man behöver inte vara våldtäktsman bara för man har en snopp.

Vapen är säkert helt korrekt att man behöver licens för men hur svårt kan det vara att köra båt?

Även att skaffa barn är betydligt mer krävande än köre en 5 meters styrpulpetare i 30 knop.

(alltså inte att göra barn utan att ta hand om dem under sin uppväxt till bra individer som känner ansvar och har ett vettigt omdöme)

 

 För det är nog just omdömet som är största problemet. Man kör inte fort bland massa andra båtar. Man kör inte bil eller båt efter att man druckit alkohol eller intagit andra droger. Man ser till att ha ordning på sin båt före man ger sig ut. Man ger sig inte ut på mer än man har kompetsen til.

Men med brister i omdömet så hjälper varken körkort eller licens till.

/Roland

 



Senast ändrad av Ringhede | 05 mars 2010 | 05:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får hålla med dig Roland.. Omdöme går nog inte att lära ut, utan omdöme är man ingen bra båtförare oavsett vilken utbildning man har. förövrigt kommer du till mässan i helgen? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nop inte till mässan i Stockholm, för långt.

Vanligvis till den i Götet men då var vi i Thailand

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig fullständigt Ringhede!!

Omdöme kommer med stigande ålder. Erfarenhet kommer med stigande ålder. Dvs. åldersgräns räcker, och fram tills dess att man erhållit dessa 2 så får en förälder ta en i örat när man felar. Precis som i livet. Varför ska det vara annorlunda på sjön där det alltid fungerat på detta viset. Är det nånstans det brister så är det ju hos dom vuxna isf., och det känner vi ju igen från det vardagliga livet att där dom vuxna skiter i sina barn, där skiter det sig ändå trots samhällets regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta som skriver här i forumet verkar väldigt intresserade av sina båtar och sjöliv och har säkert hyfsad bra kompetens av eget intresse.

Men genom åren har man ju sett skräckexempel ute i Skärgården. Stora kabinbåtar som inte vetat var dom är har frågat. Har även blivid frågad i ytterskärgården av plastraggare var Huvudskär ligger samt snipa om vägen till Möja (Det var I afton dans där).

En tidigare granne körde i timmar söderut innan de kom på att det var norrut målet låg.  Farled så ingen fara dock.

Sen finns det de som inte ens har med telefonkatalogkartorna att navigera med.

 En segelpolare bordade en snipa som gick av sig själv ute på fjärden medan ägaren låg och sov.

Sådana båtägare  brukar dock försvinna rätt fort från sjölivet för det blir för dyrt att smälla på grund och sabba grejorna ständigt. bara de inte skadar sig innan.

Och vad göra med dom som brukar köra båtarna långt upp på land? Vanligt runt midsommar i skärgården. Där är det nog omdömet och inte kompetensen som fallerar.

Nog behövs det några krav på båtförare? Åtminstone nykterhetskontroll.

 

 

    

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag sammanfatta en bred åsikt här att vi inte behöver ha kompetenskrav på sjön eftersom man ändå kan ställa till det överallt annars i samhället om man vill?

Eftersom man kan skaffa barn ovh uppfostra dom till bankrånare när man är 15, rösta in nationasocialistiska arbetarpartiet i regeringen nr man är 18 o s v, o s v.

Jag tycker nog att det har spårat ur lite. Skall man diskutera kompetenskrav på sjön kan man väl åtminstone hålla sig kvar i båten Flört

Jag är absolut förepråkare för nykterhet och kompetenskrav till sjöss. Hur gränsdragningen skall var låter jag vara osagd, jag har fortfarande inte sett ett förslag jag kan stötta fullt ut. Jag har faktiskt ganska svårt att förstå varför det är så många som är motstandare till detta, inkräktar verkligen en utbildning så mycket på friheten i båtlivet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror dom flesta inser och anser att någon form av kompetens krävs på sjön och även nykterhet.

Men frågan är som Gaidin säger hur ska gränsdragningen göras.

Och sen tror jag många också är rädda för att det bara blir ytterligare en tvingande avgift utan större mening med annat än att dra in pengar till statskassan.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompetens har väll de flesta som vistas på sjön. Är väll en självklarhet att man på ett eller annat sätt fixar den.

Och till er som har problem med exempel från annat än sjön, så sluta läs nu för här kommer mer.

Precis som när man lär sig cykla så gör man det inte på större trafikerade vägar utan på platser utan trafik. Sedan så skaffar man sig kompetens om trafikregler osv.

Precis så är det för de flesta som skaffar båt. tränar givetvis att hantera sin båt på lugnare platser. Man övar på att lägga till vid tomma bryggor. Man lär sig hur båten regerar på olika sätt och man ger sig inte ut om det förväntas bli dåligt väder. Läsa sjökort och sjövägsregler hör till det självklara att ta reda på precis som man ska ut i trafiken med cykeln. (givetvis inte sjövägsregler för cyklen men det fattade ni nog, eller?)

Har man inte denna självinsikt så ska man för bövelen inte vara på sjön alls, inte ens om man skaffat ett båtkörkort.

Och för alla dess nötter man hör talas om men aldrig träffar på  (ungefär som skrönan om kattkött i pizzan), vad är problemet om några nötter åker söderut i stället för norrut?

Jo jag vet att det finns vissa så kallade badgäster (är själv en sådan) som dock inte borde vistas på sjön då hänsyn är ett ord de fortfarande inte slagit upp i en uppslagsbok.

 

Och till den så enormt upplyftande navigationsutbildningen som alla förespråkare av båtkörkort vill att vi ska ha. Vakna, Man får ju för katten inte lära sig köra båt!

Jo jag har förarbevis sedan ett par år tillbaka. Intressant kurs och gick den för att få kompetens, i att kunna argumentera om frågor angående båtkörkort.

Blev en hejjare på att navigera i Stockholms skärgård (åtminstone sittande hemma vid skrivbordet) Har dock aldrig behövt göra det då vi hittar bra i den skärgård vi vanligvis vistas i (på västkusten) Vi har lärt oss de flesta grunden nu genom att känna oss för. Kostat ett tiotal propellrar men rätt så spännande.

(skojade givetvis)

Förarbeviset är givetvis en bra utbildning för de som behöver kunskapen och inte själva kan ordna detta. Och givetvis för de som har behov av att kunna bavigera och för alla de som har en segelbåt och inte kan lära sig sjöväjningsreglerna.

Vi med mindre motorbåt har det inte så svårt. Vi ska väja för de flesta och för andra motorbåtar gäller högerregeln. Och att fatta att en segelbåt som går för motor är att räkna som en motorbåt klarar de flesta 10 åringar av. (dock inte alla som har en segelbåt)

Eftersom jag nu har gått kursen så tycker jag det är självklart att alla andra måste ha gått kursen och då blir allt jättesäkert på sjön och alla nötter blir till riktiga sjömän.

 (givetvis ett bra stycke ironi i det sista för de som inte förstod detta)

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog hålla med dem som säger att kunskapen generellt är ganska bra bland båtfolket - det är också min erfarenhet. Därmed inte sagt att det faktiska beteendet speglar kunskapen. I mina ögon är inte problemet bristande kunskap, utan problemet är att risken att åka fast är i praktiken obefintlig hur fan man än kör. Detta i inte minst i badvikar och vid småbåtshamnar lite vid sidan om de stora farlederna, och kringliggande skärgård, där man sällan ser kustbevakning eller sjöpolis. 

Vi kan ju fundera på hur det skulle se ut i vägtrafiken om vi inte visste att det fanns poliskontroller och fartkameror? Det är inte förekomsten av körkort som gör att vi håller hastighetsreglerna...



Senast ändrad av marterius | 06 mars 2010 | 00:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker att både båtkörkort och toatömmning är exempel på att klåfingriga politiker försöker lösa icke-problem med förbud och pekpinnar. Dom ytterst få båtolyckor som inträffar varje år beror så gott som alltid på ett fåtal omdömmeslösa och arroganta stollar som företrädesvis härjar omkring i Stockholms skärgård med sina muskelbåtar. Dessa går inte att nå med utbildning utan det gäller att få bukt med en djupt felaktig attityd till omgivning och medmänniskor.

Det enda som hjälper är ökad polisnärvaro, det går nämligen utmärkt att lagföre stollarna med nuvarande lagstiftning utan att försvåra och fördyra för vanliga människor. Här styr dock politikerna åt helt motsatt håll. I vårt sjösystem så fanns edt tidigare en polisbåt som patrullerade ibland men den försvann i någon besparing för några år sen.

Jag tycker att man ska hålla efter buset istället för att ge sig på normala och skötsamma människor som vill ut en sväng på sjön 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är likadant i trafiken.

Bara ett ex.

Fartkoller ock trafipaxpå motorvägar som ska ta någon stackare som kört lite för fort.

NÄÄ mera drog koller.Massa folk som kör på fyllan och annat j-a skit i systemet.

 

 



Senast ändrad av sunerotting | 19 mars 2010 | 12:32



Senast ändrad av sunerotting | 19 mars 2010 | 12:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att både obligatoriskt båtkörkort (och även förbudet mot toatömmning) är exempel på hur moralistiska och klåfingriga politiker försöker ta lätta poäng utifrån jantelagen.

De ytterst få olyckor som inträffat på fritidsbåter beror så gott som helt på berusade och arroganta stollar som härjar omkring i Pappas muskelbåt, företrädesvis i Stockholms skärgård.

Dessa dårar kommer man inte tillrätta med genom kurser utan bara genom polisingripanden. När det gäller polisnärvaro så går dock dessa politiker åt rakt motsatt håll, i vårt sjösystem så fanns det tidigare en polisbåt som patrullerade men den försvann förståss i en besparing för några år sen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tar alla pengar vägen??

Vi (staten)gör ju massor med beparingar hela tiden.

Men känns som det bara blir värre och värre.

Sorry  lite off ,men kunde inte låta bli .Skrikandes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag ser samma sak i skärgården utanför villasamhällena runt Göteborg, och jag håller helt och hållet med om att den lagstiftning som finns är fullt tillräcklig - det är inte kunskaperna som är problemet och inte heller bristande regelverk utan uppföljningen av reglerna.

Det är viktigt att komma ihåg att det många gånger både finns formell och reell kompetens hos grabbarna, hur svårt det än är att tro. Jag ser ju själv vad det är för killar som kör här ute och känner fleras föräldrar. Många är mer eller mindre födda i båt, kappseglar, kan göra en perfekt tilläggning med pappas stora segelbåt, tog förarbevis när de var 12 och kustkepparen när de var 16 - det är därför de får låna dessa båtar av sina föräldrar. Men släpp dem själva i en styrpulpet med stor motor eller på en vattenskoter och de kör som stollar i alla fall... Och bör man vara förvånad? Nej! Tänk bara på hur en 19-åring som känner sig osårbar och skall impa på kompisar kör i sin 740 eller på en motorcykel, trots färsk körkortsutbildning och trots att de vet att det finns poliser på vägen - det tror sjutton att de kör som fan på sjön då.

Det såg för övrigt likadant ut när jag var grabb på 70-talet, fast då var det en lite sportbåt man körde istället. Känner en kille som var instruktör på Kryssarklubbens seglarskola, som var mycket nära att köra över en badande herre när han drog en tjej på vattenskidor. Förmodligen är de grabbarna med kunskaper farligare ibland, för de känner sig tryggare och tycker de behärskar sjön.

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...