Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
FinnSpeed

Nyheter om det kommande förarbeviset/båtkörkortet

Rekommendera Poster

Hej,

eftersom tråden Nästa sommar kan det krävas båtkörkort http://www.maringuiden.se/forum/;thread=178875 börjar bli rätt lång och seg drar jag igång en ny tråd där de som har ny info angående detta kan länka eller skriva. Det senaste jag läste var detta

 

Aktuellt om 'Båtkörkortet' 

24 oktober.

 

Efter samtal med näringsdepartementet i dag framkom att man som bäst filar på lagtexten till det nya 'Båtförarbeviset' som det planeras heta.

I januari 2008 planeras detta lagförslag lämnas ut på en remissrunda under tre månader. Vi får då möjlighet att avge vårt remissvar. 

I början av april görs en sammanställning av remissvaren och en proposition färdigställs och lämnas under våren/sommaren. I september lämnas denna till riksdagen som har att fatta beslut före årsskiftet 2008/2009.

Lagen om Båtförarbevis kommer troligen att börja gälla per årsskiftet 2008/2009 och planeras omfatta två skilda intyg eller bevis.

 

”Båtförarbevis” som är snarlikt Förarintyg och kommer att gälla alla fritidsbåtar över 7 meter eller med möjlig fart över 10 knop. Någon form av praktik kommer troligen att krävas. Hur denna skall se ut bör Sjöfartsverket i samråd med båtlivsorganisationerna föreslå. Dagens Förarintyg kommer att ge rätt till Båtförarbeviset.

 

'Höghastighetsintyg' för fritidsbåtar med möjlig fart över 30 knop.   

 

Klicka här ...

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 13 november 2007 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att starta om! Praktik eller inte? Passa på och läs in teorin över vintern så är det gjort och sedan när våren är här kan man forsätta med praktiken. Gäller även oss som varir med i många år att smyga gång vid första turen. Ett bra tips för studierna här.

JonnyK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mässan kunde man köpa kurser för Båtkörkort såg jag i en monter. Hann inte fråga dem hur de kunde garantera att deras utbilding verkligen skulle motsvara mot det framtida kravet eftersom lagen inte är klar än, men någon annan kanske vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begriper inte hur dom tänker.

7 meter eller att den kan gå i 10 kop eller däröver.

 

6.5 meter lång och 9 knop är inte den lika farlig i orätta händer.

Eller 6.9 meter och 9.9 knop.

 

 

Norrmän och Danskar som gästar oss ska väl ha körkort dom också?

 

Jag får ju visa upp mitt körkort om jag kommer farandes på vägen i dom länderna med bilen.

 

Så här står det.

”Båtförarbevis” som är snarlikt Förarintyg och kommer att gälla alla fritidsbåtar över 7 meter eller med möjlig fart över 10 knop. Någon form av praktik kommer troligen att krävas. Hur denna skall se ut bör Sjöfartsverket i samråd med båtlivsorganisationerna föreslå. Dagens Förarintyg kommer att ge rätt till Båtförarbeviset.

Höghastighetsintyg för fritidsbåtar med möjlig fart över 30 knop.
Gör ett riktigt körkort av det hela för annars så är det helt värdelöst.  

 

Senast ändrad av orven | 14 november 2007 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Orven - någonstans måste ju gränsen gå.

Eller tycker du man ska ha en mjukare gräns, där man bara har körkort litegrann till de små långsamma båtarna för att sedan öka till lite mer körkort, körkort, massor med körkort och sedan till totalt och fullständigt med körkort för de stora snabba båtarna?

\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Ska det vara körkort så ska det vara som på land.

Ska vara dyrt att köra på fyllan.

Ska vara straff för vårdslöshet.

 

Ett bevis säger inget och troligtvis så får man behålla det efter vilka malörer man än gör.

Ett bevis saknar ansvar på det viset, att det är i princip värdelöst i dag och i morgon för det enda man kan visa upp, är att man kan lägga en kurs eller syfta in sig var man är på ett ungefär samt lite påläsning om brandsläckare och fartygs lantärnor och olika signaler m.m.

 

Ger inget utan det hela är ett hån och det kan man vara förutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Orven

 

Om det ska vara körkort så ska det vara ett riktigt.

 

Men behövs det verkligen?

 

Man får sätta på sig ett par skidor och ge sig utför en backe utan några bevis för kunskaper och vara en fara både för sig själv och andra.

 

Köra på fyllan eller vårdslöshet går att lösa utan båtkörkort. Bara att införa som lag.

Men nu skriver man att man INTE tänker införa några nya regeler mot  alkohol på sjön.

 

Hål i huvudet på dem som då förespråkar båtkörkort och vill tillåta alkohol.

 

Samma med högfarts bevis. bara för att båten kan göra 35 knop.

 

Vilka har specialkörkort för bil som kan göra över 200 km/tim?

Har själv kört över 200 km/tim och kan lova att det är betydligt mer krävade än de 90 km/tim som man maximalt tränade på i körskolan (dock är mesta träningen i 50 och knappast någon för visa prov på att köra över 50km/tim).

Var på Tyska Autobahn och där är även krävande att köra i 110 och här duger vanligt körkort från Svedala.

 

Och med en båt så kör man inte fort om det finns andra båtar i närheten, däremot med en bil kan man köra mycket fort med mötande trafik mm.

 

Försök inse, det handlar inte om våran säkerhet, för då hade det blivit 0-tolerans till alkohol på sjön.

 

Eller är det så att de som beslutar vill ha kvar friheten till att ta sig en stänkare och sedan åka ut till sjökrogen och fylla på och redan har vad de de tycker är tillräckligt, ett gammalt förarbevis de sedan många år glömt av vad man lärde?

 

Det stinker.

Skål ta mig faen.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra på fyllan går att lösa utan bilkörkort också. I glesbygden kan man dessutom köra utan risk att åka fast då polisen bara har öppen må-fre 09.00-17.00. Bör man därmed avskaffa bilkörkortet?

 

Du har ett körkort för traktor som går i trettio, ett körkort för bil (höghastighetskort) som ju går fortare.

 

En skidåkare som är okunnig kan sällan skada andra som en förare i en större båt kan. En skidåkare är mer att likna vid en kanotist, som ju inte kommer att behöva förarbevis.

 

Senast ändrad av Peter_K | 18 november 2007 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig del av en lagstiftning är att kunna kontrollera efterlevnaden och beivra överträdelser. På Hjälmaren, där jag glider fram, finns inte en enda lagens väktare och den vanliga ordningsmyndigheten i Örebro har visst en gummibåt i något skrymsle, det är allt. Frågan är om man kommer att satsa på en sjöpolis som upprätthåller lagen när lagen genomförs. Tillåt mig tvivla. Om ej så är jag emot en lagstiftning på området. Endast en papperstiger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Norrlands inland finns heller inga poliser - likväl gäller körkortslagen för bil där också.

Körkortslagen - också en papperstiger?

 

Senast ändrad av Peter_K | 18 november 2007 | 11:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lag behöver inte kontrolleras , räckar att alla följer den !

 

 

Safe and simpel

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 18 november 2007 | 12:30

post-11345-1394235271,094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ni måste väl hålla med om att det är märkligt att en så stor insjö som Hjälmaren inte har någon som upprätthåller ordning och säkerhet? Det är väl något man borde åtgärda i första hand - innan man lägger ned en massa pengar på byråkratiska register och upprättande av ett (eller flera!) förarbevis och hela den apparat som kommer att växa upp för att hantera detta (en ny myndighet, säkert!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett.

En som har traktorkort får bara framföra traktor och räknas som fordon i trafiken.

En som har körkort för bil får framföra detta fordon tillika andra fordon därunder MC m.m. om körkortet är taget innan ett visst år.

Likaså gäller det för lastbil med och utan släp. Där finns ett litet släp som ingår i C klassen.

Sedan kommer buss m.m.

 

Ovanstående faller innom ramen för trafiken och bestraffas för fyllekörning samt vårdslöshet i trafiken.

Nämnas ska att detta med vårdslöshet, tar jag med en nypa salt för den kä.....n som dammade in i min stillastående golfdiesel med 100 km slapp efterverkningar.

Noteras ska att jag stod i en bilkö och inför rött ljus.

Var hon släckt med någon eller har det blivit allmänt lovligt att köra hur som helst.

Brist på åklagare eller poliser som följer upp ärenden.

Nämnas ska att jag har överklagat 2 gånger om den orättvisa som här förekommer.

Ingen av överklaganden har gett gehör fast fordonet körde in i stillastående fordon som avvaktade vid rött ljus.

 

Nu...

så kan man ställa frågan om framförandet på sjön och behörigheten.

Jag personligen kan ju svara på att det finns ingen, eller någon som kommer att bli straffad för förseelser om dom nu inte är påverkade av alkohol och tagna på bar gärning.

 

Samhället har totalt spårat ur på det mesta och dom flesta vet också om detta och framför sina fordon och båtar efter vad dom tycker och då ger dom också fan i hur och vem dom kan skada.

Förarintyg ska kosta lika mycket att anskaffa som till bil och samma restruktioner ska gälla både till sjös och land.

Indraget körkort på land ska vara detsamma som indraget förarbevis på havet.

Blir man av med det ena så ska det andra också åka med i soporna.

 

Nämnt det tidigare.

Det är lika farligt med en båt på 4 meter till 6.90 och som kan köra 9,9 knop. Förra sommare så kördes det riktigt tokigt av två båtar i storleken 5 meter genom ett smalt sund (Hättan vid Kärrsön i Bohuslän) och bland badande och uppankrade båtar.

 

Vad är det som säger, att inte sådant upprepas vid ett förarbevis? Det är ju bara ett intensägande papper som inte har en enda funktion att fylla förutom, att det visar att personen har genomgått en kurs om fyrar - uttagning av kurs - brand m.m.

Finns det uppvisat förarintyg där personen kan hantera en båt ? Svar är nej till 90 procent.

 

Alltså så är dagens förarintyg eller behörighet av värde 0.

 

Man kan räkna upp i evinerliga tider om för och nackdelar och där nackdelarna är störst till antalet.

 

Återigen så har idiotiska utredningar kostat oss skattebetalare ofantliga summor till ingen nytta.

Utredningar på utredningar som inte blir till något vettigt och det älts och älts i samma bunke för dom som handhar det hela vet kanske inte vad en båt är eller hur den framförs eller vilken skada den kan åsamka andra personer när det gäller liv och lem samt ekonomiska skador som uppstår för personer och naturen.

 

I går så var jag ute i båthamnen och vad hittar man.

Jo en massa flaskor som folk hade slängt där dom hade stått i lä och hinkat. (små sovenirflaskor).

Ölburkar utefter hela stranden och dessa var varvade med en massa petflaskor.

 

Folk kan ju inte hålla rent i naturen och hur i helvete ska dom då ha eller få ett vett att framföra en båt.

 

Tack för ordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Det kommer inte att bli någon skillnad på sjön oavsett båtkörkort, ökade straff eller penningböter. Skillnaden kommer att bli, att ingen snart får plats. Allemansrätten kommer att ifrågasättas som nästa steg, sedan finns det ingen plats att ens ankra. Det är vad som kommer att följa av det här. Närmast boj man kommer att komma, är fotboja. Och det är faktiskt vårt eget fel, det med 1041.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(läst nuvarande status i utredningen)

Kan man tolka det så här ?

 

Lars Högdahl har misslyckats och flyttats till andra arbetsuppgifter

 

eller

 

Man tycker inte det är så viktigt längre och prioriterar ned frågan för att sedan låta den dö ut helt.

 

 

Dessutom så verkar det inte vara så viktigt längre då man låter en så här relativt enkel utredning få fortgå så länge. Hade det varit ett så stort problem som vissa påstår så hade man väll löst det på betydligt kortare tid.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte att det beror så mycket på misslyckande, utan att detta är ett politiskt beslut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J något körkort till nästa år blir de förmodligen inte, men d verkar som att regeringen har lyckats med en sak iaf.. Att skrämma skiten ur dom allra flesta båtägare som saknar nautisk kompetens. Enligt säkra källor har d aldrig varit sånt tryck på båtskolorna som d är nu.. Många såg nog en chans att pluggga ihop ett förarbevis nu för att kvitera ut ett kort utan tjaffs till våren... 

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant kille denhär Makkkan. Han plockar upp i princip varje tråd om förarbevis och liknande och hänvisar till Båtutbildningar.

Enligt iis.se och allabolag.se verkar det som om han har fingrarna djupt i Båtutbildningars syltburk så reklamen var inte så värst diskret.

Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet (inte spekulerar, VET) senaste nytt?

Enligt Atlanticas kundtidning (ledaren), blev det inte mer än strängare/tydligare regler kring sjöfylleri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt källor på departementet, blir det inget beslut innan valet. Valtaktik med andra ord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta klubbat redan? 1'e April 2011 säger ju alla utbildningsföretag och pressen. För att framföra båtar som går fortare än 30kn ska krävas förarbevis, kustskeppare (den som idag krävs för båtar längre än 12 eller bredare 4m) samt förarintyg för högfartsbåt. Mao. alla som har en vanlig styrpulpetare (som går över 30kn, vilket dom flesta gör) ska till nästa sommar ha en högre kompetens än direktören som denna sommar vrålar runt med sin 55 fots FairlineObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns information om detta?
Nu krävs ju kustskepparexamen för direktören i ditt exempel och går båten långsamt är det väl knappast aktuellt med högfartsutbildning?

På transportstyrelsens webbsida kan man läsa följande:
För att framföra en fritidsbåt som inte överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs ingen särskild utbildning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett sätt att hålla hjulen snurrande med nya obligatoriska avgifter.

Snart är det nog dags för energideklaration med.

Kan man sen få till lite mer naturreservat med restriktioner för båttrafik och fågel och sälskyddsområden samt bebygga en massa stränder blir det bara gästhamnar med höga avgifter kvar att förtöja vid.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ALL nautisk kompetens inom yrkessjöfarten innebär att man genomgått utbildning för en lägre klass innan man kan erhålla en högre behörighet så förutsätter iaf. jag att det krävs behörighet för klass 1 innan man kan få klass 2 osv. Annars är det begreppsmässigt väldigt förvirrande!

http://www.kurser.se/Senaste_nytt_angaaende_baatkoerkortet__d2682.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma korkade grej som promille gränsen för olika farter och storlek på båt.

Vem bestämmer och vet hur fort min båt går? Det står ingenstans hur fort min båt går. Och med alla ful importerade båtar och modeller som finns i detta land så kommer detta aldrig fungera utan ett registeringsbevis för båten där det framgår hur fort båten går samt all data.

Så för att klara av att kontrollera dessa förarbevis måste ju ett register komma på plats.

Jag är för registrering av båtar. Tidigare motståndare, men nu tycker jag att register skulle vara bra. Årsbesiktningskrav av alla båtar dessutom att staten kan få en ny inkomstkälla samt göra det krångligare för tjuven. Lättare att spåra båtens historia.
 
Tänk positivt nu: Skönt att slippa grannens kassa eldragning och hemmasnickeri. CE märktning som följs till pricka. Båtbranchen kommer få ett uppsving, då det kommer krävas certifierad personal att sätta i en ny säkring i båten.

Men för gudskull, ta allt i rätt ordning.

1. Promillegräns (lika för alla båtar, om det så är en kanot)
2. Inför båtregister med båtskatt, båtbesiktning
3. Körkort på sjön. (lika för alla båtar om det så är en kanot, med utökning gällande högprestanda, detta skall också förnyas precis som körkortet för bilen)

Allt detta borde göra att 8 av 10 avsäger sig båtlivet. Vilket i sin tur leder till bättre miljö.

Låter detta bra? Vi är där snart, och vet ni vad? Jag kunde inte bry mig mindre.

mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men finns det verkligen ett problem idag?

Det finns redan lagar som täcker behovet men dåligt med övervakning av att de lagarna följs.

 

Vad hjälper ett båtregister om moton blir stulen?

Det är inte avsaknaden av ett båtregister som är problemet utan tjuven.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser fortfarande inte hur detta skulle vara orättvist? Skillnaden mellan klass 2 och 3 är hastigheten på båten, varför skulle föraren av en båt som gör 10 knop, oavsett storlek, krävas inneha ett högfartsbevis?

Du vänder på det och frågar varför en styrpulpetare på 5 meter som gör 30 knop skall ha kustskepparexamen? (Klass 2). Ja, skall man ge sig ut i de farterna så tycker jag absolut att man skall ha kunskap om navigering, i synnerhet eftersom man snabbt kommer väldigt långt i 30 knop.

Men som jag frågade tidigare, var kan du hitta information om att detta är beslutat? Länken du skickar visar en i mitt tycke lite oseriös sajt där man i ena meningen skriver att det finns ett beslut och i andra meningen förklarar vad som händer om förslaget går igenom?

Så, är det beslutat hur ett båtkörkort skall se ut eller spekuleras det vilt här som vanligt? Det enda jag vet är beslutat är att det kommer att bli körkort för båt men ingenting om hur detta körkort kommer att se ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...