Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
GustavB

Var köpa CaCl i göteborg?

Rekommendera Poster

Hej,
Nu när båten är rengjord och fri från madrasser och segel tänkte jag sätta dit några hemmagjorda torrbollar. Alltså hink durkslag fyllt med kalciumklordid, enligt instruktioner på detta och andra forum.

Nu till frågan. Var kan man  köpa detta salt i göteborgstrakten? Lantmännen/granngården finns ju Kungälv, men det vore gött om det fanns nån lite närmare som sålde detta, för det måste det väl finnas eller?

Hälsningar
Gustav 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är ju förvisso inte från Göteborg men har

jobbat på Lantmännen. Kalciumclorid används

för att dammbinda grusvägar så leta efter t.ex

någon vägförening eller väghållnings enhet

(här i skåne NCC) kyrkogårdsförvaltning etc

Det är väl till att tänka efter vilka bekanta som

sysslar med denna typ av verksamhet.

Kalciumcloriden brukar säljas i 50 kg säckar så

det blir en hel del Torrbollar av en säck, kanske

några som vill vara med och dela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min säck förra hösten just hos Lantmännen/granngården i Kungälv, hittade ingen annan stans, men Kungälv är ju nära så...

Säcken var på 25 kilo, priset var under 150 kronor.

Var observant på att dom förvarar säckarna utomhus utan tak så var noga med att få en säck som inte redan har sugit i sig en massa vatten.

Den ska vara mjuk, innehållet är flingor men har det läckt in vatten blir den stenhård.

Passade samtidigt på att köpa 4 hinkar, kostade typ 12 kronor styck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som tidigare har provat salttricket, vad har ni fått för resultat? Jag lastade in 4 hinkar med varsitt durkslag fyllt med CaCl2 och hoppas det håller ev. mögel borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Massor av saltvatten. Att saltet har tagit åt sig lite vatten i säcken spelar ingen roll, mer än att det är lite jobbigare att få det liggandes i durkslaget.

Jag brkar ha 4st spannar i min Nova, och får totalt ca 10-15liter vatten i botten på dem tillsammans. Har inga problem med mögel.

Mvh David 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här verkar skumt. Eftersom saltets uppgift är att suga upp vatten så måste det väl ha betydelse för effektiviteten om det redan har sugit upp en massa vatten?

Borst-Anders låter intressant, förutom att dett låter som en karaktär i ankeborg\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />. Vad säljer han mer än salt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det bäst om saltet inte börjat klibba ihop. Skillnaden är dock hårfin. Om säcken sugit vatten av nån större mängd så har säcken spruckit. En 25-kilos säck som sugit upp t.ex 1 l vatten har ökat till 26 kg så man kan väga om man är osäker.

25 kg suger upp c:a 50 kg vatten men då är saltet i form av saltlake och rubbet väger 75 kg. En tät plastpåse klarar sig bra utan fuktupptagning.

Borst-Anders har en massa industriförnödenheter, kemikalier mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde till Borst-Anders. De heter Ahlsell numera och säljer bara till företag. Attans!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sicka fulingar.

Jag tog sista slatten ur säcken. Ska se om jag kan ta en vända till Kungälv så kan vi dela på en säck om vi råkas.

(Björlanda Kile) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådärja, nu har jag varit i kungälv och handlat. Tur att man kollade på kartan innan för butiken låg ju ganska avsides. 117 spänn för 25 kilo känns ju nästan oförskämt billigt också.

Så här ser min lösning ut, smart va? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riktig rejäl torkbjörn du fixat där, ser kanonbra ut \Cool\

117 spänn för 25 kilo är väl en super-ultra-mega-torrboll refill.

Då inser man lätt hur oerhört korkat det egentligen är att köpa *den däringa andra produkten* \Laughing\

Prisjämförelse för det hygroskopiska (a.k.a fuktslukande) ämnet kalciumklorid:

Refill till torrbollen (pris på Clas Ohlson, ett av de billigaste ställena att inhandla på)

En refill, vikt 0,45 kg á 29:- = 64 kronor kilot

Mega (3-pack refill) vikt 1,35 kg á  69:- = 51 kronor/kilot

Lantmännen:

En säck *vägsalt* vikt 25 kilo á 117:- = 4,68 kronor/kilot

Hur det funkar: http://school.chem.umu.se/Experiment/180

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 november 2007 | 21:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här såg det ut när jag var nere häromdan. Det måste vara nån sorts rött färgämne i saltet, eller blir det rött när kristallvattten adderas?

post-15224-1394235293,0861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt har oxå blet rött men inget vatten i hinkarna??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn nu! Innan det blir något vatten i hinkarna måste saltet mättas. Och det kan nog ta sin tid med den däringa torrisen\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yepp, så är det, ska mycket vatten till innan saltet börjar flyta/rinna med den jättesäcken \Smile\

Finns bara ett sätt att verkligen se om det gjort sitt jobb innan saltet mättats så mycket att det börjar rinna som vätska == väga säcken.

Den har garanterat gått upp i vikt, och viktökningen är vattnet den sugit i sig \Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säcken är ett filter med porstorleken 200 mikrometer som används inom kemisk processindustri.

Vikten har ökat markant och även volymen något. Det hade regnat in nämligen, så det var ju surt. Som tur var hade allt vatten hamnat i papperskorgen (osannolikt men bra).

Ingen som vet varför saltet blir rött? Färgämne eller kristallvatten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara följa upp denna tråd.

Trots en mycket blöt vinter med båten i vattnet och att jag fick in en del regnvatten i båten så har jag aldrig varit med om något bättre!

Inte en mögelprick på träytorna. Tyg och trasor som lämnats i båten som experiment och brukar vara rena mögelhärvan såg helt rena ut och luktade inget!

Framåt våren började det till slut komma vatten i hinken under, och då tömdes den varje gång båten besöktes. Man måste då tänka på att inte slabba! Jag ställde påsen med salt på bryggan en stund i våras och träet däromkring är fortfarande fuktigt...

Naturligtvis kommer samma metod att användas i år, fast med båten på land och presenning över denna gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste utrymmet vara helt tilltäppt (stängt med dörr) för att det ska fungera? Eller funkar det i ett utrymme som enbart täcks av ett (ganska tätt) kapell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ganska tätt kapell innebär nog dessvärre att du försöker avfukta hela jorden, se istället till at ha ventilation där du inta kan sluta tätt och en hink med salt där du kan sluta tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar kanon. Om man är SÄKER på att något utrymme är tätt, fungerar det även att förvara båtdynorna där. Jag provade i min förra båt med perfekt resultat. Jag hade inte vågat använda filtersäck men det kanske fungerar. Kan tänka mig att västkusten är mer krävande än östkusten.

Ska titta om jag kan räkna ut hur mycket kalciumklorid man behöver om volymen är känd samt att utrymmet är stäng och temperaturen den minst gynsamma vid upptagning samt förvaring. Åtekommer om jag är lyckosam.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var rädd för det... hela jorden kräver nog minst två 25-kilossäckar med salt =) så jag får nog skippa det. Får ventilera istället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset med den upphängda filterpåsen.

Man kan ta vilket tyg som helst skulle jag väl tro. Man häller i saltet och knyter för med flera hårda varv så man får en sån rymmahemmifrånpåse som man såg i skämtteckningar med barn som tröttnat på sina grymma föräldrar.

Sen gäller det att knyta i något som inte rasar när tyngden ökar rätt mycket då saltet dragit åt sig fukten.

Maskorna på påsen kan vara stora då ett durkslag funkar ypperligt trots minst 5 mm hål i silen. Flingorna är ju så stora så de blir kvar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*20- gradig luft kan som max innehålla ca 20 gram vattenånga/m^3.

*Om temperaturen går ner mot -15 grader så kan luften innehålla max 2 gram vattenånga/m^3.

*Delta= 18gram vattenånga/m^3.

Volymen * 18gram =[i mitt fall max 30 kubik] = ca 0,5kg

Om jag inte minns fel så binder ett kilo kalciumklorid 1 kg vatten dvs. det behövs ca 0,5 kilo kalciumklorid om båten skulle vara helt tät. Jag planerar att ställa ut 2 st durkslag med ca 1kg i varje. Det bör räcka.

Tänker jag fel?

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju tänka sig att lite fukt som absorberats i skrovlaminatet (hemska tanke) kan behöva tas upp. Sen tillkommer varje inspektionsbesök med kaffe och bulle i kajutan med ånga och utandningar. Så de 5 kilo som jag tidigare placerat ut verkar behövas. Tar nog till ännu lite mer nu i ett par torkbjörnar av tyg.

Det är bra att torka så torrt som möjligt i båten och vädra de dagar det är torrt fint väder. Som idag. Kölsvinet får inte vara blött.

Tvätta rent också i kajutan speciellt om det lagats mycket mat varav en del fastnar i tak och väggar. Det är mest matrester som blir mögelfläckar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde kunna använda en sådan där ställning man har när man silar den hemmagjorda saften. Kan den heta saftsil? Bärsil?
Finns iallafall på ICA fast då kostar den 89 kr. Refill-tyg kostade ca 15 kr. Själva ställningen är stabil och passar på en hink och kan återanvändas nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maskorna på påsen kan vara stora då ett durkslag funkar ypperligt trots minst 5 mm hål i silen. Flingorna är ju så stora så de blir kvar ändå.

Häll inte upp det i båten bara. Det kommer igenom en hel del saltdamm även genom ett finmaskigt filter när man häller det ur säcken, så gör det utomhus.

I övrigt borde ju som du säger nästan vilket tyg som helst funkar, men ju bättre genomsläpplighet desto bättre naturligtvis.

I år hängde jag upp filtret för om bordet istället, under förpiksluckan. Där finns det krokar och den blir inte lika mycket ivägen om man skall ner och greja lite. Dessutom är båten uppe på land och övertäckt i år, så det blir nog betydligt mindre absorberat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du tänker rätt. Siffrorna är goda uppskattningar. De exakta värdena är 1,38 rep. 17,34  så diffen blir egentligen ca 16 g i st.f. 18 g, men den skillnaden är ju marginell i det här sammanhanget. När det gäller vatten/CaCl2 har du helt rätt. 2 kg borde alltså räcka till 125 m3 luft och då handlar det ju om en ganska rejäl båtGlad. Men den helt lufttäta ruffen finns nog inte, så det är inte så dumt med lite marginal.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...