BMoon 1 Postad 13 November , 2007 Läste i lokaltidningen förra veckan att Sjöfartsverket hade/skulle få byggnadslov för två master för EGNOS runt Vänern. Tydligen några master för att kompletera det befintliga på nått vis. Har inte tänkt så mycket på EGNOS tidigare men är ju klart att det speciellt på sjön kan göra rätt stor nytta om det är många vikar små eller nått... Tänkte beställa en GPS från USA till kommande säsong men har inte fattat om EGNOS och WAAS är samma sak med olika namn eller om det är skilda system? Om det står WAAS på den fungerar den då med EGNOS?` Har vidare försökt hitta lite info om EGNOS i Sverige hur dte är med drift och täckning men har inte sett något konkret utan mest spekulationer. Fungerar det bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 13 November , 2007 WAAS är det amerikanska systemet och EGNOS det europeiska systemet. Dvs skilda system. EGNOS hemsida: http://www.esa.int/esaNA/egnos.html Mer info om EGNOS o WAAS: http://www.environmental-studies.de/Precision_Farming/EGNOS_WAAS__E/3E.html Senast ändrad av Yadis | 13 november 2007 | 14:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 14 November , 2007 Det är kul med teknik men så stor skillnad gör det nog inte eftersom det är samma gamla papperskort som ligger till grunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 14 November , 2007 Jovisst är de olika system i meningen att det ena ger korrektioner för Amerika och det andra för Europa. Men signalen till GPSmottagaren är den samma, så en GPS som kan ta emot WAAS skall också kunna ta emot EGNOS /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 14 November , 2007 Så det ena fungerar med det andra då, köper jag en med WAAS-mottagare så sänds EGNOS-signalerna på samma sätt varpå jag kan ta emot dem också. Har jag fattat rätt så sänds dessa signaler som en extra satellit och inte på en egen frekvens. Sen det där med nogrannheten på sjökorten är ju en poäng men ju precisare detso bättre. Man får ju iaf exaktare koordinater. Vill minnas att det finns något företag som jobbar med att göra nya sjökort från flyg- och satellitbilder, kommer bara inte på vad det heter. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 November , 2007 Tackar - då har man lärt sig nåt nytt, trodde det var 2 olika tekniker även i GPS'en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 14 November , 2007 Själv har jag ännu inte tagit emot några EGNOS-signaler på min Sverigeköpta GPS. Och The proof of the pudding is in the eating som Britterna säger. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 14 November , 2007 Jag vet att Hydrographica har tagit fram ett antal specialkort, så det är bara att välja ett plotterföretag som baserar sina sjökort på hydrographicas kort Det stämmer att kordinaterna blir mer exakta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batingenjorn 1 Postad 15 November , 2007 EGNOS, WAAS och MSAS. Är samma system, men täcker olika världsdelar. Egnos diffrentiell info skicas från 2 satelliter. IOR-W (PRN 126) och AOR-E (PRN120). Men det blir inte bra när man råkar få in waas-satelliter i sin gps. Då detta hände mig låg båten plötsligt 200-300m fel. När jag tog bort waas och körde endast på egnos så försvann felet. Läs mer på ESA's hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 15 November , 2007 Hmmmm jag får in Egnos-stöd nästan hela tiden i Stockholms skärgård. Om jag ser till sommaren som gått. Tidigare år var det mest då och då som Egnos-stödet fungerade. Har du aktiverat Egnos i din plotter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 16 November , 2007 Om jag minns rätt var GPSen inte igång alls i somras. Seglade para en vecka och bara på kända vatten. Sist jag letade efter EGNOS var nog 2 år sen nu. Enlig ESAs hemsida är EGNOS ännu inte i skarp drift. Hade du någon möjlighet att avgöra om den korrektion du fick med EGNOS var rätt? Det förutsätter ju en referenspunkt, och det är väl inget man normalt har i verktygslådan /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser