Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Feskarn

Inskränkningar i svenskt fiske!

Rekommendera Poster

Jaha då kom det då som alla väntat på... Nya regler angående fisket i Västerhavet.

1 pigghaj och 3 torskar får landas per dag...

Klart bättre än ett totalt förbud, och jag ställer mig faktiskt bakom detta.

Säg vad ni vill men varför skall inte vi fritidsfiskare dra vårt strå till stacken?

Man har i åratal bara klagat på yrkesfisket, med all rätt, men det skrämmande är att

vi fritidsfiskare faktiskt oftast fiskar i fiskens uppväxtlokaler utan att ens veta om

det eller ändå värre ens bryr oss om att vi tar upp ej könsmogen fisk.

Dock undrar jag vad våra politiker kommer att göra åt det förödande yrkesfisket nu

när man har inskränkt i fritidsfiskarnas rättigheter..

Ska man fortsätta att med bidrag försörja de som tar mest av den hotade fisken?

Läste en bok som heter Dött hav, om nu detta stämmer (Vet inte var uppgifterna

kommer i från ) så redovisar fiskarna i snitt en årsinkomst på 59000:-...

Hur? Jag bara frågar hur kan detta få fortsätta? Till och med jag som inte är ett mattesnille

inser ju att ingen fiskare kan driva en båt, ha ett fint hus på västkusten och ny bil

med den inkomsten...

Nä låt dessa människor driva sina båtar som vilka andra företag som helst i Sverige

så har vi inte problemet med utfiskning i kustnära vatten kvar. Låt dom bevaka

våra vatten mot andra länders fiskare, och framförallt oss fritidsfiskare så har dom nåt

att göra och vi får valuta för pengarna som vi ändå betalar. 

Som en sammanfattning vill jag bara säga: Att det är dags att våra beslutsfattare

oavsett färg tar sitt ansvar, sätt stopp för svartfisket, sluta att låta vissa grupper

få arbeta svart med ert goda minne.... och framförallt starkt gjort att våga ta ett

beslut om inskränkningar i den Svenske fritidsfiskarens rättigheter.

//En som hoppas på att få fiska torsk i Sverige i framtiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej feskarn!

Det var många tänkvärda ord du skrivet. Jag kan bara inte låta bli att kommentera inkomsten. Det är skillnad på inkomst och deklarerad inkomst. För det är den senare som du läst om. Det är bara idioter som jag (och några till) som deklarerar och skattar bort förtjänsten. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Nitro

Jag är väl också en av dom dumma ( läs ärliga ) människorna i detta land som gör det,

men det är ju trevligt att vi är fler \Wink\

Och eftersom vi är 2 måste det finnas fler och är det då inte riktigt att vi sätter stopp för

detta omgående?

Med redovisad inkomst menar jag ju alltså deklarerad inkomst som du så mycket riktigt påpekar.

Vore dock tacksam för mer ingående kritik, och åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mycket bra att alla hjälps åt för att lösa problemt även vi fritidsfiskare.

Det är viktigt att det inte bara är Sverige som tänker på detta problem, nu tänker jag på mer än Västerhavet. Ett exempel när det är valtider i Polen så behöver inte yrkesfiskarna bry som om att överskrida kvoten. Det är ju ingen politiker som vill bråka med fiskarna när det är val på gång.

Jag hoppas på att alla politiker inom EU kan hjälpas åt så vi kan fortsätta fiska i alla våra vatten i all framtid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att fisken minskat det vet vi ju, fiskaten fiskar efter kräfta och får upp torsk som de ej får ta upp= SLÄNG DENNA TILLBAKA I VATTNET DÖD . Låt dom få fiska en dag i veckan och ta upp det dom får. Dom kan ju fan inte stå på botten att säga till att du fisken får simma ut igen..

Och alla åar är ju så sketna så det dödar allt i sin väg, se renarna på jul liseberg som tvär dog när de drack ur mölndalsån vid högt vattenstånd. Inte undra på fiskar dör ..

Det kan ju inte finna smånga båtar kvar som fiskar mot 15 år sedan.

Kan ju fan inte skylla allt på fiskarna.

Ge dom ett fett eu stöd så kan de ligga stilla i ett år som bönderna får. Driva en stor gård med en fet maskinpark men de odlar inget?????Ke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är bara varför ska vi ge vare sig fiskare eller bönder bidrag?

Får Nisse Svenssons Måleri bidrag för att driva sitt företag? Nä absolut

inte... Varför ska då Bengt Bengtsson Fiskare få feta bidrag till sin båt

varje år? Eller varför ska Sven Jönsson Bonde få det?

Självklart skall vi inte skylla allt på fiskarna eller bönderna, dom gör ju

bara det som alla skulle gjort om dom hade haft möjligheten, utnyttjar

systemet..... Och på riksdagsnivå tillåts detta utan att blinka.

Men håll med om att allt tyder på att man utnyttjar det lite väl långt?

Och visst finns det mycket färre yrkesfikebåtar nu än för 15 år sedan

inget tvivel om det, men dom som finns är mycket större och tar allt i

sin väg.

För ca 20-25 år sedan lade den yrkesfiskare jag är uppväxt med av

med fisket, finns ingen chans att konkurera med dom stora trålarna

som garnfiskare sa han.... detta för ca 20år sedan....

Samma gäller ju för jordbruket.... det blir färre jordbrukare men

arealen man brukar minskar ju inte för det....

Är ju själv uppväxt med yrkesfisket och förstår att detta är en levnadsstil

inte ett yrke.... Så jag skall absolut inte enbart beskylla yrkesfiskarna.

Men ska vi ha ett brukbart fiske i framtiden måste ju något göras här...

Strunta i, och sluta göm er bakom vad Polacker och Danskar gör....

Stäng då gränserna för allt fiske och låt fiskarna bevaka dessa i stället.

Nu har fritidsfiskarna fått ta sitt ansvar, se då till att yrkesfiskarna gör det med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter ju som vissa vet mer än andra här nu..så nu tänker jag också lägga in vad jag TROR..fisket håller på att dö ut både i sverige och i finland,en av faktorerna till att laxen och siken har minskat drastiskt är SÄLEN i våra vatten,den äter i genomsnitt 5-10kg fisk dagligen,räkna sedan ut hur många sälar vi har längs med kusten både i sverige och finland,plussa sedan ihop vad dessa äter dagligen så kommer ni till en skrämmande siffra..tänk sedan på att det finns knappast 2000-3000 yrkesfiskare i finland och sverige som tar upp sammanlagt 30000 kilo sik och lax DAGLIGEN..

tyvärr så finns det en stor skara av människor som fortfarande inte tror att sälen äter fisk ur näten och dessutom river sönder näten..tycker dock väldigt synd om den skaran av dumskallar!!

men tack för min del nu.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ett av det dummaste argumentet som finns, att skylla på Sälen för att försöka rättfärdiga yrkesfisket!

Sälen har, till skillnad från yrkes- husbehovsfiskaren, inte utvecklat sitt sätt att fånga fisk så att den fullständigt dammsuger nästan allt i dess väg. Sälen fångar endast det den ska äta, yrkes- husbehovsfiskaren fångar allt och kastar tillbaka det den inte får/vill ta upp och då oftast i död eller döende form. Sälstammen är naturligt självreglerande vilket yrkes- husbehovsfiskarstammen inte är, är det dåligt med föda minskar sälstammen medan yrkes- husbehovsfiskarna i sådana lägen fortsätter att fånga sina kvoter. De minskar ju inte frivilligt sina tilldelade kvoter! Sälen har i tusentals och åter tusentals år klarat av att leva i harmoni med sitt byte, yrkesfiskarna har på långt mindre än hundra år kvaddat detta genom en makalös utveckling av sina redskap och orimliga kvoter!

Att Sälen utvecklat sin fångstmetod till att gå i nät och plocka fisk är ju helt fantastiskt bra, den fisken ska ju ändå dö oavsett om den håller måttet eller inte!

Jag tycker faktiskt nästan lite synd om de dumskallar som anser att Sälen är den stora boven till att vissa fiskarter minskar i antal, de kan inte ha mycket innanför pannbenet!

Vem var först att fiska i havet, Sälen eller Trålaren?

Senast ändrad av Rovarn | 18 januari 2008 | 09:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag roade mig tidigare idag med att leta upp lite uppgifter ang. Sälen och yrkesfisket.

Det kan, efter inventeringar som gjorts, antas att det Svenska gråsälbeståndet uppgår till ca: 7.000 individer, dessa sälar äter då om de intar sin maxkonsumtion 10 Kg/dag vilket innebär ca 25.500 ton/år, troligen ligger siffran en bra bit under 20.000 ton/år då flera källor anger 3-7 Kg/dag och att de inte äter sitt maxintag varje dag. Man räknar med att östersjöns totala bestånd av säl idag består av ca 25.000 individer, att jämföras med de 80.000-100.000 individer som tros ha funnits i början av 1900-talet, långt före yrkesfiskets och gifternas inträde!

http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/miljogiftsforskning/marinatoppkonsumenter/grasalknubbsalochvikare.1043.html

Ser man till det Svenska yrkesfiskets fångster för 2007 kan man konstatera att av sillen, som är en av sälens viktigaste föda, har de tagit upp ca 140.000 ton! Vilket framgår av tabellerna i fiskeriverkets databas:

http://disco2.fiskeriverket.se/discoverer/app/grid?bi_dv2=6&dv_shf=&bi_dv0=4&bi_cPath=&bi_dv1=3&partialTargets=&bi_origin=&event=bi_page&partial=&source=dv&bi_dv3=7&stateStr=eNrtVE1zmzAQ/TOYC2MPX3GbA4d0XKczGSedOOnVIyQZZEAQSUHgX98VgqmbunHPnVy0q2XfW$3OWxxdyFw5szAm7Y5IsLNw$VLKXTULA38WrdazT19xBAe64plU4IR$XaW1IIu7FnHF$BDaPm9GYAfA4E$gxQy5mx$LGyQG916MqOO/oL6hihev4yO2SiBcIMCjWgNyj0pJT9jCS2yPlMgCNapvhshdTQyXeDnhatjubM1o9axKxAlVJwWjSwW3NKsoH5loZgcA9MCxrwDcVeVUs5V1JX4lRKuJ93opFRXyMN3TJbeYv5IP2AjflCUyztjWmebPJJrW$vNC$L21NZOFLJEtu20pt21NerggpBVSaLh/rxm0EH4GHV6fTNa/LIw3AwuXhMiWCgAGg7bh6Ip5UJUeRCWr$VEHC197Rd$R1kvRUcNFSIheaQ8b6$u$a7DXgqsPfXcgLUwi1iCSWIlXmE6cfazMx8r8rytT4kHYsDoqfXd5VNp3KZOlMgbntdmYYWHG4GFIseuS220BV8KyxL6NTrH3K2WXS6UsG855zIjKPTUPjjr2fZOSspyyLFdvgrcCEQYa8HA$7bklOWTTs3VrHh0EfmD/JEMPDuaO22KVyJa4mBcJ3u9Q4IcOahwzyb2RRrikr6K03mikNRyDXXgm03xwaNeUjiubxOU1oYlLQQ4qcaVCCm6iruGiU5WETiMYcdb3t9un3cPmy8MjsK0DB4MonZZRTcVPpEJ0IA==&bi_LovUpdate_F=&bi_rownavdv=s15

Dessa fångstrapporter baseras på uppgifter som yrkesfiskare själva lämnar om sin fångst. Utöver Sillen fiskas det mycket av många andra arter av yrkesfiskarna, vilket framgår när man bläddrar i databasen!

Alltså, jämfört med 1900-talets början har vi idag färre sälar, mindre fiskbestånd men fler och effektivare yrkes- husbehovsfiskare! Vems är då felet att fisken försvinner, sälens eller fiskarens?

Nu finns det en del andra faktorer som också påverkar fiskbestånden såsom gifter, övergödning mm. mm., men jag tror inte sälen kan ställas ansvarig för någon av dem heller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen var den senare av länkarna för svår för forumet, men den fungerar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vem har sakt att jag skyllde orsaken på endast sälen??så vitt jag ser så står det att en orsak är sälen..men landkrabbor kan tydligen inte läsa..jag skulle helst vilja veta hur många som skriver här som är yrkesfiskare,så jag nu inte sitter å skriver för någon som inte vet ett piss om fiskerinäringen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och en sak ännu..talar ni endast om trålare eller hör inte nätfiskeri till fiskerinäringen??tänkte bara att dom år jag har fiskat har jag aldrig rensat botten på fisk..det är trålare som rensar hela botten på fisk,inte nätfiskandet!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Du säkert sett skriver jag om yrkes- husbehovsfiskare, kan Du då kanske själv räkna ut om jag bara pratar om trålare eller inte?

Den 1 juli 2006 fanns det totalt 1 564 svenska fartyg som hade tillstånd att bedriva yrkesmässigt fiske till havs och 1 881 personer som hade yrkesfiskelicens.

http://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/yrkesfiske.4.1e93312510e313daf128000208.html

Ersättningar för sälskador uppgår till 40.000.000, vilket innebär att utslaget på alla båtar och fiskare utan båt har Ni runt 11.000 kronor var per år för att sälen tar Er fisk! Nu tar väl inte alla fiskare del av denna ersättning så summan till de drabbade är nog högre.

http://www.e.lst.se/e/Pressrum/Nyheter/2006/Salskador_ersattning.htm

Men de som tillhandahåller de uppgifter jag länkar till är väl bara landkrabbor som inte begriper ett piss om fiskerinäringen de heller!

Senast ändrad av Rovarn | 18 januari 2008 | 21:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag personligen tar inte del i någon ersättning för säldskador,har heller inga problem själv med sälar..dom 12 sälar jag sett under mina år som yrkesfiskare har inte stört mej nämnvärt..utan dom sälarna är nu omhändertagna av kocken på en lokal restaurang:D:Dmen det finns även dom som har problem med sälen för att dom får i medeltal 30-40 laxnät(2580 euro-3440 euro) per år förstörda..och här iallafall är inte sillen sälens huvudföda,utan här är det lax och sik den äter sej mätt på..

tycker inte alls det finns någon orsak till att betvivla att sälen har ökat lavinartat,det är ju bara ren fakta!!

blir desutom väldit förbannad när någon säger att fiskare borde stå på egna ben!!om ett företag blir rånat,får dom då ingen ersättning för det?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men fråga någon som var fiskare för sådär en 50-60 år sedan,såg dom sälen 50meter från kajen då åxå,eller har den kanske blivit för tam så den äter upp fisken som finns innanskärs??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 50-60 år sedan hade väl inte dina kollegor tömt havet på fisk, då jagade sälen längre ut till havs! Det fanns fler sälar då än vad det finns nu, och yrkesfisket var inte lika utvecklat som det har blivit de senaste 15-20 åren, därför fanns en bättre harmoni mellan sälen och fiskaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stå på egna ben eller inte, visst någom form av ersättning bör dom ha från staten eller försäkringsbolagen, men jämförelsen haltar tycker jag, sälen tillhör väl ändå den naturliga faunan, gör rånaren det också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja nu ska vi nog ta det lilla lungna här.. Såvitt jag har vet så måste företaget ha någon form av försäkring som täcker eventuella stölder etc.. Om nu någon skulle sno en firma bil på ett företag och denna saknade försäkring så hade väl knappast företaget fått något för d.. Så ja vet inte riktigt om man skulle kunna jämföra detta med tex bidrag etc. Jag hade iaf inte gjort d.. Det är upp till all företag att ha försäkringar som täcker eventuella stölder. Så har iaf jag förstått d hela..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökat lavinartat? Från 80000-100000 individer i början på 1900-talet till ca: 25000 individer idag! Jag måste fråga hur Du får det till en lavinartad ökning? Hade jag kanske rätt om fiskarenas läskunnighet? Och om Du är representativ för yrkesfiskarna ifrågasätter jag också den kårens mattekunskaper...?

Om de 12 sälar Du sett blivit människoföda på en lokal restaurang så är det helt okej enligt mig, så länge restaurangens kunder upplysts om vad som serverats på deras tallrikar!

Vilka fiskare blir rånade? Blir fiskarena rånade får de väl anmäla det till sitt försäkringsbolag, som alla andra företagere får göra, och få ersättning därigenom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det så dåligt med fisket då?? Det är inte dom vibbarna jag får när man tar en liten tur runt fiskekajen och pratar med storfiskarna dvs dom som trålar. Verkar ju gå bra även för burfiskarna, några aningen besvikna på hummerfångsten men priset ökar ju så dom har säkert inte gått lottlösa ur denna sesång heller..

Många fiskare har dessutom rättså dyra stora båtar och hade fisket gått dåligt så hade dom väl knappast köpt större och dyrare båtar.. Inte för att jag är någon fiske expert men kan man köpa en fiskebåt för 10 miljoner så får väl fisket ses som ganska bra iaf...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där slog du huvet på spiken!

(Vafaan, tummenupp-smajlin ä borta! Den skulle sitta här nu, får väl låna en annan om det nu funkar!)

afro.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte hur mycket andra yrkesfiskare tjänar per år..jag kan bara stå för vad jag tjänar..har varit yrkesfiskare i 9 år nu i höst..första året jag fiskade var jag 15 år och hade en årsinkomst på lite under 31000 euro,ganska braa när man är 15-år och visst jag lever fortfarande glada dagar när jag åker ut och fiskar..det kan väl vem som helst förstå att det är en upplevelse att vara på vattnet vare sej man fiskar eller bara är ute med familjen..

jag personligen skulle inte vilja att det blir som för 40-år sen att sälen är totalt utrotad,men som sakt det finns ju orsaker till att den har kommit närmare land..som någon sade här före,och visst jag håller om att dom självklart måste söka sej närmare land.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle alltså, när du var 15 år gammal, haft en inkomst på närmare trehundratusen på årsbasis, och det var 9 år sedan? Och dessutom har du inte en aning om vad andra yrkesfiskare tjänar? In my ass!!!!

För övrig: 31000 euro. Det är väl bara bidragsdelen, för det andra kan du väl inte stava till!

I och med detta inlägget av dig är jag tämligen säker på att du endast är ute i syfte att provocera, därför kommer jag (kanske!) inte att kommentera fler inlägg av dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan bara ge ett exempel på en veckas fiskande.säg att du har 40 kilo sik dagligen du får 4euro kilo för den då har du 160 euro den dagen och i min arbetsvecka ingår 7 dagar..då har du 1120 euro den veckan..sen så tar du och räknar ut hur många veckor du behöver fiska för att komma till 30000euro..det blir en månadslön på .4480euro..

tro det eller ej..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yrkesfiskare säljer inte fisken svart..med moms får jag 4euro40cent..tycker jag har lagt upp räknandet rätt braa där så det borde väl inte vara några frågetecken:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte momssatsen där men är det 25 % så har du räknat fel...o driftskostnader har du väl inga eftersom du ror va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tycker att det börjar bli lite onödiga ord här nu,vill för allt i världen inte jaga upp någon i onödan!!

så kanske vi tonar ner en smula frånomed nu.. 

varför skulle jag sitta å ljuga om vad jag tjänade som 15-åring egentligen?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...