Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
fiskarin

vajerstyrning

Rekommendera Poster

hej alla..har en motorbåt med vajerstyrning,den går ju då förbaskat trögt att ratta runt med..vad kan man göra??finns det inget billigt sätt att byta till tex.som från en utombordare??eller blir det mycket jobb bara?

tacksam för svar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Förmodar att Du har styrvajrarna i ytterhöljen och om vajrarna har rostat så kärvar det invändigt. Styrvajrarna är säkert gamla och inte smorda på många år.Att försöka smörja upp vajrarna i höljet är svårt det är nog lättast att köpa nya. Undersök marknaden för styrvajrar så hittar Du säkert något som passar.  Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

styrningen är gjord som så att,vajrarna är helt vanliga vajrar som är dragna i en hårdplast slang..så dom är antagligen från tidigt 70-tal skulle jag tro...men kan man inte fixa styrningen från tex en utmobordare på något viis??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för båt och motor du har..? Har du en utombordare nu så borde det väl gå att byta rakt över om det är rätt längd och rätt fäste till motorn.. men som sagts här ovanför så är det nog mer vanligt med en vajer som går i ett plaströr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag aldrig haft en inombordare, men borde det inte gå att köpa lösa vajrar och kapa dom till rätt längd.. finns nog att få tag på hos handlarna.. 

Det här med att ta en vajerstyrning från en utombordare och koppla på inombordare tror jag däremot inte på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min snipa (inombordare, 53 hp Perkins) har en vanlig Teleflex styrning (öppen ände vid ratten)..så visst funkar det.

Spelar väl ingen roll om det är en utombordmotor som ska vridas runt eller ett roder ?

Nu vet jag ju inte hur montaget ser ut..men att demontera hela kabelpaketet (komplett med hölje) och slänga hela paketet i ett oljebad kan vara det enda som behövs för att ge det livet tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men i min båt så är det vanliga vajrar..alltså såna som mna köper på metervara på järnaffären..skulle vilja ha ordentlig styrning till sommaren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki..men då har du väl två vajrar, en som drar när du styr babord och den andra drar när du styr styrbord ?

för-så-vitt jag begriper har sådan vire du beskriver bara drag-egenskaper, försöker man trycka med sån vire kolapsar den direkt.

Hmm..kan det vara så att du dessutom har ett antal trissor som kabeln löper igenom på dess väg till rodret (då kanske dom kärvar också) ?

Oavsett vilket..

man kan antingen byta till riktig styrvire (typ Teleflex) eller varför inte till hydraulstyrning!eller se till att vajrarna du har möter minimalt motstånd genom att smörja allt i deras väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gunnar:du har så rätt i att de e såna trissor på vägen åxå..å ja de e nog två stycken vajrar..ska se lite om jag hittar något billigt hydrauliskt system..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...