Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Briggen

Kinesiska båtar på gång?

Rekommendera Poster

Tydligen finns det företag som är på gång att börja sälja kinesiska båtar. Det sägs att priserna blir fantastiska och att man verkligen kommer att gilla båtarna (fick ett mail i den stilen där skribenten lovade att snart lägga ut reklam för olika båtar, antar att han menade på internet ). Det ska gå att köpa lyxbåtar till priser som vi betalar för vanliga båtar. Ska bli spännande att se.

Vet att det redan finns rib och motorer från Kina men något annat har jag inte lyckats hitta via nätet i alla fall.

Är det någon bryggsnackare som vet mer?

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 12 november 2007 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför skulle man inte kunna bygga båtar i Kina som är aktraktiva och prisvärda när man kan göra det i USA. Dessutom är det inte värre att frakta en båt från Kina och hit än att frakta från USA.

 

Samma kommer snart att gälla för bilar mm.

(säkra och bra, läs själv)

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=24497

 

Mopeder mm har vi redan från Kina och där är priset helt underbart låga.

 

T.ex. Baotian är ett Kineskt fabrikat på mopeder.

Håller jättebra. Upp till ett år brukar de fungera och har jättebra andrahandsvärde.

 

Båtarna blir säkert minst lika bra.

Genom att kopiera så kan man hålla ned utevecklingskostnaderna. Det borde ju alla feta tillverkare av båtar här få stå ut med, varför gnälla?

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11737

 

Och arbetsmiljön för de som gjuter plastbåtarna, den kan garanterat bli minst lika bra som man förväntar sig.

Och miljön behöver du inte bry dig om, den räcker säkert tills vi går i pension.

 

 

/Roland

(skulle gärna äga en USA båt men knappast en Kinesisk, men det är mitt val)

 

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 13 november 2007 | 06:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, det finns många aspekter på saken, arbetsmiljön i fabrikerna t ex.

Spinner man vidare på det så går det ju att skriva hur mycket som helst.

Men för att begränsa frågan om kineskiska båtar så funderar jag mest på kvalituttan på dem och är nyfiken på de modeller som ska lanseras på den svenska marknaden.

 

Tackar för övrigt Roland för ett intressant svar. USA-båt OK, men du är väl nöjd med Uttern antar jag, eller?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern är ett fint fabrikat. Något högt pris och hade varit ännu bättre med ett mer miljövänligt motoralternativ.

 

Om man väljer ett utländskt fabrikat bör man noga se till att det går att få tag i reservdelar även efter ett par år. Se även till att CE märkningen inte bara är för själva märket utan att båten även är sjövärdig och klarar av lite tufft väder utan att haverera eller att bli svår att hantera.

 

Detta är något som de etablerade fabrikaten måste ta hänsyn till för att inte förstöra ett gott rykte. Nya tillverkare som även inte satsar på att långsiktighet kan ha andra värderingar.

 

Viktigt är även att fundera på andrahandsvärdet så att man får ett prisvärt alternativ. Det svåra med att köpa från ett nytt fabrikat är att värdera hur båten håller efter ett par år.

 

Men visst kan det kännas lockande att köpa en flott båt för bråkdelen av vad man är van vid att de kostar. Risken är dock att den inte är så flott som man trodde utan snarare en flotte.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Någon som sett en Opel Kapitän, Ford Zephyr eller Volvo Amazon ifrån 60-talet? Vi i europa var väldigt bra på att kopiera USA på den tiden. Nu är det kineserna som kopierar oss. Rätt eller fel? Japanerna började också med plagiat, idag är det ingen som klagar på japansk kvalitet. För min egen del har jag faktiskt köpt en kinesisk fyrhjulig mc till lilla dottern, kostade 4500:- istället för ca 20 000:- för ett etablerat märke. Med tanke på det låga utnyttjandet så är jag mycket nöjd med kinesen. Skulle nog vänta 20-30 år med att köpa bil eller båt ifrån kina däremot.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tankeväckande video om utvecklingen i Kina, Indien m.m.

Ge dom 5-10 år så gissar jag att vi är många som kommer tvingas avskriva våra dubier om kvalitet m.m....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surfade lite snabbt och hittade bl a detta (finns säkert mer):

 

http://atomix.en.alibaba.com/group/50228587/Pleasure_boats.html

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

annars kanske det inte vore fel att glida in med sin  djonk vid bryggan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... en sån här.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk er att ha en båt som det står Made in Hong Kong på... kan det bli bättre! \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kines båtar kanske kan bli något i framtiden, men man ska nog vänta några år och se vad som håller och vad som bara e skräp.. Kineserna börjar ju bli riktigt vassa på div maskiner så man vet ju aldrig.. Och kan man då få en lyxbåt till samma pris som en mindre båt från nuvarnde märkesflotta så varför inte???.. Troligtvis så kommer d sitta Mercrusiers och pentas i dessa åk så maskinmässigt kanske d inte kommer att skilja så mycket.. Men d får tiden utvisa..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans såg jag en kinesisk alubåt i en tidning, typ Alucraft/Anytec/Arronet- stuk, fast i enklare tappning. Nu hittar jag inte tidningen.

 

Kanske nån har sett samma sak och har en länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Flytande Båtmässan på Djurgården förra året var det ett finskt företag som ställde ut en GRAND BANKS kopia som heter Clipper. Båten fanns i olika storlekar och innehöll bara kända europeiska och Amerikanska produkter. En 34 fots Clipper kostade med all tänkbar utrustning 1.8 miljoner. Googlar man på båten finner man att den är oerhört populär på amerikanska västkusten, Nya Zeeland och Australien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor skillnad är att Japan och Kina inte är sammma.

 

De ligger båda i Asien och båda äter mat med pinnar men kulturen skiljer enormt.

 

Kina kopierar idag massor från övriga världen men har en stor skillnad gentemot Japansk arbetarkultur. I Japan är det vanligt att man jobbar större delen av sitt liv på samma företag. I Kina får man vara glad om de stannar 6 månader. Alltså kan man inte bygga upp utveckling av kvalitetsarbeten på samma sätt som i Japan.

Det Japanska Toyota åstadkommit hittills är i dagsläget helt omöjligt att göra i Kina idag.

 

I Kina byter man jobb så snart man har lärt sig en del och är då attraktiv på arbetsmarknaden.

 

De västländska företagen som vill lyckas med bra kvalitet i Kina placerar samtidigt egen personal där för uppstyrning av kvalitet mm.

 

 

Egen erfarenhet och inte bra hittat på eller hört av bästa polaren

 

Detta är i dagsläget tur för oss, men om vi inte värnar om egen tillverkning kommer detta land snart vara tomt på tillverkning och vart ska ni då få pengar ifrån till att köpa båt?

 

Nu var jag inte rolig igen, men försök konkurrera med Kinesiska löner där en arbetare tjänar under 1000 kr/månad. (där sitter snart våra löner också, i dagsläget ca 20.000kr/månad)

 

 

Varför ska du köpa ett kylskåp tillverkat i Sverige när du kan köpa ett från Kina?

Varför ska du köpa en svensk bil när du kan köpa en 1/4 del av priset?

 

Varför ska du jobba överhuvud taget alls när det finns mer än 1 miljard i Kina som kan jobba åt dig????

 

 

/Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vet jag om kinesisk kvalite är sämre på sikt än tysk, polsk eller bulgarisk kvalite på tex plastjobb? Men allt behöver inte vara kopior och plagiat. Rent generellt så köper kinesiska företag upp företag i västvärlden för att komma åt produkter, patent och know-how. Ett exempel som jag bara råkade höra när jag tittade på en båt åt en kompis på samma lilla varv som hanterar WASA-båtarna; fick veta av en äldre man ( ev varvschefen, men lite osäkert ) att båttypen och all tillverkningsrätt köpts av ett kinesiskt företag. De hade folk där för att lära sig produktion ( trots uppenbara språksvårigheter ) och tanken var tydligen att ta med formar och allt till Kina... Så det kommer kanske med tiden en kinesiskt \kopia\ av WASA - som inte alls är kopia om du fattar vad jag far efter... Hur bra den är? Det får vi se... det tog japaner 30 år men kineser verkar snabba här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg mailet ut som jag fick:

Hej,. Du har tur om du söker efter en ny fräsh båt.. Jag har flera att välja medan..men det beror på vilken prisklass du tänkt dig... jag har från motor båt till lyx jakt.. väldigt fräsha båtar gjorda i Kina... å dom kommer att gå väldigt billigt.. ska sätta ut lite bilder framöver... du kommer att gilla dom... har du någon du känner som suktar efter båt eller
lyxjakt så får du ännu bättre pris..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du helt rätt ang kineser, västerlänska företag har stora problem med omsättningen på duktigt folk.

Företaget där jag jobbar har en fabrik och en mindre uvecklingsavdelning i Kina, Dock så ligger utv.centrat i Sverige. En duktig kines motsvarande civiling. här hemma stannar max 1 år. sedan så tar han/hon med sig kunskapen till ett annat företag. Kineserna känner ingen lojalitet som tex japaner mot sitt företag.

 

Visst made in China är billigt men jag vet vilket skit det är. Vi köper mycket delar från kina och innan man får ordning på leverantörerna kvalitetsmässigt så går det åt mycket slit o släp då dessa har helt andra värderingar och kunnighet. Men när dom väl är på spåret så funkar det.

 

Sedan om man tittar på hemelektronikbranchen tex Lcd/Plasma TV så är dessa fabriker i kina toppmoderna och leverar nästa 100%:ig kvalite.

Men som sagt utan utlänskt inflytande så vore dom inte där på långa vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grand Banks är tillverkade i Singapore.

Soul är den huvudstad med flest doktorander per kapita i världen.

Inte Kina men Asien. De är inte där ännu, men snart och kanske förbi.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS

Det jag skrivit är inte negativt om Kina eller kineser.

De är mycket trevliga (åtminstone de jag träffat)

Mycket lätta att lära och stor entusiasm att arbeta.

 

Problemet är att vi importerar det som är billigt. Vi förväntar oss att det ska vara rejält billigt. Men billigt är ofta inte samma kvalitet som du förväntar dig.

Det kan vara helt ok att köpa en kinesikt tillverkad elektrisk skruvdragare för 99 kr om du tänker använda den för privat hemma. Det gör inte så mycket om den går sönder då du kan köpa 10 stycken i stället för vad en kvalitetsprodukt kostar.

 

 

Men att köpa en båt och ge dig ut på ett stormande hav tillsammans med hustru och barn.

 

Skulle aldrig falla mig in att då ge avkall på kvalitet och säkerhet.

ALDRIG

 

Vad har du för nytta av att du bara behövde låna 1/3 pengarna när båten ligger på havets botten och du simmar omkring och hoppas ditt nödanrop gick fram via VHF:en du köpt med samma kvalitetsnivå?

 

Finns säkert kineskiskt tillverkade båtar av hög kvalitet men det är knappast de du ser importerade utan endast billiga plagiat där importören gör största kapet.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert kineskiskt tillverkade båtar av hög kvalitet men det är knappast de du ser importerade utan endast billiga plagiat där importören gör största kapet.

 

Precis som från vilket land som helst. Det finns nog ingen Svensk tillverkad båt som har så hög kvalitet och tål så tuffa tag som en Bertram från 80-talet, medans en Bayliner från samma tid är något helt annat. Problemet är kanske att vi inte känner till de kinesiska eller varunamnen.

 

Johan

 

(PS: Idag är Bayliner helt OK. Inte bästa kvalitet men gott nog för de flesta. DS)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är egentligen inte något nytt. När Grand Banks och liknande trawlers började säljas en masse i USA på 70-talet var de alla byggda på Taiwan under liknande omständigheter och låga pris som nu båtar och scootrar från fastlandskina.

 

De gick ändlösa debatter om de trawlers  som har samlingsnamnet CHB, som betyder Chung Hwa Boats efter det vanligaste varumärket.  Men de kunde kallas för  Chien Hwa, Marine Trader, Eurobanker, Mainship, Ocean Alexander eller dussintals andra namn som ofta importören bestämde. Dessa trawlers  var ofta helt identiska i skrov och överbygnad då de härrörde från identiska formar men skiljde  litet i inredningsdetaljer då de byggdes av dussintals olika småvarv, ofta rena familjeföretagen.

Nästan alla hade Ford Lehman-motorer och båtarna kunde ha väldigt skiftande kvalitet. Det fanns skräckexmpel på där man exempelvis fuskat gravt och skruvat teakdäcket rakt in i glasfiberdäckets sandwich utan tätning eller där man använt plywood från packlårar som distansmaterial på överbyggnaden.

Man lever med detta än idag - man kan t.ex hitta en på ytan fin Grand Banks-liknande 34-fots trålare med tjusig teakinredning i USA för under 200.000 SEK. Men då är det en av de kassa varianterna som ingen kännare vill ta i med tång.

De tidigaste Grand Banksbåtarna var egentligen inte ett dugg bättre än sina taiwanesiska systrar men importören styrde ganska snabbt upp det hela och såg till att övervaka produktionen och skapa ett varumäsrke. Men sanningen är den att man kan hitta fina CHB som håller minst samma kvalitet som GB, men till mindre än halva priset. Men man måste veta vad man gör och ha en god besiktningsman.

 

Gå in på www.yachtworld.com och slå in CHB som sökord får ni se dussintals trawlers i varierande skick.

 

Senast ändrad av Eilean | 15 november 2007 | 17:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Wink\Blev ju en givande debatt av det här. Klart att det är långt till Kina. Men var är båtarna?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grand Banks är väl byggda i Malaysia och inte i Kina. Kvaliten verkar helt okay till de priserna. Jämför en Nord West och se vad ni får för pengarna. Hade lätt valt en Grand Banks. Hade jag tillräckligt med stålar så hade en http://www.grandbanks.com/yachts/eastbay/47fb/index.cfm varit helt ok, om jag valt en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas de bygger bättre båtar än den kinescyckel som kom i min ägo för nåt år sedan. Cyckeln var rena sk...ten. Men men, det kommer garanterat båtar made in China framöver. Hur väl de kommer att passa oss nordbor och vårt klimat är väl frågan. Tror inte personligen att jag skulle köpa en kinestillverkad båt (eller bil för den delen heller) än i alla fall. Men etablerade utländska båttillverkare lägger säkert sin tillverkning i Kina för att få ner tillverkningskostnaderna. Bara att hoppas att de som handgripligen bygger båtarna bygger med tillräckligt bra kvalitet.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker på att en båt är en teknikst ganska enkel produkt. - Att laminera glasfiber mannuellt kräver varken speciellt mycket kunskap eller teknik. Därför är det nog tveksamt om svenska, norska eller polska industirarbetare kan påstås vara så mycket produktivare än man skulle vara i exempelvis Kina.

Självklart kan man ha synpunkter både på arbets- och annan miljöpåverkan med produktion i tredjevärlden. Frågan är ändå i vilken utsträckning båtfolk har en större miljömedvetenhet än köpare av leksaker, kläder eller stenskulpturer.

Men med tanke på att det handlar om fritidsbåtar så kan man ju hoppas båtköpare också tycker att de som bygger båtar ska ha minst fem veckors semester och därför också är beredda att betala en slant för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Arkipelag bygger största delen av sin A20 i Kina men då ligger ju helthetsansvaret på svenskar som kontrollerar att allt går rätt till. Kanske inte går att jämföra med att allt görs i Kina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...