Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
denne

Varför blir det blir \"gropar\" i grundfärgen

Rekommendera Poster

Hej. Jag håller på att måla om båten men har stött på problem.

1.Slipade ned hela ovandelen(gammal sliten gelcoat) med 180/240 papper

2. Torkade av allt med aceton 2 gånger samt torkade med klibbduk efter ca en timme

3. Målade på grundfärgen (2komp) med mohair roller och eftersläta med fin pensel

temp i verkstaden 15gr på burken stod det att detta var bästa tempen.Välkänt färgmärke så det kan man nog inte heller skylla på.

Nu till problemet, Redan när färgen var blöt så kunde man se att det bildades små gropar

slätade man ut dessa så kom de tillbaka ?

Om det skulle vara siliconrester så borde väl aceton/klibbduk tagit bort detta?

När jag blandat färgen så fick den stå ca 15min för att få bort bubblor.

ska ju lägga på 2 lager slutfärg sen det trollar kanske bort de små ojämnheterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag väl att få på tappsen, för jag tror inte vet. Men skit samma du kommer att få några svarsalternativ i alla fall.

Klibbduk/aceton tar inte alltid bort siliconrestena.

Ögonen du har i lacken kommer med största sannorlikhet från siliconet. Vidare hävdar jag att det hade nog varit bättre ifall du höjde temperaturen till åtminstonde 20 grader C. För att på så sätt korta ner torktiden.

Förslag: slipa lätt så du inte går igenom färglagret och måla med högre lokaltemp så kommer allt att bli bra. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp siliconinferner å torka av ytorna med detta innan du lackar så blir det bra.

Detta finn där de säljer billacker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Ja högre tempratur är kanske ett sätt.

Pratade med färgtillverkaren å de sa att det kunde vara porer i gelcoaten som sög åt sig.

Man skulle kanske slipa över allt igen med 240 pappar för att få ner fiskögonenlite å sedan lägga på ett lager grundfärg till ?

Risken med det är kanske att groparna blir djupare med ett lager färg till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är silicon som kivas så sitter det väl fast i färgen nu när jag grundmålat

Jag skulle nog tvättat med siliconmedel innan jag grundmålade.

Men om det är porer i gelcoaten som sugit åt sig så kanske det täckermed ett lager grundfärg till med mellanslipning.?? Vad tror ni ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa ner med lit 400 papper å dra på ett lager till.

Förr eller senare går de igen.

Gjorde detta misstag när jag lackade en jofa i mitt garage för några år sedan.

De var både för kallt å så glömde jag silicon inferner.

De funkar å mellanslipa å köra på igen så täcker de till slut.

Men e ju en massa extra jobb :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! silicon är ett helvete att få bort, men du borde nog ha tvättat med siliconentfjerner(tyska) innan du målade. om det vore jag så skulle jag nog ha slippat ner allt igen för silicon är väldigt svårt att få bort med mindre än att tvätta med silicontvätt ( siliconentfjerner är en mildare form av avfettning) men använd rätt avsedd produkt. Jag jobbar på ett industrimåleri och det händer att det kommer med silicon via skärvätska och då är det bara att slipa ner och tvätta innan vi målar om. M.v.h urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man har ju hela vintern på sig att fixa å dona med båten.

Det behöver inte bli pefekt men om det bara blir bra så är jag nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

slipade du igenom gelcoten får du silicon liknade fläckar där det suger, om inte och det är riktiga siliconfläckar så blanda i lite anti silicon i färgen men bara lite annars blir den väldigt rinnig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae inte så bra att blanda i silicon infener ialla fall  men vet inte om du har något annat medel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja på någon fläck så slipade jag igenom gelcoaten men där ser det fint ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

gå till närmsta billackare så få du nog en skvätt för att blanda i färgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, du skall inte blanda silikonborttagning (Entferner-borttagare ) i färgen, det lär inte bli särsklit bra. Däremot skall du nogsamt torka hela ytan ett par gånger med medlet på en ren, luddfri trasa.

När jag fick min båt lackad stod det en flaska ättiksyra på bordet, Jag undrade naturligtvis varför och fick till svar att en skvätt (vet inte exakt mängd) ättiksyra i färgen (DuPont Imron 700, polyuretan 2K) hjälper färgen att fylla över ev silikonrester. Kolla gärna med någon som lacka mycket båtar.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Anti silicon blandas i färgen anti silcon tvätt eller vanlig kemisk bensin blandas inte i färgen, viktigt att skilja på gurkor och bananer.   Hör med närmsta billackare  de tror inte de vet några droppar får färgen att flyta ut bättre och förhindrar siliconfläckar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare efter lite velande så gick jag ut å slipade över båten igen å rollade på ett lager grundfärg till.

Provade först på en liten bit där groparna var som värst

Det blev kanonbra inte perfekt kanske men det fyllde bra \Smile\

ska sedan slipa över med fint papper för att med spänning lägga på lacken\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl följa upp min länk

Nu ligger lacken där \Laughing\ två lager som jag rollade å efterslätade med pensel.Det blev inte perfekt (knottror eftersom rollern släppte hår)men jag är nöjd.

Lite rutor kvar att montera samt relingslisten som krymt 20 cm.Får väl värma den med varmluftspistol eller nåt (tacksam för tips här)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att jag inte såg detta tidigare.

Jag har jobbat med att lacka båtar och känner väl till dessa problem.

Mycket riktigt så kan det både röra sig om porer och silikon.

I båda fallen har vi efter grundfärgen spacklat porerna med polyesterspackel och sedan en lätt mellanslipning för att lägga ytterligare ett lager grundfärg.

Mellanslip och sedan topplacken.

Tänk på att inte ha för kallt vid spacklingen så det härdar.

Det är oerhört viktigt att mellan varje moment åter tvätta med silikonenfjerner.

Men om det bara är lite noppror så kan du nu låta färgen härda en sässong och sedan köra över den med Mirka Abralon 2000 och rubba den med deras rubbing.

Så kan det nog bli ganska bra.

Senast ändrad av Kjove | 13 december 2007 | 00:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...