Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
fagis

vp 290

Rekommendera Poster

hej har en 86a flipper 700 med aq151a vp290 när jag tömde drevoljan var den vit

köpte båten i sommar vet ej när oljan harbytts sist

vad gör jag nu ? tömmer jag i ny olja och kör eller ska man riva och i såfall var börjar jag

har även märkt att powertrimmen har sjunkit under körning i sommar kan de bero på samma problem ? kan man hitta sprängskisser till drevet någonstans mvh fagis

Senast ändrad av fagis | 12 november 2007 | 19:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ett läckage någonstans i drevet. Antagligen packboxarna (om det är DP) eller packboxen vid propellern. Det finns andra ställen också som vattnet kan komma in, vid avtappnings- och påfyllningspluggen för oljan t ex. Har du kollat om det är tort innanför drevknutsbälgen för vatten kan också komma in vid packboxen för drivknuten.

Om du inte är så van att skruva eller kan få hjälp av någon som är det rekomenderar jag att du lämnar in drevet och får allt bytt. Det är värt pengarna för vatten i oljan är inte bra!

När det gäller den sjunkande powertrimen så har det inget med drevet att göra. Det är säkert backventilerna i pumpen som inte håller tätt. Titta i den tråden när det gäller powertrim.

\Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om du söker på Google efter verkstadsmanual 290 drev så hittar du en fullständig handbok

på renovering av hela drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Tappade mitt 290 DP på olja i veckan... den vat lite åt det vita hållet oxå.

Har en verkstadsmanual till 290 men undrar om det är svårt att plocka isår och åtgärda själv (tänker på packboxarna) när jag hittat feöet???

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Är det bara packboxen runt propelleraxeln är den lätt att byta. Kontrollera för säkerhets skull att o-ringarna till oljeavtappnings skruven samt oljesticka är hela. Byt dem så vet du att det inte kommer därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...