Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Pierina

Bukh DV 24 och Vetus

Rekommendera Poster

Hej

 

Här var det svårt att välja forum. Jag behövde ett motor forum. Men det kanske är flest seglare som har inombordsmotorer kring 25-30 hk så jag valde seglar snack i alla fall.

 

Så till saken. Är det någon som har erfarenhet av Bukh DV24 eller andra nyare Bukh motorer i samma storleksordning? Är det verkligen så tysta som Bukh påstår? Finns det andra för och nackdelar med Bukh motorerna?

 

Annars är jag nyfiken på Vetus motorn kring 28 hk. Är det någon som har erfarenhet av den? Hur pass tyst/bullrig är den?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast du får svar här. Bukh är ovanliga i Sverige - här är det VP och Yanmar som gäller...

Jag förslår att du testar på www.ybw.com och går vidare till forums och där Practical Boat Owner. Jag är helt vertygad om att du får svar och bra information där.  Bukh är relativt vanliga i England, jag vet att t.ex mindre Southerlys standardutrustades med DV24 och DV36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sort tack för tipset! Får fråga utomlands om Bukh. Tycker att Bukh motorerna verkar vara riktigt spännande. Lågvarviga med riktigt tungt svänghjul. Det påstås att de är välbalanserade och ger lite vibratoiner och buller...

 

Men hur är det med Vetus 28 hk då? Någon som är missnöjd? Någon som är nöjd?

Det verkar vara en smidig motor som inte tar så mycket plats. Vi vill ha en så smal motor som möjligt. Vetus 28hk är bara 430 mm bred. VP och andra är uppåt 500 mm.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bukh har nog gott rykte, men så värst lågvarviga är de väl inte? DV 36 har väl 3600 som maxvarv har jag för mig.

 

Inte för att på något sätt vilja förringa Vetus - de har oftast gjort bra grejor. Men jag undrar om du kikat på Beta och framför allt Solé dieslar. Jag har för mig att de bygger på samma Mitsubishiblock som Vetus och kan alltså ha liknande bredd.

Practical Boat Owner kan nog vara en bra källa för Vetusinfo också. Men räkna med en massa rop köp en Beta istället. Det är mest engelsmän som skriver och de värnar om sitt - även om den bygger på ett japanskt block.

 

Nanni är annars en sympatisk motor och bygger på Kubotablock som är lågvarvigare än Mitsubishis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja kanske fel att prata om varvtal. Snarare upplevelsen av varvtal d.v.s. antalet explosioner per minut. Jag tänkte 3600 rpm med 2 cyl upplevs som 2400 med 3 cyl och 1800 rpm med 4 cyl. Tänker jag rätt?

 

Tack för tipsen. Jag har tittat på de du nämner. Men de flesta är 480 mm och uppåt. 50mm mer plats för knäna är mycket i vår sittbrunn (där motorlådan står). Möjligen kan man flytta på generatorn på Lombardini/Iveco, så blir de riktigt smala. Beta har också lite smalare motorer om jag förstått ritningarna rätt.

 

Jag ska följa dit råd. Fråga utomlands! \Smile\

 

 

Senast ändrad av Pierina | 15 november 2007 | 12:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...