Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
swerik

Instalera gångvärme

Rekommendera Poster

Funkar det med ett värmeelement från en bil ?

Praktiska tips och länktips mottages tacksamt.

Mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmm? Det gick inte att klippa och klistra en bild från Hjertmans.  De har ett färdigt paket för gångvärme för dryga tusenlappen.  Gå in på

http://www.hjertmans.se/

Sök sedan på artikkelnummer: 4946-1

Var på väg att köpa en sån till min förra båt, men så bytte jag båt och den nuvarande är sjövattenkyld så det funkar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bör funka bra.

Den jag köpte är en värmeväxlare med fläkt och den funkar precis som på en bil.

Jag vet inte slandimensioner på bil, men till båt var det innerdiameter 16mm när jag monterade min. Det verkar vara en standard för båt, så det kan väl vara en poäng att kolla.

Glöm inte att montera en avluftare vid elementet för att kunna få ur luften.

16mm slang är ingen standarddimension hos rörfirmor och de har inte kopplingar för det. (Jag köpte en  1/2 tums T-koppling, 2 nipplar hane, hane 1/2 tum och 2 Slangfästen som passar 16mm slang i ena änden och 1/2 tums gänga i andra änden. Hos rörfirman köpte jag en avluftningsventil med och en nippel som gör att luftningsventilen passar i 1/2 tum.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16 mm kylar/varmvatten-slang finns på Biltema i 1 och 5-meters längder.

22 mm är standard för värmesystem i husvagn (som jag fattat det).

Mina element i båten har 22 mm anslutning med 22mm slang, men anslutningarna från motor och till-från varmvattenberedaren (Isotemp Basic 24 ) är 16mm.

Har köpt en Minipassad (Hjertmans 4946-4) som är exakt samma sakm som ett bil-värme-paket (fast kanske mer kompakt och definitivt dyrare \Laughing\) och att ansluta den blir antingen ett 22mm-16mm-Minipassaden-16mm-22mm anpassningsjobb..

eller sätta den på motorslangarna (16 mm) och dra längre luftslangar...övergångar 22<->16 mm är sjukt dyra att köpa, helt obegripligt \Surprised\

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 november 2007 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte starta den vanliga värmaren under gång? Är det nån som provat?. Verkar ju onödigt med 2 system då om det funkar? Kanske blir för skumpigt och en segelbåt lutar så värmaren kanske stannar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror nog  på vad den vanliga värmaren är för nåt och vad för båt man har (och hur den framförs).

I min motorbåt med Glembrings dieselkamin är det oftast ingen skillnad på att ligga still och att vara under gång.

Båten (och därmed kaminen) ligger i snitt lika platt vid gång som när den körs.

Det har jag provat många gånger och kaminen har bara slocknat en gång..och då p.g.a grymt byig vind=baktryck i skorstenen som släckt lågan.

Sen har ju jag ju vatten/vatten-värme (kaminen värmer element, varmvattenberedare och motor, motorn värmer exakt samma slinga så det spelar ingen roll om kaminen dör under gång, det är varmt ändå \Wink\

Senast ändrad av Gunnar_ | 17 november 2007 | 18:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har en Wallas 1800 Sail monterad i båten som jag också använder under gång, det fungerar alldeles utmärkt.\Cool\

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...