Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
bmwRicke

andrahandsvärde på Buster...

Rekommendera Poster

Hej.

Sålde min Buster Sun för en tid sedan för att skaffa en större och lämpligare båt till de vatten jag åker i. Är ute efter något som är oömt, känns tryggt och stabilt och lättskött. - Det känns som om det blir Buster igen...

Jag är ute efter en Buster XL eller L - tror jag. Kanske en M! Skiljer det något nämnvärt mellan M och L? Har för mig att det skiljer 30 cm på längden. Gör det så stor nytta att man kan märka det?

Letar på blocket huvudsakligen. Prisbilden förbryllar mig! Det verkar inte spela någon roll om det är en -95´ a eller -04´ a. Priserna är i stort sett de samma! Hur kan det komma sig? Varför köper man inte en ny båt för 149 000:- istället för en begagnad -00´ a till höstpriset 119 000:- till exempel?

Har jag missuppfattat något? Eller är råvaruhandlarna med aluminium med och erbjuder så pass bra kilopris på båtarna att de köper upp dem och smälter ner dem - om inte säljaren får det begärda priset (skämtar lite)?

Mvh

Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Blev du nöjd med det du fick din Buster Sun såld för?

Att Busters båtar håller högt andrahandsvärde är ingen nyhet direkt. När du säljer är det ju bra, men när du skall köpa en begagnad Buster svider det förstås.

Du kan ju se det så här också:

Visst, du får punga ut med en rejäl slant när du skall köpa en ny el beg Buster. Men du får å andra sidan mycket av pengarna tillbaka den dag du säljer (om du inte vanvårdat båt och motor).

Sen, de utanonnserade beg Buster på blocket vet man ju inte vad de till slut blir sålda för. Det verkliga priset kan ju bli betydligt lägre.

Om du själv var säljare av en Buster skulle du antagligen sätta ut en annons med så högt pris du kunde gissar jag m h t vad andra vill ha för sina motsvarande Buster.

Vilken storlek på Buster som skulle passa dig bäst är nog inte så lätt att lista ut men varje decimeter i en båt har ganska stor betydelse för hur båten går i sjön, upplevd rymd i båten osv. Skillnaden mellen Buster L och M är som du skriver 30 cm på längden och 11 cm på bredden. M har max motor 40 hk, L har 50 hk, M tar 5 pers, L tar 6 pers.

Sen om du skall upp i Buster XL storlek så kom ihåg att den kom i en ny modell 2004 som är betydligt modernare än den gamla. Gamla Buster XL (före 2004) är 5,30 x 2,05 och klarar max motor 90 hk och max 7 pers. Nya Buster XL (2004 ->) är 5,60 x 2,17 och klarar max motor 115 hk och är även 150 kg tyngre (591 kg) i torrvikt utan motor och tillbehör.

På Busters hemsid http://www.buster.fi/?id=530 hittar du både specifikationer och tester på båtarna.

Det som kan vara bra att veta med motorerna är att det ofta sitter Yamaha 4-takt på lite nyare Buster. Yamaha F50 4-takt kom t ex 2004 med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) som nog får anses lite bättre än förgasare. Yamaha F40 har alltid haft och finns fortfarande endast med förgasare. Yamaha F80 och F100 (om du funderar på Buster XL som klarar en sån större motor) kom också 2004 med EFI.

Var håller du hus med båten - insjö, öskusten eller?

Hur stor båt du bör ha beror ju dels på hur mycket prylar och människor du behöver transportera i båten dels vilken typ av vatten (vågor, blåst osv) du tänker dig ut på.

Det bästa (om du bortser från ekonomin i första vändan) är att ställa upp kraven du vill skall uppfyllas med din nya båt såsom:

* Hur många behöver jag kunna ha med ombord som mest?

* Nån maxvikt på båt plus motor du behövcer hålla dig till, t ex om du har en trailer redan som klarar xxx kg? (fast detta skulle jag nog inte låta styra egentligen)

* Har du nåt maxmått på bredden du behöver hålla dig inom typ Y-bom vid båtklubb/marina?

* Hur mycket stuvutrymmen behöver du? Det finns extra förvaringsboxar till många av Busters modeller (sittbox, spöbox).

* Skall alla kunna sitta skyddade från fartvinden bakom vindrutan? Busters mindre modeller har oftast bara en pulpet på styrbords sida men det går att köpa till babords pulpet. Då kan man köpa till ett vindskydd mellan pulpeterna så det blir vindtätt i aktre sittbrunnen för alla som sitter där. På nyare Buster modeller finns även fasta öppningsbara dörrar mellan pulpeterna (Buster X, Buster XXL 2008, Buster Magnum).

* Hur höga fribord, skrovsidor, behöver du? De större båtarna som nya Buster XL har högre skrovsidor som är en fördel om du skall ut i lite grövre sjö om det är sidsjö.

* Har du behov av kapell och enkel hantering av kapell? Till exempelvis nya Buster XL har du kapellgarage som gör att kapellet stuvas undan snabbt och enkelt.

* Vill du kunna ha flexibel inredning? Kolla in nya Buster X.

* Föredrar du 2-takt (förgasare) eller 4-takt (förgasre eller elektronisk insprutning) alt 2-takt med direktinsprutning? Nya 2-takt med förgasare kan ej köpas längre, annat än de som handlarna ev kan ha kvar i lager.

* osv.

Sen m h t vad din budget är får du ev börja kompromissa bland kraven.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 november 2007 | 16:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bossee...

Tack för ett långt och utförligt svar! Jo, jag blev nöjd med min Busterförsäljning. Men det blev även köparen, som fick en välskött båt utan problem. Min båt var den mest prisvärda Buster Sun som låg på blocket då, prutades ytterst lite och såldes inom 2 veckor.

Men min huvudsakliga fundering gäller alltså prisbilden på ex. Buster L. Nya båtar - ja, oanvända båtar som säljs av företag, reas nu ut från 139 900:-. Trots det verkar alla som har annonser på blocket tro att de kan få mellan 115 - 145000:- för sina 2 till 13 år gamla båtar! Är det så stor efterfråga på båtarna eller är det oprutade rövarpriser helt enkelt? Självklart vill folk få ut så mycket som möjligt för sina båtar, men var ligger rimligheten? Den ser inte jag.

Mer och mer lutar det åt en Buster L. Antagligen lätt att traila (och som min 80-kärra får bära), tillräckligt stor för min familj på 4 st.

Frågan är bara om den är lämplig i Bråviken som är ganska känd för att ha besvärliga vågor...

Det lutar också åt att köpa nytt. Mest prisvärt utan någon tvekan - som JAG ser det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är kampanjer på Buster båtar ibland, kolla det.

Kanske köpa en demobåt 2007 som de vill bli av med, kanske kan pruta lite mer hos den handlaren p g av det (båt och motor är ju nytt men ändå stått i hallen så den är ju på sätt och vis begagnad och en årsmodell gammal så att säga).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...