Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
morebas

Konservering

Rekommendera Poster

Det är nog vettigt att klappa om motorn inför vintern så den har det bra. Det är först på senare år jag börjat göra det (dvs efter att jag fått pröjsa för båtar och motorer själv). Tidigare körde jag bara slut på soppan i förgasarna och det var aldrig några problem följande vår/sommar.

Numera försöker jag göra så gott jag kan. Vad jag gjorde med mina motorer (Johnson 70 hk och Mercury 25 hk, båda 2-t) i år var följande:

 

1) Sötvattenkörde motorn mha spolmuff under ca 5 min.

 

2) Drog ur bränsleslangen och körde slut på soppan i förgasarna. Innan motorn dog så...

 

3) Sprutade jag in konserveringsmedel (Tectyl) i förgasarna

 

4) därefeter i cylindrarna genom tändstiftshålen och drog runt svänghjulet några varv för hand

 

5) Tömde ut växelhusoljan och fyllde på med ny olja (avsedd för marint bruk).

 

6) Tryckte in fett i smörjnipplarna.

 

Det var nog allt jag gjorde, skulle väl kunnat kosta på mig att fetta in propelleraxeln också men det blev inte av.

 

På följande länk http://www.marinshopen.se/tips/tips.htm  finns bra instruktioner hur man konserverar de vanligaste utombordarna. Även för 4-t och direktinsprutade 2-t som kanske skall konserveras på annat sätt än ovan (vad vet jag).

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...