morebas 0 Postad 10 November , 2007 Hej är det något man bör göra med en utombordare över vintern???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 10 November , 2007 Det är nog vettigt att klappa om motorn inför vintern så den har det bra. Det är först på senare år jag börjat göra det (dvs efter att jag fått pröjsa för båtar och motorer själv). Tidigare körde jag bara slut på soppan i förgasarna och det var aldrig några problem följande vår/sommar. Numera försöker jag göra så gott jag kan. Vad jag gjorde med mina motorer (Johnson 70 hk och Mercury 25 hk, båda 2-t) i år var följande: 1) Sötvattenkörde motorn mha spolmuff under ca 5 min. 2) Drog ur bränsleslangen och körde slut på soppan i förgasarna. Innan motorn dog så... 3) Sprutade jag in konserveringsmedel (Tectyl) i förgasarna 4) därefeter i cylindrarna genom tändstiftshålen och drog runt svänghjulet några varv för hand 5) Tömde ut växelhusoljan och fyllde på med ny olja (avsedd för marint bruk). 6) Tryckte in fett i smörjnipplarna. Det var nog allt jag gjorde, skulle väl kunnat kosta på mig att fetta in propelleraxeln också men det blev inte av. På följande länk http://www.marinshopen.se/tips/tips.htm finns bra instruktioner hur man konserverar de vanligaste utombordarna. Även för 4-t och direktinsprutade 2-t som kanske skall konserveras på annat sätt än ovan (vad vet jag). /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morebas 0 Postad 11 November , 2007 Tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 11 November , 2007 sprejade du i tectyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 11 November , 2007 Yes, Tectyl motorkonservering. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 11 November , 2007 sorry tänkte på något helt annat. typ undereds massa rost skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser