Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
forgus31

Var går resan härnäst?

Rekommendera Poster

Nu börjar båtarna bli mer eller mindre inpackade och vi kan börja planera nästa säsongs seglingar. Det är inte så många som ger sig iväg nu antar jag. Även om det skulle sitta fint att söka sig till varmare trakter. Överlevnadsdräkt och en bra värmare så skulle resan kunna gå i kanaler eller hoppa från hamn till hamn ner till Medelhavet eller Kanarieöarna.

Någon?

Vi andra kan ju tänka på och rita in på kortet var vi ska ta oss. Blir det nån längre tripp? Några ställen som vi skulle vilja utforska?

Själva har vi pratat om att ta en tripp till Shetlandsöarna eller Skottland nån gång. Även en tur till de Baltiska länderna och Finska viken. Men det gäller att ha ett par månader eller att byta besättning som vi gjorde i sommar. På vägen tillbaka från Hälsingland  till Göteborg bytte vi i Stockholm. Resan kan då bli mer omväxlande vilket vi tycker är trevligt. Nya hamnar är alltid lite extra att glida in i.

Fältet är fritt. Med moderna navigationshjälpmedel är det mer att stå ut med sjön och hålla i sig. Båtarna klarar sig som regel och väderprognoserna räcker ofta några dagar eller den tid det tar att ta sig över ett lite större vatten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag önskar jag hade en tänkt rutt att berätta om, men jag har inte råd helt enkelt. Båt har jag men det är ekonomin som sätter stopp. Ganska frusterande.

Såg att ni varit till Hälsingland, mina hemtrakter. Var ni till Storjungfrun då antar jag? Vi har hemmahamn i Ljusne där innanför.

post-6890-1394235268,0666_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hemmahamn på västkusten? Då blir förstås Baltikum ett flermånadersprojekt. Annars räcker ju en månad om man gör rundan Åland-Finland-Talinn-Estniska öarna-Riga-Rigaviken-Gotland i ena eller andra riktningen.

Jag har ju flängt runt rätt mycket. Ett dussin resor till Baltikum, Polen och forna Östtyskland sedan järnridån föll, ett par resor till Danmark, västkusten och västra Jylland, en sommar i Skottland och nyligen en 18-månaders resa ner till Medelhavet och tillbaks.

Så i somras 'återupptäckte' vi skärgårdssegling och spenderade hela 6 veckors segling mellan Öregrund i norr och Huvudskär i söder! Dagsetapper på ett par sjömil, inga bekymer om väder och vind. Inget vaktsystem. 

Otroligt skönt och avkopplande efter en massa års längre seglatser! Så frågan är om det inte kommer bli samma sak i sommar - en 'plan- och mållös' segling utan några pretentioner. Det kändes skönt tyckte vi.

Annars har vi två längre önskeseglatser, den ena är det finska insjösystemet. Dit är det möjligt för oss stockholmare att nå under en sommar, vi är ju normalt ändå ute mellan 6 och 8 veckor. Det andra är en tur upp längs norska kusten. Dit är värre att hinna och då får vi slå ut det hela på två år.

Eller som vi börjat tänka, Norge får bli en en delsträcka av vår nästa riktiga långseglats. Men dit är det många år, tyvärr.

post-14806-1394235269,0518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Luffarn, visst blev det Storjungfrun. Ett lämpligt stopp på vägen. Har aldrig varit där fast jag är från trakten. Jag hade ingen havsgående båt på den tiden jag bodde i Hälsingland men började segla på 60-talet i en OK-jolle.

Jo det tar tid med förflyttningar och när man går efter kusten är det lätt att slinka in i en hamn när man börjar bli sömnig så det blir inte så långa sträckor. Max 85 nm blev det på en dag i sommar.

Norska kusten kommer vi att segla i fler gånger efter att vi förra sommaren besökte Bergen.  Man seglar i stort sett inomskärs upp till Tromsö när man väl klarat av sträckan Lindesnes - Stavanger. Trevligt land att segla i och båtarna har tagit sig till svenska västkusten så hamnarna är inte knökfulla.

Finska sjösystemet är ett möjligt mål för oss också. Jag har inget emot att tuffa i kanaler. Däremot gillar jag inte mygg men det får man väl stå ut med.

post-5771-1394235269,3938_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dörmresan är genom Europa ner för Dounau till Svarta Havet. Har en bok om två snubbar som gjorde den resan i en Uttern 690 på 70 talet.

Men till sommaren kanske vi åker vikingaleden ända till Arvika.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> och är jag ännu järvaren så blir det kanske t. o. m. Dalslandskanal

Senast ändrad av Marrexxx | 16 november 2007 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja våra svenska kanaler berättar en hel del om vår historia i brobyggen, arkitektur och hur man levde förr. Med lite fantasi så är man själv en pråm som dras fram med oxar efter kanalvägen. Väl ute på sjöarna fick det bli rodd eller segel men i det längsta försökte man få fart av pråmdragaren på vägen. I sjön viken som Göta kanal går igenom kan man se långa utbyggda pirar som oxen eller hästen kunde gå på och dra innan seglen kunde ge fart på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst är Stockholms skärgård fantastisk. Dels har man nästan alltid en tall att binda vid och mycket gott om skyddade naturhamnar. Så till den milda grad gott om platser att man har ett eget sätt att välkomna båtgrannen som vågar lägga sig i samma vik. Åk nånannanstans vill man inte säga men man förstår det på kroppsspråket!

Annars är det fantastiska fjärdar utan vågor även om det blåser på.  Att kunna välja olika spår i skyddade vatten är inte så självklart på västkusten. Det blir mer att gå i en led för det mesta om man vill slippa gunga. Men visst kan det bli väl mycket sällskapsliv på våran kust. Men även här kan man hitta skyddade vikar där man kan vara solo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholms skärgård. En av de finare dagarna i somras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, St. Nassa.

Jag såg först nu att jag redan lagt in samma bild tidigare i den här tråden. Börjar bli senil...

Senast ändrad av Eilean | 19 november 2007 | 18:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men du skraev aldrig var det var. Jag tyckte bara jag kände igen stilen på öarna från bilder jag sett, har aldrig varit där själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...