Gäst Kalman Postad 10 November , 2007 Det verkar alldels dött här på nästan alla rubriker/ämnen.T.o.m Dösnack är dött.Det enda livliga men tråkiga var det senaste nya käbblet om Roddarn.Nej sätt inte igång det igen!Men det måste väl finnas saker som folk vill diskutera, funderar ni inte på ev ändringar på båten, tankar om nästa seglats och mål och rutter? Nå´ t som skall lagas? Nåt kul ni var med om i somras?Eller har varenda kotte gått i ide och sover under pressnningen? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cry.gif\ border=\0\ alt=\Cry\ title=\Cry\ /> För egen del kan jag berätta att jag har i år bytt täckstälningsprincip. Köpte 20 mm elektriker järnrör. De passa precis i fotfästet för mantågsstöttorna. Böjde till dem och skarvade med en kort böj i toppen. Har en längsgående planka på högkant najad till underkanten av bågarna. Sedan sitter min 10x 6 meter lättviktspress , vit genomskinlig för ljuset, över alltihop. Har hängt 2 liters mjölkförpackningar, flaskor i plast, finns i Skåne att köpa, med halvfullt med vatten i öljetterna som tyng och håller nere pressen på det viset. En del öljetter har gått sönder men jag har klämt dit små nya .När allt var klart kom först regnet och sedan blåsten och nu idag på lördagmorgonen är det SNÖ! http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />Oj...vad jag är glad över att det blev klart och det fungerarhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Solen skiner just nu, kanonväder. Skall ut och klappa om henne litehttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-kiss.gif\ border=\0\ alt=\Kiss\ title=\Kiss\ />Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 10 November , 2007 Håller med. Det är just nu 218 entusiaster ombord, vad gör dom. Ska själv ut och försegla sista delarna på båthuset innan all snö kommer.Ha det bra, ser fram listiga och massor av båtsnack//Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 10 November , 2007 Projektrådar är både kul och inspirerande! Är det ingen som tänker renovera (totalrenovering, lacka om, plasta...) sin båt under vintern och kan dokumentera och lägga ut de olika stegen här. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 12 November , 2007 Ett forum blir aldrig bättre än sin sämsta medlem! Om det ska vara intresant och roligt innebär det att medlemmarna är aktiva ock skriver om både roliga och tråkiga saker MVH iron_eagel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 12 November , 2007 Ingen risk från rostfläckar på båten från järnrören? Kondens på pressen, droppar på däck... En tanke bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 12 November , 2007 Hej Håller på med en renovering av min första ruffade båt. Båten har legat på land i åtta år och ser ut som kattskit..(ja de e sant)Men den är hel och fin i plasten. Båten ligger på en båtklubb där jag bor å där finns det många världsmästare.....fan va le jag har varit då jag stått där å polerat på en risig båt.Kommentarer har haglat över mej å min sambo. Mina båtgrannar har kommenterat ALLT negativt med båten hur den har varit skött tom hur förra ägaren har varit. Så det har sporrat oss ännu mer.Ska bli roligt när den står där å glänser i vår och se om det är nån som har något positivt att säga?! De dom inte vet är att jag har en svärmor som syr kapell och tillverkar nya dynor för en löjlig summa pengar mot va det skulle ha kostat..Vi betalar hennes inköpspris på väv och tyg(hon är tapetserare till yrket) ni vet väl hur dyrt dynor och ett nytt kapell är? Jaja brukar vi säga.. Maskin har varit en intressant diskussion också men nu har vi köpt en bättre begagnad MB10A som suttit i en segelbåt med ny limpa å topp.Ägaren innan kostade på den 14000:- innan vi köpte den för sju. Har skrapat den ren och sprutat den med pentagrön lack, bytt lager i dynastarten,satt i nya tätningar i va-pump och tillverkat nya gore-tex packningar till förgarare och ventilkåpspackning. Förövrigt ska jag dra ny el,installera ny kompass,mp3 spelare,montera ny rostfria ventiler,gps,cigguttag,slangar,rostfria slangklämmor,ny diskho m. mahognybänkskiva och ny inredning. Dyrt? Inte så farligt, budgeten ligger på 30000 ink. inköp av båt och motor.Var på en marin konkursauktion och fick tag på en massa godis billigt..Ruskigt billigt.Tex två nya silva kompasser för 500kr.Då låg det en massa andra delar till båten i lådan också. Så vi har iaf en del att så i.. Bilder finns i min sjöbod under fotoalbum och uppdaterar den med jämna mellanrun. Mvh Micke Senast ändrad av Mussli | 13 november 2007 | 08:14 Senast ändrad av Mussli | 13 november 2007 | 11:19 Senast ändrad av Mussli | 13 november 2007 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 November , 2007 Hej Mussli.Säger bara....OJ....Nu vet jag var du finns när du inte är hemma. Ombord på båten.Hur skall duhinna med allt det där jobbet?Lycka tillHälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 13 November , 2007 Mycket är redan gjort som tur är.Började tidigt i sommras när alla andra låg på sjön..De som är kvar är elen,i med nya maskin och inredningen.Som tur är båten ganska liten så det ska nog gå bra. Det som jag är lite fundersam över är inredningen,jag är ju mekaniker...Saknar snikerimaskiner. Hoppas att inte vintern blir för lång å kall bara för då kan det bli tajt om tid. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 13 November , 2007 Hello Håller också på att renovera upp min båt och det är modellen större än din Mussli,en Adec 700. Kommer med en hemsida om hur arbetet går och vad som gjorts/ska göras, bilder,tips & tricks m.m. Kommer tyvärr dela upp min renovering på fler säsonger, alleles för mycket man vill göra. Just för tillfället så håller jag på med min intrumentbräda som hade blivit förstörd av fukten. Sen ska det målas invändigt,fixa pentryt (ny spis),ny el,ny pulpit och ev. ny badbrygga. Puh, känner nästan lite press..Haha Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 13 November , 2007 Mussli är en bra människa, han får till-och-med tråkjobb som att vaxa båten att låta roligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 13 November , 2007 Ja det där med världsmästare är tyvärr aldeles för vanligt. De finns tyvärr över allt. Så e de nu när jag håller på med min båt med. Men de e som du säger Mussli ! skit i idioterna å kör på så kan de stå där med hakan i backen när vi är klara å pekat finger åt dem he he Senast ändrad av nutshell | 13 november 2007 | 10:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 13 November , 2007 För egen del ligger ja lite lågt här, mestadels beroende på att ja ä på sjön/i skärgårn (å där självvalt datorbefriad), än dröjer det innan isen lägger! (Sankt Anna skärgård). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 14 November , 2007 Nu är maskin nästa helt färdig, bara tändspole och tändkablar som saknas tror jag.. Väntar med att byta olja och filter tills jag provkört den på fast mark. En annan sak, kan termostathus och vattenpump vara olackade med tanke på errosion?(stavas de så?) Mvh Micke Senast ändrad av Mussli | 14 november 2007 | 18:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 14 November , 2007 Å en bild från baken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 14 November , 2007 Hej! Snyggt jobb Mussli! Du ger säkert experterna något att fundera på! Du kan lacka pump och termostat med klarlack så håller de sig snygga längre! Lycka till! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 November , 2007 KAN det vara så att alla, i likhet med mig, håller på med sina båtar och har därför inte tid? Ifall det mot förmodan skulle intressera någon så har jag för tillfället plockat ur och isär min TAMD 41B för att se hur det ser ut och givetvis samtidigt uppgradera den. När jag ändå har ute motorn tog jag också ut skölden för att denna också skall få sig en genomgång. Så jag har inte i alla fall inget att göra. Ifall vi inte hörs/ses/chattar innan våren så har i alla fall jag inte inget att göra. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 15 November , 2007 Tack Mats!! Okej, då har man lite till att göra.. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 15 November , 2007 Blev riktigt porrigt de där!!! Skit snyggt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 15 November , 2007 Såhär såg hon ut innan jag började... Alltid roligt när man får beröm för tiden man lagt ner. Senast ändrad av Mussli | 15 november 2007 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser