Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Fredric_sthlm

FANTASTISKT! En säljande båtförsäljare!

Rekommendera Poster

Måste bara applådera lite. Idag på mässan i Älsvjö så var det faktiskt en säljare som på riktigt försökte göra avslut och sälja. Har faktiskt nästan aldrig varit med om detta.

Nu är det inte meningen att dra alla båtnasare över en och samma kam men håller ni inte med mig om att dom flesta bara står och hänger.. Bevakar besökarna och tillser att man sätter på sigt skoskydd.

Tänk om båtbranchen skulle ha riktiga säljare som gjorde behovsanalyser, delavslut, riktiga presentationer samt föreslog affär. Vilket lyft för båtindustrin det skulle vara! :-) Jag anser att även bilbranchen har en hel del att lära...

Jag lyfter på hatten för den säljansvarige för Chapparall. En riktig affärsman och inte ett kassabiträde som dom andra trötta personerna som mässar.

Jag övervägen ett båtbyte :-) http://www.chaparralboats.com/containers/chaparral.html Ssi 275 med teakdurk. Säljaren fick det nästan att låta billigt :-).

//Fredric som är en GRYM säljare själv :-)

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 10 november 2007 | 01:58

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 10 november 2007 | 01:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan bra båtar säljer sig nog själv så att säga.

Bland det det sämsta man kan råka ut är en bra säljare som har kassa grejer att sälja vare sig det är båtar eller nåt annat.

Det bästa är att produkten/tjänsten så att sig pratar för sig själv.

Och tester av nån oberoende är aldrig fel heller.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastisk presentationsvideo hade de i alla fall. Om nu inte amerikanarna kan lära oss nordbor att bygga båtar så verkar de iaf kunna lära oss hur man säljer :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasse och Tage sjöng

Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt...

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man har en snygg hemsida, presentationer samt broschyrer.

Hasse & Tage hade fel! Allt går inte att sälja med mördande reklam, ngn måste signa ordern och ta hand om kund...

Ja det är tyvärr så att båtarna säljer sig själva. Jag är överygad om att om båtfabrikanterna satte mer press och krav på produktivitet på återförsäljarna under mässorna skulle det säljas avsevärt fler båtar.

Ett exempel på en dålig säljare:

En butik i Stockholm har en monter. Företaget arbetar med marintillbehör och jag är ute efter en adapter till min Garmin 192 som jag kan koppla till 230V och planera rutter och titta på gamla spår hemma i soffan. Ja det kände han till men hade inget med sig. Brukar finnas i butiken sade han. Här släppte han totalt kontrollen över en intresserad kund som gladeligen hade lagt handpenning och hämtat varan under kommande vecka. 800 enkla omsättningskronor. Hade jag varit ägare av ett företag och sett ett sådant slappt agerande hade vederbörande fått sparken på stående fot...800 kronor är kanske ingen jättesumma men om han under mässan sålt/ reserverat varor till ett 50-tal personer, då snackar vi pengar som betalar dom för utställarna dyra montrarna, kanske lite till. Dessutom har man hör en ypperlig möjlighet att få in folk i butiken och merförsälja, men icke.

Ett annat dåligt exempel: Sveriges största motorfabrikant ställer ut sina motorer samt drev. Jag frågar om var avtappningsskruvarna sitter på min motor. Han pekar på en V8 och lämnar en folder... Man säljer motor och drev i paket för 190 000.  Hade han frågat om min båt, hade han frågat om jag var nöjd med prestandan, hade han frågat om jag haft några problem med nuvarande motor/drev-lösning så kanske han hade väckt en tanke om att investera i ny motor och drev. Han borde ha kontakter som är intresserade av att köpa mina begagnade saker. Behovsanalys, vad är det??? Hur många sådana paket sålde han på mässan mån tro...? Har han kalendern fylld med kundkontakter i kommande vecka mån tro??? Skulle inte tro det.

Ett intresse att göra affärer borde vara grundläggande, ett intresse att tala om sina produkter, fråga kund om nuvarande båt, planer på förändringar, finansieringsalternativ. Varför var det bara EN båtsäljare som tog mina kontaktuppgifter!!?? (Chapparal-killen gjorde det såklart:-)). Varför bokade ingen säljare redan nu upp tid för provkörning i vår??!! Jag är på mässan för att jag gillar båtliv!!! Kanske vill byta.. kanske vill ha tillbehör...

Att sälja handlar till liten del om produkt i fråga, det handlar om att kunna hantera människor och reda ut kundens behov (tro mig, jag vet detta, många har dessutom forskat i det delikata ämnet försäljning och beteendevetenskap kring att KÖPA).

Om båtsäljarna under mässorna var mer uppmärksamma skulle folk byta båt oftare, återförsäljarna skulle sälja i större volymer vilket skulle/borde generera lägre priser. Varför har vi så dyra båtar i norden? Bättre kvalitet? Kanske till viss del, men jag tror mest det handlar om att man säljer för dåligt. Dom få kunder man får in får ta en hög kostnad istället.

Det är trevligt på mässorna, jag trivs där men jag är chockad över hur ineffektiva utställarna är. Varför ens ha folk som står där?

Folk ler och ser mysiga ut men gör man sitt jobb som säljare, nej nej nej!!!

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 11 november 2007 | 03:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att det känns bra att få gå i lugn och ro på mässan, utan att hela tiden ha nån över ryggen som  försöker att sälja nåt till mig.

Om jag gick in och frågade var en avtappningskran satt och säljaren pga detta försökte sälja på mig en motor för 180.000:- monteringskostnad, skulle jag känna mig klart besvärad.

En mässa för mig är ett sätt att få en överblick av vad som erbjuds, om jag sedan är intresserad av att köpa något eller fråga något tar jag naturligtvis kontakt med en säljare på mässan eller efteråt.

Fredric ,du är säkert en mycket duktig säljare, kan ändå vara värt att tänka på att ibland ta det lite försiktigt så man ej skrämmer bort de kunder som är intresserade.

MVH

Lennart\Laughing\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog med ovanstående. Det jag upplever som påträngande försäljare får mig att tvärvända och gå därifrån. Sedan har väl Fredik tveklöst en poäng, för samma reaktion inträffar självklart när jag ber om hjälp & inte får det alt bemötandet är lamt & ointresserat. Men det som är viktigt för mig som kund är att försäljaren har/uppvisar ett visst mått av fingertoppskänsla (hjälper med det jag vill, när jag vill).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nog mycket att säga om säljare. Jag träffar väldigt många i arbetet varje vecka, och de flesta tycker jag bara synd om...

En egenskap som jag uppskattar är dock om säljaren lyssnar, det räcker långt.
Då kan de visa det jag vill, och sluta tjata om saker som jag sagt nej till redan på telefon. Vissa åker väldigt långt i hopp om att de kan övertala mig att köpa en produkt som jag inte är intresserad eller i behov av. Det är imponerande, men väldigt korkat, antagligen funkar det hos vissa kunder annars höll de väl inte på. Men jävligt ledsamt, samtidigt som det gör att man blir avigt inställd till alla försäljare.

Det finns dock en bra säljare som dyker upp med jämna mellanrum, och är den enda jag tar emot utan att boka tid innan.
Han säljer i huvudsak verktyg och maskiner. Han dyker upp varje gång de släpper en ny produktkatalog, ungefär varannan månad.
Då kommar han förbi och frågar om allt är ok, visar snabbt nyheter (om det kommit några) lämnar en katalog på bordet och säger, vi hörs... 

Allt är avklarat på 10-20 minuter, helt kravlöst, utan tjat om vad vi behöver, någon som han eller någon annan som inte jobbar hos oss omöjligt kan veta.  

Han är utan tvekan den som säljer mest verktyg hos oss, samtidigt som han tar upp minst tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är själv säljare sedan nästan 40 år och representerar en känd norsk båtproducent. Av en gammal räv fick jag en gång i tiden lära mig att jag är utrustad med två öron och en mun. I klartext betyder detta att lyssna dubbelt så mycket som att prata.

Beträffande försäljning på mässor så finns det tyvärr inte tid för någon djupare analys av kundens behov, kunden har heller inte tid eftersom han/hon vill besöka så många utställare som möjligt. Däremot är mässorna bra för en första kontakt som sedan ska följas upp om kunden så önskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På dig låter det som om båt- och bilsäljare inte gör någonting överhuvudtaget. Jag är säljare själv, dock varken bil- eller båtsäljare men känner en bilsäljare. Bilsäljare har ofta en grundlön runt 9000 - 10000/mån så de måste jobba om de ska ha gröt på bordet. Samtidigt gäller det snabbt att försöka se vilka som kommer och tittar och sparkar på bildäck och vilka kan tänkas att göra affärer. Därför blir det i vissa fall det där där hittar du broschyrer köret.

//Lecsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...