Fredric_sthlm 16 Postad 9 November , 2007 Min konservering av det normala slaget funkade inget bra. Spolmuffen tätade inte ordentligt mot min cobradrev (impellern sitter i drevet). Lyckades dock få igenom lite färskvatten innan jag skulle dra igenom glykolblandningen. Fick en rejäl kallsup glykol då jag skulle få häverteffekt (inte att rekommendera till sillen kan jag säga). Stod där dyngsur och hulkade ynkligt... Nu vill jag istället tömma motorn på vatten och fylla den med glykol/vattenblandning (en mekaniker gjorde så på min båt första året och det funkade). Nu till min fråga: Var hittar jag avtappningsskruvarna på min VP från slutet av 80-talet. Det är en 350-motor med 260 hk. Vet inte modellnummer men det är släta ventilkåpor. Räcker det att jag kopplar loss nederdelen av slangen från termostathuset och låter vattnet rinna ut eller kommer det ändå att finnas en massa vatten kvar i motorn? Ska ner och fixa detta imorgon f m och är tacksam för snabbt svar. Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 9 November , 2007 dom sitter på varsin sida på blocket ungefär 10 cm under limpan ungefär centrum limporna. jag skulle inte välja den modellen på konservering.det kommer att finnas vatten oblandat kvar och kan då frysa.det nklaste är att skaffa en större tunna att stoppa under drevet och sen köra igenom.Jag skulle göra om det du försökte,jag gör ca 40st lika dana varje höst och det funkar alltd.men se till att motorn gått varm först så att termostaten öppnat annars blir det inget bra. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 9 November , 2007 Tack, har funderat på din modell med en tunna men inte hittat ngn passande som drevet kan stå i. Tips på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 10 November , 2007 Hur svårt kan det vara, lossa inkommande vatten, sätt på en ny slang på pumpen, töm blocket, starta motorrn och fyll med glykol i slangen. Puss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 10 November , 2007 Tack Krickus, haken är dock att impellern suger vattnet från drevet, Cobra du vet. HAde varit fint med vattenpumpen i motorrummet men tyvärr. Kram på ré Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 10 November , 2007 Som alpha dreven mao. Kan inte särskilt mycket om cobra drev. Sätt en hink eller fat under drevet tillls glykol kommer ut genom drevet. Notera att det minst går åt ca 10 liter glykolvatten för konservering, men snarare 12. Senast ändrad av krickus | 10 november 2007 | 01:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 10 November , 2007 Testar det. Hur går försäljningen av båten. Hittat ngt nytt spännande? Hittade en Chapparal på mässan idag med en 8,1 liter på 420. Ngt att ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 10 November , 2007 Försäljning blir till våren, Är ute efter en hytt båt med modernare diesel i. Typ delta, segmo eller en coronet 26. Var bor du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 10 November , 2007 Deltorna är riktigt fina. Targa kanske? Bor på Lidingö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 13 November , 2007 Hallå. Om du bor på Lidingö kan jag tipsa om att det ligger en Hightech 320wa med Yanmar440 och tvåstegslåda på Strandvägen till salu. Viktorina 3 heter huvudbåten som den tillhör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 Mars , 2008 Tack Kjove! Förlåt för mitt sena svar. Missa de att bevaka detta forum efter Krickus svar. Denna båt är inte alls min agenda. Båtliv för mig är att bo på båten. fina middagar i naturhamnar, långa bad. Att bränna runt i superspeed kanske kommer senare i gubbålder Husrsomhelst, tack för tipset, det ger alltid lärdom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 16 Mars , 2008 Köpte den största tunnan de hade på byggvaruhuset för att blanda betong i tror jag den var till för. Funkar fin fint. Djup och bred, kostade endast några hundra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 Mars , 2008 Den ska jag se till att köpa så att jag har den lagom till nästa konservering. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2008 Felaktiga svar kan bli ödesdigra. Cobra kan jag inget om och uttalar mig därför inte. Men alphadrev ska INTE köras på land utan tryck! När båten ligger i sjön är drevet en bra bit under vattenytan. Det tryck som finns där räcker för att impellern ska klara av att suga/trycka vatten för motorns kylning. Med en tunna under drevet på land kommer vattenytan inte ens upp till hälften, och det räcker inte och du bränner impellern. Men tunnan kan du använda ändå. Fyll den med glykolblandning och ställ under drevet, på med en spolmuff, sedan köper du en pump som du kopplar till muffen och ner med slanen i glykolen. På med pumpen och starta motorn. Nu pumpas glykolblandningen med tryck in i drevet och sedan spottas den tillbaks i tunnan igen. Det är en fördel att öppna termostathuset och ta bort termostaten, sätt ihop huset utan termostaten och kör, då behöver du inte vänta tills motorn är varm och termostaten öppnar för att vara säker på att glykolen har cirkulerat överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 Mars , 2008 Tack Svajarn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2008 Ingen orsak. Ett tips, Blanda inte 50/50 vatten glykol. Tänk på att motorn innehåller bra många liter vatten som måste räknas med i blandningen. I tunnan kan du ha 20 liter glykol och 10 liter vatten om motorn innehåller 10 liter. När du är klar, lägg ett lock över tunnan och spar blandningen till fler konserveringar. Tänk bara på att fylla på med lite extra glykol varje gång innan du kör så att blandningen blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 16 Mars , 2008 Varför skruva bort termostaten? Töm blocket på vatten så kommer termostaten hålla öppet tills blocket är fyllt. Töm även avgaslimporna. Dessutom så vet du att det kommit glykol/vatten överallt. Klart enklast. Dessutom så vet du att blocket är fyllt när det kommer ut vatten med avgaserna. Till min motor går det åt ganksa precis 20 liter. (502:a) Senast ändrad av V8dc | 16 mars 2008 | 12:45 Senast ändrad av V8dc | 16 mars 2008 | 12:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2008 Det du tycker är enkelt, tycker jag är krångligt, men så är vi människor tack och lov, vi tycker olika. Att tappa motorn är ett jäkla slabbande, och kan jag slippa det så är jag glad. Dessutom är det ruggigt trångt i mitt motorrum, och ligga där över motorn och leta avtappningsskruvar är ingen höjdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser