Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
djivbento

Roddarn ? Vart tog han vägen ??

Rekommendera Poster

Vart tog han vägen, Roddarn ?

Han bara försvann, är det ingen som vet något ??

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han hoppade i sumpen tillsammans med Anders75's rekord-tråd.

Visserligen skrev han mest svammel, men många verkade ju uppskatta det så vi får väl hoppas han slinker ut genom något hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att det var ett helt korrekt svar av Roddarn. Han säger ju citat från tråd du bör använda sådan olja som är rekommenderat till respektive användningsområde. Och längre ner i tråden: Om bilens motorolja är identisk med båtens växelhusolja så tja...varför inte.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilket sätt är det ett korrekt svar?

Tyckte igentligen att Roddarn kunde ha fått vara ifred efter den - i mina ögon - förra tramstråden. MEN Du kan inte på allvar hävda ovanstående citat?!

Citat från Roddarns inledningsvar;

Nej, skämt å sido....varför frågar du? Är det för att du kanske har funderingar på om du skulle kunna använda samma olja till både bil och båt? I sådana fall är svaret att det bör du absolut inte göra.

Till båtens växelhusolja ska du tveklöst använda den marina växelhusoljan som är avsedd för just detta. De tekniska specifikationerna kan jag inte, men det är absolut ingen tvekan om att du bör använda sådan olja som är rekommenderat till respektive användningsområde. Helst av en så hög kvalitet som möjligt även om den kostar några kronor mer än den billigaste varianten.

Citatet ovan är väl ändå glasklart - Roddarn tror felaktigt att oljorna inte är identiska och att specifikationerna skiljer. Att han sedan ändrar ståndpunkt i sitt sista inlägg gör inte det första mer korrekt...

Har sagt det förut & säger det igen finns inga experter här, sålla lite i svaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att någon här sett Roddarn igen. Det visste jag inte när jag var på båtmässan i Älvsjö tidigare idag - så jag gick flera varv för att se om jag kunde se honom där. Hans bild här på MG är ju bra för man känner ju igen honom ganska lätt, men jag såg honom inte. Han var kanske inte där? Eller så gick han också i cirklar och så möttes vi inte??? När det gäller oljor är jag ingen expert så jag kan inte döma av om det ena eller andra är riktigt. Men sunda förnuftet säger att belastningen i en marin motor eller backslag i normala fall är relativt liten - varför tanken infinner sig att man en enstaka säsong kan använda en olja som har bra och lämplig kvalité även om det inte är just exakt den rekommenderade sorten av tex tillverkaren? Eller? Det var väl ungefär det som Roddarn skrev - tolkar jag det som i alla fall? Eller har marinoljor speciella tillsatser som gör att en motor, som jag kör lugnt ca 20 timmar per år, skulle klara sig bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarns svar kan mycket väl betraktas som korrekt. Han hävdar aldrig att han är expert. Frågeställaren är uppenbarligen ingen expert. Då är det givetvis säkrast att använda marin olja till sin båt och bil-olja till sin bil. Helt enkelt för att minimera risken.

Här kan vi diskutera semantik till korna kommer hem. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår att du håller isär  vad jag säger och vad jag citerar din läsförståelse kommer at öka markant...

& nej det är INTE semantik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte första gången jag ser dig hacka på folks läsförståelse.

Min är alldeles utmärkt, tackar som frågar.

Du bör möjligen lära dig att argumentera på fler sätt än ett. Läsförståelsegrejen börjar bli uttjatad. 

Den översittarattityd du ständigt uppvisar här är irriterande som fan och inte mindre så när du inte uppvisar några som helst tecken på att besitta de överlägsna mentala färdigheter du antyder att du gör.

Så, kliv ner från de höga hästarna, din jävla surpuppa.  

För att återgå till sakfrågan så citerade du, Desibelle, Roddarns inlägg om oljor och anförde detta som bevis för att han svamlade. Jag motargumenterade, inte särskillt allvarligt, att detta var en tolkningsfråga. Min utgångspunkt för DET argumentet var att Roddarns tips om att använda marina produkter på båtar och bilprodukter på bilar nog är ett ganska bra tips om man inte är expert på ämnet. Jag tycker nog att den diskussionen kan kallas för semantisk. Har jag varit tydlig nog för DIN läsförståelse?

P.S För att använda mig av din egen argumentationsteknik: Pröva kommatering och kolla stavningen på dina inlägg D.S

Senast ändrad av Uffe70 | 09 november 2007 | 19:25

Senast ändrad av Uffe70 | 09 november 2007 | 19:27

Senast ändrad av Uffe70 | 09 november 2007 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ids inte kommatera elr stava på ett forum. Föreslår att du slår upp vad sematik betyder. Vad du tycker om min attityd intresserar mig överhuvudtaget inte. Jag är inte här för att vara stryka dig medhårs. 1:a st i citatet går inte att tolka på fler sätt. Jag utsåg INTE roddarn till expert utan föreslog att de som har svårt att läsa texter kritiskt borde börja med det, samtidigt som de minskar sin egen idoldyrkan. Var argumentationstekniken lika nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Vad mysigt det har blivit i detta forum\Smile\

Hela strängen präglas av kärlek, omtanke och vänlighet, eller? \Wink\

Kanske dags att vi lugnar ned oss en smula trots allt? Ska vi inte ta varandra i hand och sjunga en sång?

http://www.youtube.com/watch?v=OfbN6VphDxg

\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\\Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du vaknat till liv & har humorn i behåll, trots tidigare trådar\Cool\. Länken är tyvärr en klassiker & för dem av oss som var tillräckligt gamla för att rösta var det en grotesk upplevelse, då man skämdes lika mkt som CB när sk*ten kablades ut bland världens tv-kanaler\Laughing\

Senast ändrad av Desibelle | 09 november 2007 | 20:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn, lugn lugn......

Jag råkade undra om Roddarn var tillbaka, jag ville ha svar. Och fick det, och det räcker.

Jag hade inte för avsikt att starta ett maraton av inlägg.

Men tack för allas intresse.

Somna om nu.....\Sealed\

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer,

maringuiden är inte ett proffs-forum. Dom flesta här är på sin höjd hobby-meckar. Att sålla bland svaren brukar ge en bra bild till lösning, eller hur? Har i alla fall hjälpt mig :-).

//Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här forumet skiljer sig väl inte från övriga internet, det är den som läser information som måste vara kritisk och granskande, ordet är ju fritt både på Internet och här på forumet.

Tycker inte att man skall behöva diskutera personer på forumet utan finner man sakfel i en tråd så är det bättre att man lägger in ett nytt inlägg i tråden med den info som man anser vara korrekt.

Vad är sanning? Det kan man också diskutera.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...