Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Kenneth_S

Hur göra med drevet?

Rekommendera Poster

Nu när jag plockat upp båten för säsongen, så undrar jag om jag måste plocka bort drevet eller om det kan vara kvar på under vintern?

Ni som är kunniga på området, anvisa en oerfaren bängel, tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt okunnig om drev så ta svaret med en tunna salt \Smile\

men såvitt jag begriper (efter att ha läst otaliga inlägg om drev här på forumet) är det väl främst stöldrisken som avgör om drevet ska av eller inte ?

Nån teknisk anledning har jag svårt att se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stöldrisk - ja

Tekniskt - ja, kontroll av bälg, knutar m.m

Bängligt - ja. Man lär sig efter några gånger, bra att underhålla skruvar-bultar-muttrar som brukar sitta som f-n när man måste lös med dom för att reparera.

Nödvändigt - nej

//Peter

Senast ändrad av Peter_G | 08 november 2007 | 19:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag tycker man ska vara två vuxna personer. Om man inte har en listig monteringsvagn och stabilt plant underlag.

Det kanske går att göra på en (stark) person, men det blir en del vingligt svärande. Speciellt när man ska på igen, och passa in splines på drivaxeln...

En fördel till är att man med drevet borta enkelt kommer åt att skarva på kylslangen med ett 32 mm elrör (på mitt VP250 DP drev) så man kan låta sjövattensystemet sörpla i sig glykolen för vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Var i samma situation för några år sedan, hur gör man?Q??!

Tog hjälp av en erfaren vän att ta bort mitt drev, varefter jag själv satte dit det på våren, vilken lycka! (men krångligt)

Det finns riktigt bra böcker (manualer) att köpa och dessutom är dom pedagogiska. Att göra det är ett steg mot att våga ta ytterliggare steg mot andra problem, som när jag fick stopp i maskineriert pga alger i tanken.

Kolla upp gummibälgar och allt annat som står i manualen.. När det är gjort,,, ja då kan du det...\Wink\

Lycka till (jag menar det!)

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska självklart ta bort drevet! Anledningarna är redan listade i tidigare svar men jag vill poängtera:

1) Säkerställa att det inte kommit in vatten eller fukt. Även om det inte läcker kan det vara fukt och det är inte bra att det ligger där under en hel vintersäsong.

2) Stöldrisken. Drev kostar allt mellan 30.000 till 60.000 och jag vet flera saker som är roligare att spendera pengar på.

3) Lättare att komma åt för rengöring samt glykolkörning av motorn.

Glöm inte att byta bälgar och klämmor vart 3e år. Det ser ut att vara OK men jag vet av egen erfarenhet vad som händer om du missar detta. Det stavas DYRT!

Mvh, Mats.

post-17548-1394235268,2919_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag aldrig skruva av drevet som underhållsåtgärd. Dels är det ett eländigt tungt jobb och dels ökar risken för att något blir fel när det återmonteras.

Den enda rimliga anledningen att göra det är stöldrisken, men då skulle jag hellre leta annan vinteruppställning...

If it works - don't touch it!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iofs är jag också anhängare av teorin if it ain't broken, don't fix it.

Men SÅ jobbigt är de inte att plocka av och på ett drev. Och då vet man att bultar och annat inte sitter fast när man verkligen behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...