Kenneth_S 137 Postad 8 November , 2007 Nu när jag plockat upp båten för säsongen, så undrar jag om jag måste plocka bort drevet eller om det kan vara kvar på under vintern? Ni som är kunniga på området, anvisa en oerfaren bängel, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 November , 2007 Är helt okunnig om drev så ta svaret med en tunna salt men såvitt jag begriper (efter att ha läst otaliga inlägg om drev här på forumet) är det väl främst stöldrisken som avgör om drevet ska av eller inte ? Nån teknisk anledning har jag svårt att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 8 November , 2007 Stöldrisk - ja Tekniskt - ja, kontroll av bälg, knutar m.m Bängligt - ja. Man lär sig efter några gånger, bra att underhålla skruvar-bultar-muttrar som brukar sitta som f-n när man måste lös med dom för att reparera. Nödvändigt - nej //Peter Senast ändrad av Peter_G | 08 november 2007 | 19:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 November , 2007 Och jag tycker man ska vara två vuxna personer. Om man inte har en listig monteringsvagn och stabilt plant underlag. Det kanske går att göra på en (stark) person, men det blir en del vingligt svärande. Speciellt när man ska på igen, och passa in splines på drivaxeln... En fördel till är att man med drevet borta enkelt kommer åt att skarva på kylslangen med ett 32 mm elrör (på mitt VP250 DP drev) så man kan låta sjövattensystemet sörpla i sig glykolen för vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 8 November , 2007 Hej Var i samma situation för några år sedan, hur gör man?Q??! Tog hjälp av en erfaren vän att ta bort mitt drev, varefter jag själv satte dit det på våren, vilken lycka! (men krångligt) Det finns riktigt bra böcker (manualer) att köpa och dessutom är dom pedagogiska. Att göra det är ett steg mot att våga ta ytterliggare steg mot andra problem, som när jag fick stopp i maskineriert pga alger i tanken. Kolla upp gummibälgar och allt annat som står i manualen.. När det är gjort,,, ja då kan du det... Lycka till (jag menar det!) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 8 November , 2007 Hej! Är själv nybörjare, men har monterat av mitt 280-drev 2 höstar nu. Den här sidan visar på ett bra sätt, och med bilder hur du ska gå tillväga. http://ockelbo.plars.org/album/drevavmontering/index.php Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 12 November , 2007 Du ska självklart ta bort drevet! Anledningarna är redan listade i tidigare svar men jag vill poängtera: 1) Säkerställa att det inte kommit in vatten eller fukt. Även om det inte läcker kan det vara fukt och det är inte bra att det ligger där under en hel vintersäsong. 2) Stöldrisken. Drev kostar allt mellan 30.000 till 60.000 och jag vet flera saker som är roligare att spendera pengar på. 3) Lättare att komma åt för rengöring samt glykolkörning av motorn. Glöm inte att byta bälgar och klämmor vart 3e år. Det ser ut att vara OK men jag vet av egen erfarenhet vad som händer om du missar detta. Det stavas DYRT! Mvh, Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 November , 2007 Själv skulle jag aldrig skruva av drevet som underhållsåtgärd. Dels är det ett eländigt tungt jobb och dels ökar risken för att något blir fel när det återmonteras. Den enda rimliga anledningen att göra det är stöldrisken, men då skulle jag hellre leta annan vinteruppställning... If it works - don't touch it! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 November , 2007 Iofs är jag också anhängare av teorin if it ain't broken, don't fix it. Men SÅ jobbigt är de inte att plocka av och på ett drev. Och då vet man att bultar och annat inte sitter fast när man verkligen behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser