Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
djivbento

Trolling motor, vad väljer man då ??

Rekommendera Poster

Om man som jag har en kabin båt (shetland hobby ca:500kg) , och är på jjakt efter en trolling motor.

Vad skall man satsa på då ??

1 - En 2,5-4 hk motor, funkar det ??

2 - Vilket är bäst 2 eller 4-takt, i så små motorer ??

3 - Bensin eller el ??

4 - Lång eller kort rigg ??

5 - Hur man skall montera fast den, jag vet att man anväder ett trollingmotor fäste, men är det bökigt att få det att stämma med vattenlinjen.

Alltså vilken höjd den skall sitta på eller går det att efterjustera när den är monterad ??

Kom gärna med förslag.

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds Camping(640 kg utan motor) och trollar med en 4 hk 2-takt Tohatsu årsmodell 2001. Funkar kanon. Osäker på om den har kort eller lång rigg dock.

Har den på sånt extra fällbart motorfäste. Verkar inte var så himla noga med läget som motorn har i vattnet, den tuffar på ändå. Motorn har inbyggd tank på 1 eller 2 liter o går o trolla i 3-4 timmar på en tank.

Det viktiga med extra motorfästet är nog att motorn kommer helt upp när den är uppfälld o inte släpar i vattnet och ned så pass mycket att den får kylning. När man fäller ned motorn så kan man fästa den i flera olika lägen.

Men du får testa innan du monterar vad som verkar bli bra. Har dock för mig att man fäster i ett spår mot akterspegeln. Dvs man kan lätta på fästningen och flytta fästet upp o ned i spåret.

När jag trollar så sätter jag i extramotorn o kör igång den och fixerar den sen rakt. Styr sen med ratten(dvs med stora motorn). Det går utmärkt om det inte blåser för mycket. Blåser det så är den svårstyrd vid sidvind. Då ska man nog helst ha nåt sånt här:

http://www.blocket.se/vi/12978375.htm?ca=8_s

MinnKota är populära el-motorer. På denna sida har dom bra priser plus en graf(längst ned) som visar hur många kilo dom olika modellerna klarar av.

http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Senast ändrad av Yadis | 08 november 2007 | 11:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Shetland, äldre men i samma viktklass, och skaffade mig en Minn Kota elmotor för att komplettera min 50hk Mercury vid trolling och när man bara var trött på motorljudet och ville glida fram ljudlöst.

Funkade perfekt med en 40'' Enduro monterad på akterspegeln. Jag bara skruvade fast den bredvid Mercuryn och kunde styra elmotorn med min vanliga rattstyrning. Helt perfekt till nån jäkel stal den.
Både billigare än bensinmotor i inköp och drift (Motor c:a 3.000 kr batteri c:a 700 kr laddare c:a 500 kr). De flesta marinor och båtklubbar har väl eluttag idag där du laddar gratis. Minst 40'' elmotor bör du nog ha. Ett dyrare alternativ är att skaffa en Minn Kota som monteras i fören. Finns även med fjärrstyrning. Något som jag nu införskaffat till min nya båt. Och en sak till. Du slipper avgaserna. Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade också en Shetland tidigare. Trollade med en Yamma 4 hk 4-t. Inbyggd tank 0,9 liter, ca 4 timmars gång på det (trolling).

PÅ min var motorbrunnen såpass bred att den fick plats bredvid huvudmotorn. Som nämnts ovan, styrde med huvudmotorn. Toppade ca 5 knop med lillen, huvudmotorn uppe eller nere skilde endast ca 0,1 - 0,2 knop i fart.

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur skall du använda båten?

trolling för nöjes skull eller tävlingsfiske?

om det är för tävling så sätt på 8-10 hk så den orkar driva i motsjö  med riggar & planerboard ute

är den stora motorn 4 takt eller separatsmord?   väl  i så fall en som du kan köra på samma tankar om du nu har flera.

har själv tävlingsfiskat     hade 5 hk på micore 490, på den uttern 560 ht som jag hade därefter hade jag en VP/ honda 7,5 hk

inga problem med ork i kraftig motsjö

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej   det går att använda sådana kulleder som sitter på styrningen & koppla ett stag mellan bägge motorerna      kostar inget i jämförelse med ett proffs stag

har själv använt det

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Men jag tror nog att det blir en bensinmotor, dom drar ju nästan inge soppa, och det känns som man kan med ganska enkla medel meka med en sådan. Köper jag en el-motor så vet man inte hur det blir om det uppstår problem.

Men hur menade du med ett stag till huvudmotorn ???

Att det är till för styrningen förstår jag, men är det någon som har detta på print/bild ??

Min tanke var att ha huvudmotorn uppe när jag trollar för att slippa att stöta i den om man gör en grund stötning.

Det händer ju var och varannan fiske tur.

Kan man koppla ett stag i mellan motorerna då med ?

Det känns ju också som att om den stora motorn ligger i så tar det ganske mycket energy från lill-motor.

Och skillnaden i bensin förbrukning mellan en 2 och 4-takt i den klassen är väl nästan obefintlig ?

Ljudet är det någon större skillnad på det ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur skall du använda båten?

trolling för nöjes skull eller tävlingsfiske?

om det är för tävling så sätt på 8-10 hk så den orkar driva i motsjö  med riggar & planerboard ute

Här kan man undra hur en del tänker. Skulle det vara mindre motsjö vid trolling för nöjes skull än vid tävling??? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att han tycker det är idé att lägga ner lite mer pengar om man tävlingsfiskar.

Fritidsfiskaren är kankse inte intresserad av att spendera dubbla summan på en trolling motor, bara för att kunna driva båten i extrem motsjö som kanske dessutom händer mer sällan.

Fritidsfiskaren stannar nog hemma dessa gånger om valet finns.

Jag vet inte men det kändes som han tänkte ungefär på detta vis ??

Hur känns det annars, på god väg mot

1000 st inlägg på MG. \Cool\

Själv har jag inte passerat 50st ännu.\Embarassed\

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej  det var givetvis på detta sättet jag menade

om det ej är tävling så ger man sig inte ut om det tex går vitt på sjön

tävling så ÅKER man ut om tävlingsledningen ej ställer in

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med tvåtakt eller fyrtakt pratas det mycket om men själv så föredrar jag fyrtakt då de går mycket jämnare och tystare. Men nackdelen med fyrtaktare är att de kostar en hel del mer än tvåtaktare samt att fyrtaktarna kräver mer service. Men för min del tycker jag att det är värt det. Kan rekommendera Suzuki om du funderar på fyrtaktare.

Lång eller kort rigg? Svårt att säga men jag tror att det räcker med kort rigg om du sätter på höj och sänkbart motorfäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var någon som nämde något om ett stag som man sätter mellan huvudmotorn och trollingmotorn. Så att styrningen sker pararellt.

Ett problem bara, hur gör man om ena motor är uppfälld och den andra nerfälld ??

Finns det endast att köpa eller kan man med enkla medal tillverka ett själv ??

Finns det ingen som har någon bild så man kan se hur det funkar ??

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför måste du fälla upp huvudmotorn?

Om det finns sjökort där du ska trolla samt om du har ett ekolod(du anar då många grund om det börjar stiga kraftigt uppåt) så borde risken att gå på grund vara relativt liten och om du ändå skulle gå på så händer det inte så mycket i 2 knops fart. Du kan dessutom lossa tiltspärren på stora motorn så att den får slå upp om du går på en sten.

Jag är också intresserad av bilder på stag som ni gjort själva mellan stora o lilla motorn. Så fram med dom:)

Edit: Hittade en bild hur det ser ut med EZ Steer(kommersiell produkt, inte hemmabygge):

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=194075

Senast ändrad av Yadis | 09 november 2007 | 14:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har tyärr ingen bild på den kopplingen av 2 motorer med hemmagjort stag

man använder 2 st kulleder   den ena svetsar man fast på styrarmen  (om man har styrrörsmontering)   annars så kanske det finns  ett extra hål där man har styrwiren kopplad mot motorn.    den andra kulleden sätter man på styrwire fästet på trollingmotorn.    sedan är det bara att ta en gängstång M8 &böja den så det passar mellan motorena

kulleden kostar från 118 kr st på bryggan

det blir en billig styrning på detta sättet

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...