Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
PatricS

Batteri - ta bort - sätta tillbaks

Rekommendera Poster

Modern utombordare - 12 V batteri. Yamahamotor 4t.

Ta bort: Är det alltid så att man först ska ta bort den svarta minuskabeln?

Sätta tillbaks batt : Är det alltid så att man ska sätta fast den röda pluskabeln först?

-----

Kan man låta batteriet vara kvar och inkopplat i båten om den står i plusgrader inomhus?

Underhållsladdning bör väl - förståss - göras 2-3 ggr under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent elektriskt sett spelar det ingen roll i vilken ordning grejerna kopplas in, så för den sakens skull behöver man inte oroa sig. Däremot kan man tänka på risken att skapa en kortslutning med exempelvis verktygen när man lossar kablarna: skruvar man loss pluspolen först i en bil som har karossen minusjordad och minuskabeln sitter kvar kan man få ett rejält gnistregn om man råkar komma emot karossen eller något annat jordat medan man skruvar. Tar man bort minuskabeln först så är inte karossen jordad längre, och det kvittar vad man råkar komma emot när man pillar med pluspolen. Samma sak gäller givetvis i omvänd ordning vid inkoppling.

 

I en båt har man väl ofta inte särskilt mycket jordade grejer runt batteriet (om det inte är stål/aluminiumbåt?), så det är ingen dödssynd att ta kablarna i fel ordning - det är det inte i en bil heller iofs, men då med viss risk att man skrämmer sig själv rejält när gnistorna flyger...\Innocent\ (Jag har provat, och kommer säkert göra om det.)

 

Att låta batteriet sitta kvar fungerar säkert fint, men jag skulle rekommendera att åtminstone ena kabeln kopplas loss. Ju mer grejer som fortfarande är inkopplade, desto större är risken för läckströmmar som sakta men säkert tömmer batteriet.

 

Senast ändrad av Flummo | 07 november 2007 | 13:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lärt mig, av en båttillverkare, att batteriet mår bäst av att stå kallt under vintern, inklusive underhållsladdning. Kallgarage är en bra plats. MEN det får absolut inte stå på ett betonggolv. Och så påpekade han att man bör kosta på sig en riktig batteriladdare.

Skepp å hej.\Cool\

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar var skrönan  om att man inte får ställa ett bil/marinbatteri på ett betonggolv kommer ifrån? Jag kan inte hitta någon som helst fysikalisk eller kemisk förklaring. Sen sägs det också att man skall skuva bort påfyllningspropparna när man sätter batteriet på laddning, inte gör man ju det när man kör och då laddar ju generatorn. Men där kan jag tänka mig en förklaring. Äldre enkla batteriladdare bestod av en transformator med relativt hög inre resistans och en selen- eller kopparoxidullikriktare, också med relativt hög inre resistans . Laddaren hade en tomgångsspänning på 16-20V. Pga av inre resistansen begränsades laddningsströmmen till ett för laddaren ofarligt värde vid inkoppling av ett urladdat batteri. När batteriet börjar bli fulladdat minskar strömmen och spänningen stiger mot gasningsvärdet och det börjar bubbla rejält i cellerna. Då är det dags att bryta laddningen så att elektrolyten inte kokar bort och batteriet förstörs.

Skulle vara intressant om någon har hört några förklaringar eller har någon idé hur det ligger till.

/Karl-Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt.Denna gamla historia har funnits i ca. 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt.

Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet.

 

Källa: http://www.xpnd.se/pdf/Vanligaste_batterifragor.pdf

 

Many years ago, the batteries were constructed with a wooden case around a glass jar with the battery in it.

Any moisture on the floor could cause the wood to swell and possibly fracture the glass, causing it to leak.

Shortly after the introduction of Hard Rubber containers, which were somewhat porous and of a less than ideal design, there was a chance of current to be conducted through the container of a high carbon content if the moist concrete floor permitted the current to find an electrical ground.

Källa: http://www.inct.net/~autotips/battmyth.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar till fullo tidigare inlägg om att det egentligen inte spelar någon roll vilken pol man ansluter/tar bort först. (På en bil tex är det alltid bäst att ta bort minus först (ifall motorn är minusjordad)).
 När det gäller batteriernas självurladdning beräknas denna till 0,3%/dag (vill jag minnas). Man bör alltså ladda batteriet var sjätte vecka. Men vem gör detta. Själv laddar jag upp batterierna ett par gånger/vintersäsong. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självurladdningen avtar med cirka 50% för varje 10°C temperaturen sänks.

Ett batteri som kan lagras i sex månader vid 20°C kan vid 0°C lagras i 6x2x2 = 24 månader innan det har självurladdat lika mycket!

 

Så låt batteriet (full-laddat) sitta kvar, ju kallare desto bättre faktiskt.

 

Kallt förvarade batterier behöver normalt inte ens underhållsladdas, och om underhållsladdningen ska fungera bör den vara temperturkompenserad (vid underhållsladdning av ett 12 Volts batteri c.a. 18mV per °C temperatursänkning med utgångspunkt 20°C.) \Surprised\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 07 november 2007 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag fick på tafsen av Gunnar ang betonggolv så måste jag göra en rättelse. Just den grejen kommer inte från båtbyggarn utan min svåger. Ja se svågrar.

Mkt intressant bryggsnack i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - intressant länk!

Nu vet jag mer om batterier och i-urladdning.

Kopplar bort kablarna och underhållsladdar några gånger i vinter.

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur snabbt ett batteri försämras om man inte underhållsladdar det..

Har haft mitt Biltemabatteri i två år nu.. har aldrig underhållsladdat det.

Det har stått inomhus i lägenheten på golvet i en garderob på toan = betonggolv med våtrumsmatta. Har alltid fungerat perfekt trots att det har varit under vatten 3 ggr i somras.

Jag vill påstå att det är den enda produkt som jag köpt hos Biltema som har funkat över förväntan.. eller snarare funkat längre än en vecka, förutom öskaret. \Wink\

 

Senast ändrad av Daniel_B | 07 november 2007 | 22:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...