Eilean 3 Postad 27 November , 2007 Ja, då hade du legat tryggt i de flesta väder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2007 Det är inte alltid jag delar Eilean's åsikter men när det gäller ankare så har han helt rätt!Att diskutera ankare i sverige är inte helt lätt, här anser ju många att både dragg och blyplätt är jättebra. Ankring hos oss förekommer ju nästan inte, semi-ankring skulle jag kalla det när vi har tamp i land. En tysk frågde mig varför alla svenskar har ankaret i fel ända (bak). Tittar man ute i Europa i hamnarna så är det enormt mycket C.Q.R. Detta bör ju betyda att man är ganska nöjd. Dvs det finns ingen omedelbar anledning att byta, men när den dagen kommer så blir det sannolikt Delta, det finns nog inget ankare som har så mycket goda omdömen. Det kan säkert finnas ännu bättre konstruktioner men en riktig utvärdering får man inte förrän ett stort antal varit ute ett flertal år.Hur fartyg och oljeriggar ankrar är en helt annan sak, har man bemannad brygga och stand-by i maskin eller bogserbåt kan man ankra med nästan vad som helst. Delta är ju jämförelsevis inte speciellt dyrt, det kan vara bra, mentalt, nnär man står inför situationen att man kanske måste kapa loss ett ankare som fastnat. Innan det blir kritiskt. Sen ska man inte förringa Bruce förmåga att hitta jämnstora stenar till trädgården Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2007 Citattext: Att diskutera ankare i sverige är inte helt lätt, här anser ju många att både dragg och blyplätt är jättebra. Ankring hos oss förekommer ju nästan inte, semi-ankring skulle jag kalla det när vi har tamp i land. En tysk frågde mig varför alla svenskar har ankaret i fel ända (bak). Jag delar också i stort Eilean´ s åsikter om ankring. Däremot använder jag sen några år tillbaka ett Frotressankare på 3,2 kg som mitt förstaval när jag ligger med akterankare i naturhamnar eller gästhamnar. Jag har 4 meter kätting och den väger ju mer än ankaret. Har ytterligare tre kompletta ankarutrustningar ombord på mellan 12 och 15 kg plus kätting och lina. Sen 2003 har behövt lägga ut ett större ankare en gång pga vindvridning och kraftigt ökande vind. Jag tar gärna det omaket att ro ut ett ankare till (har alltid gummibåten på släp) mot att behöva hantera mina ryggknäckare varje gång jag legat i natur eller gästhamn med akterankare. Svajankring är ju en helt annan sak. Att tyskar och andra har en annan syn på ankring är kanske inte så konstigt. Det finns väl inte många skärgårdar i världen som är som den Svenska (om man bortser sträckan från Hanö till Halmstad) Finska och Norska. Var i Ystad för ett par sommrar sen. En annan som är bortskämd med skärgård med fina ställen inom 200 meter på från hemmahamnen undrar - vart seglar dom hän. Vi kan ju gå ut till en ö en kväll, ligga där en stund och sen gå hem igen, eller segla runt i skärgården. Med Ystad som exempel; Segla till Kåseberga eller Bornholm, eller bara segla ut på havet och in igen. Man förstår nog egentligen inte hur bar man har det! tommy Senast ändrad av toaen | 29 november 2007 | 14:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser