Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Carlf

Bruce vs cqr ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Behöver ett nytt stäv ankare till båten, skall användas för att ligga på svaj. Båten väger 7 ton. Vad skall jag välja det skall vara i rostfritt. Har hittat några bruceankare i rostfritt, men vet inte om jag skall ha Bruce eller CQR runt 15kg med ca 30m kätting (räcker det ?). Var får man tag i ett rostfritt CQR ? kommer mestadels att använas på västkusten.

 

Tacksam för svar.

 

MVh

 

Calle

 

Senast ändrad av Carlf | 07 november 2007 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruce orginal tillverkas inte längre. De bruceankaren som finns på marknaden är kopior av varierande kvalitet och har genomgående mycket sämre greppförmåga.

CQR tillverkas inte i rostfritt, möjligen kopior. De vanliga (galvade) CQR-kopiorna har visat sig vara långt sämre än orginalet.

 

Om man håller sig till orginalankarna är Bruce något sämre än CQR, har svårare att gräva ner sig på hårdare bottnar. Men inte heller CQR är någon höjdare på hårdare sand och beväxt botten. Väl nedgrävt brukar CQR hålla något bättre än Bruce.

 

Skall du satsa på ett bra ankare, satsa på något av de moderna konstruktionerna där hela vikten fokuseras på en vass spets när det skall gräva ner sig och som har stor area i dragriktningen när det väl är nedgrävt.

Bra typer är Delta, Spade och Rocna. Delta är nog enklast att hitta i Sverige.

Skall det vara i rostfritt får du nog problem. Möjligen finns Deltat i rf, annars blir det galvat. Du får nog välja, ligga tryggt eller se snygg (?) ut!

 

Skall man välja ett bra ankare skall man se vad långdärdsseglarna använder, de som ankrar ständigt och i ogynsamma förhållanden. Och där draggande kan innebära katastrof!

De flesta svenskar ligger 90% av nätterna i lä bakom en ö skärgården med stäven i land och riskerar i värsta fall bara en glasfiberflisa i stäven och litet störd nattsömn om ankaret skulle dragga. På svaj ligger man sällan och då mest i högsommarbleke! Därför har alla varianter på fuskbruce blivit så populära här hemma. Vi ställer i allmänhet inga krav på ankaret, i den upplöjda geggan i våra populära natthamnar kan man nog få en gammal gjutjärnspanna att greppa något.

 

Själv ankrar jag nästan uteslutande på svaj (nästan 40 nätter bara i år) och har gått den långa vägen via Bruce, CQR och Delta (alla orginal).  Och jämförelsevis är Delta en klass i sig!

Jag sover gott på svaj även i hård kuling trots båt med stort deplacement och vindfång. 

 

Senast ändrad av Eilean | 07 november 2007 | 17:31

 

Senast ändrad av Eilean | 07 november 2007 | 17:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag helt novis på detta med olika ankare så min fråga kanske är dum (?). Men exakt vad är det som gör kopiorna av bruce mfl sämre än originalen. För mig känns det bara som att det är en hög förfinad järnmalm och inte high-tec alls vilket borde gå att kopiera utan att några skillnader märks.
 
Sorry om frågan är lite off-topic ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle tro att Viking kan ta hem RF delta.

Det verkar inte som dom har det i ordinarie sortiment. (i varje fall inte webbutiken)

 

Senast ändrad av Jonas123 | 10 november 2007 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SwanBoat

Det går säkert bra, allting fungerar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte alls med Eilean.  Själv har jag aldrig långseglat, men jag känner flera som har.  Få vatten , om ens några, är så grundfyllda som de svenska.  Och med alla konstiga kastvindar som finns här så är ankringen ingen barnlek.  Så jag hävdar motsatsen, att ett ankare som biter i svenska farvatten är något att ha.  Långseglare måste väl också ligga i hamn eller åtminståne i närheten av land för att kunna ankra?  I annat fall är det ju oftast på tok för djupt för att ett ankare över huvet taget ska nå ner till botten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främst två anledningar:

 

1. Orginalet är smitt, kopian gjuten. Ett smitt ankare har helt annan och garanterad hållfasthet än ett gjutet. Ett gjutet som oftast är tillverkat på något okänt gjuteri i Kina utan någon som helst garanti eller kvalitetskontroll. Det är inte ovanligt att kopiorna har så dåligt och porigt gjutgods att de helt enkelt gått av. Ofta brukar inte ens vikten stämma - ett ankare som säljs som 15 kg väger kanske 12-13....

 

2. Skärpan på framkanten. Orginalet har en (relativt) vass framkant som kan skära igenom växtlighet och hårdare bottnar. Kopiorna är betydligt trubbigare av naturliga skäl - ett gjutet ankare är alldeles för sprött för att tillåta en vass kant. Kopian har alltså svårt att börja gräva ner sig och kasar ofta på allt utom mjuka bottnar.

 

3. Bakom Bruce orginal ligger en hel del utveckling, tillverkaren är världsledande på don för förankring av oljeborrplattformar på Nordsjön. Lägg en kopia bredvid ett orginal så ser man  att kopian ofta avviker på många punkter som radie, vinklar m.m.

Ett bra ankare är precis som du säger en hög förfinad järnmalm medan en kopia är en hög rätt slumpmässigt formad järnmalm - något som en kinesisk bysmed tycker ser ok ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.....själv har jag aldrig långseglat...

 

Nä, du har nog inte det - för att tala klarspråk - du snackar skit!

 

Själv har jag aldrig ägt eller kört en motorbåt, men jag hävdar att en Searay Sorrento 25 inte kan  plana och brukar kapsejsa i babordsgirar!

Är jag trovärdig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser snyggare ut i stäven, då jag vill ha det framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lika roligt med folk som inte har en aning om vad de snackar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken säger samma sak som Gunnar S. Listen and learn som Chuck Berry sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gagt, jag har aldrig långseglat.  Men just nu befinner sig en klubbkompis med sin segelbåt i Amsterdam för att så måningom fortsätta över Atlanten.  En annan klubbkompis gjorde en tur med familjen till Italien för ett par år sedan i sin Segelbåt.  Båda med original bruce 15 kilo.

 

Lite trist det här med att man inte kan ha olika åsikter om saker och ting utan att bli kallad för skitpratare som inte vet något om något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe - ankare är en av de frågor som engagerar... och man kan nog ha flera \rätta\ svar. Jag både håller med om att du ska ha ett RF Bruce med 30 m kätting - och inte!

Ja, klart du ska ha ett RF ankare i fören! Håller helt med om att det är ett av de snyggaste ankarna som finns... Och om du ankrar på ställen där du vet att ankaret fastnar - samt på upp till ca max 6-7 m djup så räcker nog 30 m kätting när det inte blåser så mycket.

Parantes, jag kör själv med ett Bruce och är väldigt nöjd med det! Se dock kommentar nederst...



Fast NEJ, du ska inte ha ett RF ankare. Dels är de svåra att få tag i och dels så är det då fråga om kopior. Och kopior har i förvånansvärt många tester fått klart SÄMRE resultat, se skäl i svar ovan här på tråden. Sedan så finns det faktiskt mer moderna ankare...

Jag ska inte hänvisa till en massa tester ( slå på sökning ANKARTEST så hittar du lite av det som skrivits här på MG tidigare... ) för tester visar bara vad de kommit fram till just då. Men de senast konstruerade moderna ankarna som SPADE, ROCNA och BUGEL verkar vara mer smarta designer - och greppar uppenbarligen bättre också, kanske även bättre än Lewmars nya egna design?

Alltså är Bruce ute, passar antagligen bra endast runt engelska kusten med deras lite speciella blandning av sand/lera?
Även CQR är nu nog passerat av de nya typerna av ankare?

Nästa grej, 30 kätting? JO, det funkar när det inte blåser. Men du blir begränsad till att ankra på upp till max ca 6 m eller så ( 5 ggr djupet ) och du behöver också lägga ut all kätting för att dra fast ankaret - annars får du får dålig vinkel och ankaret greppar inte.... även i lättare vindar.

Sedan skriver du att båten väger 7 ton. Och vikten påverkar ju den dynamiska lasten ( hur båten rör sig upp och ner i vågorna ) men där gissar jag att ankaret släpper när du hissar lite mer i vågorna? Varför? Jo, 30 m är för lite och kommer att bli för stumt när du får en belastning. Du bör ha lång lina kopplad till en länk för att få lite stretch, det gör att ankaret får större chans att sitta...

Statisk vindlast på ankaret beror endast på den YTA som din båt har mot vinden, inte på vikten. Du skriver inte vad det är för båt men jag gissar att en 7 tons motorbåt med hög överbyggnad ger klart större last i vinden än en 10 tons segelbåt... Vindfånget påverkar alltså vilken ankarstorlek du ska ha...

Slutligen, varför var jag så nöjd med mitt lätta Bruce då jag ändå inte ens skulle överväga att ta med det på lite längre seglatser?

Jo det är litet, lätt och snyggt. Dessutom funkar det för mig då jag lägger det bara i naturvikar där jag redan vet att det greppar - och då jag ligger fint i lä... med nosen i vindöget och mot land. Då blir belastningen väldigt låg!

Alltså, smult vatten, i vindlä och inte för djupt så är ditt RF ett smycke. Sämre förhållanden... då lägger du väl i det större ankare du har i reserv, va? Och med lina istället för kätting? Lycka till!
PS.
Det viktiga är oftast ändå att dra fast ankaret ordentligt med motorn? Då vet du att det fäst!

Senast ändrad av Funkis | 11 november 2007 | 23:15

 

Senast ändrad av Funkis | 11 november 2007 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå! Man kan visst ha åsikter om både det en och det andra.

Men när man uttrycker bestämda åsikter om saker man inte har den blekaste aning om får man nog räkna med att få mothugg.

 

Din skrivning:

....få vatten , om ens några, är så grundfyllda som de svenska.  Och med alla konstiga kastvindar som finns här så är ankringen ingen barnlek...  är inget annat än rent nonsens. Eller skitsnack om man så vill.

 

Vad har antalet grund med valet av ankare att göra?

 

Konstiga kastvindar? Är det något som vi är förskonade ifrån är det just konstiga kastvindar.

 

Vi har bland det mest förutsägbara vädret i världen i våra vatten. Och under seglingsäsongen en mycket låg andel starka vindar.

Vi har myriader av lagom låga öar, sund och vikar som ger bra lä, oftast från flera eller alla håll samtidigt och som garanterat inte alstrar några katabiska vindar.

Vi har ingen eller liten beväxtlighet på botten, inga eller minimala lager av snäckskal och oftast fin mjuk lera att fästa våra ankaren i. Vi kan ankra på idealiska ankringsdjup på 4-6 meter och behöver inte bry oss om att ankringplatsen på 4 m om 6 timmar håller 17 meters djup! Vi har helt enkelt ett paradis för tvivelaktiga ankaren och dålig ankringsteknik.

Och skulle det ovanliga inträffa att vi plötsligt råkar ut för ett oväntat vindskifte som gör vår ankarplats olämplig eller farlig har vi sällan mer än någon sjömil, oftast är det bara att runda närmaste udde för att komma i skydd där vi kan somna om.

 

Min gode Terrafobica - ankra några gånger i Skottland där en lätt sommarbris kan öka till 15 m/s eller mer när den på kvällen som katabisk vind rasar ner från 1000 meter höga berg och plötsligt slår till på den i övrigt lugna ankringsplatsen. Eller i spanska rias där vinden pressas ihop ner i dalgångarna och ger byar av kulingstyrka som kastar från vitt skilda håll på den plats du trodde gav lä.

Eller ankra längs norra atlantkusten där båten ligger tvärs vinden och rullar i tidvattenströmmar på flera knop och där kelp växer tjock i flera decimeter tjocka lager over botten.

Och på många av dessa ankringsplatser finns det inga alternativ - ligger du inte bra, vrider vinden eller draggar du är det bara att lätta ankare och dra till havs!

Då framstår våra vatten som både idylliska och idealiska att ankra i.

 

Eftersom du inte långseglat borde du nog lyssna eller läsa om dem som gjort det innan du så tvärsäkert yttrar dig.

 

Att dina kompisar seglat ner till Medelhavet med Bruceankaren förvånar mig inte - dom är långt ifrån ensamma. Och det är ingen större konst att ta sig till Italien eller till och med  till Karibien utan att behöva ankra en enda gång! Men när man ligger på en ankarplats på lovartsöarna och passadvinden piper i oavbrutet, dygnet runt med 12-15 m/s vill det till att man litar på sina ankaren!

Jag känner t.o.m folk som seglat jorden runt med Bruce. Bruce är ett relativt vanligt ankare bland långseglare. Men användarna av Bruce blir allt färre. För att man inser att det finns ankaren som är så mycket bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, och CQR går att få i RF också samt en del andra ankare... även om det förekommer kopior som kanske inte är riktigt lika bra. Men själv tycker jag fortfarande att Bruce är MYCKET snyggare.... Men det är utseende vi talar om då. För funktion kan du göra \glass-testet\... passa på när du har en stor bytta glass framme en stund. Du tar då en smal sked och ser vilken skillnad det är att dra den genom den halvsmälta glassen beroende på vilken sida du tar... Den ena sidan \plogar\ ett spår lika smalt som skeden och den andra sidan bygger upp ett stort berg av glass framför sig! Jag vet vilket jag väljer för att ankra i sand och halvhård lera! En annan skillnad är att ankare som tex ROCNA och SPADE fäster mer direkt medan ett CQR och DELTA typ måste dras en bit för att greppa fast, de ska \ploga\ ner sig lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det s.k. skedtestet du nämner var ju något som Alain Hylas, mannen bakom Spade ofta brukade anföra som argument när man lanserade Spade.

 

Men franska Voile Magazine gjorde ett stort ankartest 2003 och bekräftade det som en del seglare redan märkt - skopeffekten fungerar inte i verkligheten, särskilt på lerbottnar.

Till skillnad från skeden, som du för lodrätt genom sockret eller glassen har skopan på ankaret en ganska flack vinkel och när ankaret dras framåt så glider bttenmassorna över skopan utan att bilda berget framför och ankaret draggar, ibland lättare än ett konkavt eller flackt ankare som exempelvis Delta eler Bügel.

Man kunde tom visa att på vissa lerbottnar vägrade Spade att gräva ner sig ordentligt och plogade istället en ganska ytlig fåra jämfört med Delta som fortsatte ner på djupet tills det fastnade.

Ibland kunde också den  konkava delen av ankaret fyllas av en klump med klibbig lera och sand och effekten blir försämrad om du jämför med ett ankare med plan eller konvex yta som exempelvis Delta eller Bügel.

Spade har ju sina rötter i Medelhavet och är tillsammans med orginalen av Bügel sannolikt det bästa ankaret för den typen av sandbottnar man hittar där. Men folk som seglar exempelvis längs atlantkusten är inte lika entusiastiska. Men Spade är fortfarande ett mycket bra allroundankare och långt bättre än Bruce som egentligen bara fungerar bra på specifika, inte för lösa ler/dybottnar. Vilket det också är gjort för!

 

Alla ankaren du nämner måste ploga ner sig litet. Även Spade/Rocna.

 

Sammantaget kan man nog säga att ligan Spade, Delta, Rocna och eventuellt Bügel är ganska likvärdiga om man ser till ett genomsnitt av bottnar och ankringsförhållanden. Och att CQR och särskilt Bruce hamnar efter.

 

Att ens tänka tanken att väga in skönhet i ankarvalet låter väldit främmande i mina öron. Ankaren är en av de produkter där funktiona alla gånger måste gå före form tycker jag. Och att välja en rostfri variant av t.ex Delta som blir långt dyrare skulle jag aldrig göra. Förr eller senare måste man lämna sitt ankare, i alla fall om man ankrar ofta och seglar långt. Och då skulle jag hellre se att extrapengarna som det rostfria kostade hade gått till ett reservankare ...

 

Men ytterst bottnar diskussionen i frågan hur man ankrar.

Som ett alternativ till fulla naturhamnar sommartid i våra skärgårdar? Då duger en enkel och billig lösning.

Eller söker man sig till utsatta platser och ser ankring som ett förstaalternativ för förtöjning?Och kanske dessutom planerar att ge sig ut att långsegla och inte räknar med att ligga i marinor hela tiden blir det en helt annan sak.

Det är två vitt skilda förutsättningar som ställer helt andra krav på utrustning.

 

Och - att ha bra ankaren är en sak. Men om man inte behärskar ankringsteknik hjälper ingen utrustning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Givetvis har jag lite tamp efter kättningen närmare bestämt 60m 14mm tamp på brottgräns över 4ton. Som du ser i min profil så är det en segelbåt det handlar om.
 
2. Jag har hittat orginla Delta i RF på Lewmarshemsida likaså 20-talet återförsäljare men inte någon som har ett RF på 16 kg, det var därför jag undrar var man kan köpa det. Tycker att ett RF är mycketsnyggare än orginal delta, men smaken är olika. Så om någon vet var man kan få tag i ett RF utan att ringa 20-talet leverantörer så får det gärna skriva det.
 
MVH
 
 
Carl 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därifrån kan nog Navship i GBG ta hem. Eller virken firma som helst som tar hem via Navship.

Såg att det fanns 4-kilos Delta! Det vore sött i jollen.

Delta finns ju helt tydligt original både som galvat och rostfritt. Kan man anta att det rostfria har sämre hållfasthet? Formen måste ju vara lika när bägge är original.

 

Senast ändrad av Luffarn | 12 november 2007 | 15:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navship tog 14300:- för ankaret RF. Det är storskillnad mot 2200:- galvat. Kan det verkligen skilja så mycket ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr stämmer det nog.

Kollade snabbt i England och fann t.ex 16 kg Delta för £ 810 (136 galvat) och ett 20 kg för £ 1.100 (160 galvat)

Det kostar att vara snygg! Följ mitt råd, köp ett galvat och ha ett i reserv istället....

Eller köp ett galvat OCH ett ankarspel för samma pengar som ett rostfritt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar man även efter ankarspel från England. Vore inte dumt med ett fett sånt i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot har Hjertmans Delta-ankare med på julrean. Det hade kanske inte varit fel med ett 16 kg Delta längst fram på peket på storfidran med kätting och ankarspel i stället för svärsonens orginalBruce med 4 m kätting och 40 m multipatelina.
 
Å andra sidan kanske jag får vänta ifall jag säljer fidran och köper en motorseglare
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...