Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
freddie1

Dålig kvalité min på Örnvik från 2006

Rekommendera Poster

Hej!

Har tyvärr hittat en rad kvalitésbrister på min båt: En örnvik 540 Cruiser från 2006. Alltså endast 1,5 år gammal!

Har sammanställt en bild från flera foton, visades rost och ärgskador. Kommer i nästa inlägg.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överst till vänster, bild 1 -3:

Här syns länspumpens skarvsladd. Den har inte legat nämnvärt (om ens något) i vatten under säsongen men det är klart att det är fukt i båten, precis som i alla båtar.
Länspumpen har 3 sladdar, en av sladdarna är av motsvarande bleck helt sönderkorroderat (se bilderna). Allt som återstår en en grön gäggig massa. Fina materialval Örnvik gör!! Med 1 sladd av, hade länspumpen troligen inte fungerat om båten börjat läcka in vatten.

Stävöglan i fören har ganska kraftiga rostangrepp. Och då talar jag inte ytrost

utan djupare rost med fåror. (bilderna i mitten). Jag var t o m grymt noga förra hösten och vaxade metallen med ultaglozz just för att förlänga livslängden. Har sett en annan Örnvik båt som är ett par år äldre där stävöglan varit helt rostig och där också pollarna var ganska rostiga. Har börjat märka att även min pollare börjat rosta djupare än ytoxider.

Det extra motorfästet har också tyvärr djupare rost och ej bara oxider.

Örnvik använder skruvar som upperbarligen inte klarar av havsmiljnö, se exemplet nere till vänster i bilden, där ett litet fack är fäst med 4 skruvar, alla helt rostiga.
Det finns tyvärr fler helt rostiga skruver i båten, t ex skruven till bränsleavstängningskranen (inte speciellt lämpligt ju)
Grymt dåligt och görtrist tycker jag. Är ju för tusan en ny båt!! Okej, båten är billigare än kvalitetsbåtar som t ex Yamarin, men ändå.

post-22380-1394235265,34_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inser att bildkvaliteten blir för liten. Lägger in separata bilder istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länspumpens skarvkontakt.

Man kan se att den vänsta sladden är av.

Senast ändrad av freddie1 | 06 november 2007 | 23:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostiga skruvar, och en skruv är inzoomad.

Senast ändrad av freddie1 | 06 november 2007 | 23:41

post-22380-1394235265,782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Bara att reklamera!

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkterna.

Fick svaret från min återförsäljare att stävöglan är i härdat stål och att det tydligen måste vara så för stöldskydd klass-3. Därav inte rostfritt och således grymme rostning. Forthoppningsvis håller den väl 20-30 år tänker jag....

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...