Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
sportsman

förarintyg

Rekommendera Poster

Måste man ha förarintyg\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> .båten är 4.50 lång och  det sitter en 28HK på den
  båten på (bilden) 

post-29814-1394235265,2172_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går nog fortare än den fartgräns som ligger i lagförslaget så läs på för Förarbevis för fritidsbåt under vintern. När Du sedan är ute på sjön så vet Du vilka regler som gäller och
upptäcker att det finns gott om märken i våra vatten. Ett tips på bra egenkurs hittar Du
på länken här.
Lycka till!
Jonny K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Idag finns det inget lagkrav på något förarintyg och jag tvivlar starkt på att det skulle kunna bli något lagkrav inför nästa säsong. Vi är redan inne i november nu.

Personligen tycker jag att hela grejen med krav på förarintyg är tämligen löjligt. Det mesta handlar ju om sunt förnuft. Ibland hör man argument som att det vore bra med förarintyg, för folk kör som vettvillingar med sina båtar. Tror knappast att förarintyget skulle råda bot på den saken. Sen är det lite konstigt att det alltid är alla andra som gör fel...

Har ju även förts fram argument som att förarintyget skulle minska olyckorna. Det tror jag inte heller på. Det är ytterst få tillbud ute till havs. De allra flesta, typ 95% av de förolyckade är medelålders män som druttar i vattnet när de alkoholpåverkade ramlar i från en eka på en insjö i samband med att de ska pinka.

Att lära sig pejla och ta ut bäringar hör närmast 1700-talet till nu när alla har GPS. Jo, men om GPS:en lägger av då säger förespråkarna. Köp en hand-gps att ha i reserv då säger jag. Finns numera för några hundralappar. Hur många har med sig extra kompass om den går sönder? Hur många har med sig extra sjökort om det skulle blåsa i sjön eller brinna upp av solen? Man kan aldrig försäkra sig mot allt.

Själv tog jag förarintyget med både praktiska och teoretiska övningar, men egentligen tycker jag det räcker med en bra bok i sjöväjningsregler och sunt förnuft. Personligen tror jag att nyttan skulle vara större av förarintyg för barnvagnar på gång- och cykelbanor. Betydligt vanligare med tillbud där än vad det är med båtar.

Senast ändrad av Anders75 | 06 november 2007 | 22:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Något krav på förarintyg finns inte men du bör nog för säkerhet skull öva lite hemma i poolen innan du ger dig ut på öppet vatten.

post-15930-1394235265,9588_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tråden lever så kan jag meddela att det finns en bra distanskurs. Sjöfartsverket har gett ut en skiva som heter förarintyget. Gå ignom den hemma i den takt du vill, därefter bokar du tid hos lokal provföraättare...finns på de flesta orter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon länk eller kanske kan berätta var den finns att få tag i? Hittar ingen info om detta på sjöfartsverkets hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Förlåt! ska vara sjöassistans här finns en länk http://www.seapax.se/default.aspx men tror det skall gå  att beställa på vilken bokahndel somhelst. med den skivan, en passare,transportör och övningskarta är det jättelätt att själv lära sig och sedan boka tid för uppskrivning men en förättare nära dig! Själv är jag totalt nybörjare och lyckades tack vare dennna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tja...sportsman...

lessen men just din båt kräver intyg. Du har en vindruta som lutar för mycket bakåt och inga trepunktsbälten samt en farlig knap på fördäck och ingen lots- grabbräcke och dessutom är hon röd vilket är förbehållet sjöbrandkårens utryckningsbåtar.

Så du åker nog på en häftigt tillstånd att framföra det vattenåkdonet enl § 22, moment 32 i sjölagfarten.

Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom har den typen dolda lanternor vilka kräver utbildning att hantera.

Ratten sitter till höger vilket indikerar import från land med vänstertrafik (England?) Eller har det varit en postbåt?

Lite allvarligare.

När lagen träder i kraft har du säkert redan köpt en större båt så vad som gäller för denna båt behöver du nog inte oroa dig för nu. Skaffa förarbevis nu om du känner för det eller vänta till senare. Det som är viktigt är att du skaffar de kunskaper som behövs för det sätt du ska använda båten på. Resten kan du invänta till kommande större båtar.

Och till alla som nu tycker jag har fel och att förarbevis verkligen behövs så beror det på var man ska köra och hur. Alltså skiljer det mycket om man far runt ensam (enda båten) i en mindre insjö mot om man ska ut bland massor av båtar i kustområden. osv.

Viktigast är din och andras säkerhet.

Sportsman, du bor i Dalarna och är det där du ska använda båten så är det ju insjöar typ Siljan eller mindre och då behöver man knappast kunna navigera med passare och transportör.

Men den dag stollarna i Stockholm fått igenom sitt båtkörkort så kommer du även behöva höghastighetscertifikat för din båt. Även i småsjöar för det är viktigt att kunna väja om störsjöodjuret dyker uppCool

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I dagsläget behövs inget förarintyg eller annat bevis för att framföra båten du beskriver. Dock talar mycket för att det kommer införas sådana regler. Jag kan dock rekommendera alla som inte har teoretisk kunskap och de som vill lära sig mer att gå förarintygskurs. Det är väldigt lärorikt och kul. På denna sida hittar du nästan alla förarintyg som finns att läsa.

Förarintyg kurser

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...