forgus31 139 Postad 6 November , 2007 Jag bytte för 5 år sedan toaventil som läckte och trögade. Kranarna sitter en bit bakom panelerna och för att göra det enkelt köpte jag samma sort men nu är det dags igen. Kan det vara avkalkningen av toan som förstört ventilen. Den har en plastkula och känns lite vissen fast den kostar 500 kr. Smorde i somras med matolja som pumpades upp och ventilerna blev skitbra men nu i höst var den övre så kärv att jag inte orkade dra med handtaget och med skiftnyckel snurrade bara axeln medan kulan stod still=kass igen. Dessa ventiler används på Hallberg Rassybåtarna. De finns att köpa där ialla fall. Nån som vet om det har kommit nåt bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 6 November , 2007 Man ser ju på ventilen att det är skräp....kolla på nån riktig rörfirma, dom har riktiga grejor.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 6 November , 2007 Det där är en ventil som ursprungligen används under tvätthoar och dyligt..Du köper den säkert billigare på typ Rinkabyrör eller hos nån rör grossist om du har möjlighet.. Men jag tycker att du ska byta modell till en med rostfri kula istället ,samtidigt är jag inte säker på att det funkar bättre om 5 år än den du har nu, men det kan ju vara värt ett försök.. Förmodligen är det tätningarna i ventilen som av nån anledning blir torra/tröga..om plasten i kulan är anledningen till det törs jag inte säga.Har föresten en sån där utlopps ventil från septin själv i min Maxim men den går skitlätt och jag kan inte se i dokumentationen att den skulle vara bytt nån gång (föregående ägare har seriöst dokumenterat allt som är bytt/köpt till båten sedan -89) Sitter den nära nån värmekälla?? Annars är det här med ventiler lite min grej efter som att jag är rörmokare :¤) Det finns riktiga ventiler med förlängd spindel att få tag på,lite dyrare men säkert mycket bättre. Kolla bara att du får rätt matrial/härdning alla kulventiler är inte ämnade för färskvatten... Måste ta titta till min ventil lite jag med,det där med att bara ha en gammal plastkula mellan mig och havet när jag sover känns lite sådär faktiskt... Lycka till!! Senast ändrad av guzzlon | 06 november 2007 | 21:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 November , 2007 Visst verkar ventilen lite enkel men när den används på riktiga båtar tycker man att det borde vara en bra lösning. Kan vara att den har lång spindel som standard som gör den intressant. Det finns även en plastvariant som numera är mer standard för tvätthoar men den vågade jag inte använda med tanke på risken för vattenintrång i båten. Men kula i plast är heller inte så säkert så jag ska fråga en gång till efter lämplig ventil i. rörkröksaffärn. Har du nån lämplig variant. Vill ju ha axellängden som denna ventil har då man inte vill öppna dörren för att vrida om ventilen vid toabesök. Den ska ockås gå lätt så alla klarar att göra sitt toabesök utan hjälp av starka karlar. Matolja hade en bra verkan men för den trasiga ventilen hann jag inte med att smörja i tid. Den fastnade mer och mer när båten inte användes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 November , 2007 Jag avkalkade toan och toapumpen med ett avkalkningsmedel jag hittat bland städartiklar i en yrkesaffär. Det är väl någon starkt sur vätska som man använder till nerkalkade kakel och klinker. Den fick toapumpen att funka bra men kanske ventilens gummipackningar tog stryk. Vad använder ni för medel att få bort kalkbeläggningarna i toans slangar och pump med? Det blir nästan cm-tjocka avlagringar och toapumpen får kortare och kortare slaglängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 November , 2007 Ni pratar om kalkbeläggningar och avkalkning, och då jag aldrig sett nåt sånt i mina slangar måste jag bara fråga: Var har ni era båtar ? Söt-, bräck- eller saltvatten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 November , 2007 Jag undrar hur pass mycket en ventil tar stryk av det faktum att det som spolas igenom den är ytterst aggresivt när det kommer från toan. Kanske är 5 år inte så orimligt? Jag monterade helt nya genomföringar på min båt för fyra år sedan. Av fåfänga valde jag kromade gulmetallsdito på dem som sitter ovan vattenlinjen. Efter ett år började avluftningens (där det bara passerar luft) samt tömningsgenomföringen till septitanken (som bara används när tanken töms till sjöss) tappa kromen medan samtliga andra genomföringar ännu är blanka och fina fint trots att det nu gått 4 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 November , 2007 Jag tycker inte att något verkar hjälpa utom mekanisk bearbetning. Diverse syror kanke funkar i någon utsträckning, men så var det frågan om påverkan på gummi och miljö. Pumpen brukar ändå (jag har Lavactoaletter med vanliga membranpumpar) vara mogen för ett nytt reparationskit när beläggningarna byggts upp, vilket tar ca 5 år för mig. Slangarna brukar jag böja, banka och slå på så lossnar beläggningarna. På vissa raksträckor har jag pvc-rör iställer för slang och i dessa blir det inga beläggningar, inte heller i septitanken av polyeten. Svar till Gunnar: Min båt ligger i Sthlm men seglas ofta i betydligt saltare vatten. Kalkavlagringarna kanske ökar något i riktigt salt atlant/medelhavsvatten men inte så mycket. Problemet är vanligt och finns nog överallt utom möjligen i sötvatten, vilket jag inte har någon erfarenhet av. Har du verkligen tittat efter? Senast ändrad av Eilean | 07 november 2007 | 20:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 November , 2007 Jag har båten på västkusten. Efter bara en säsong är det kraftiga beläggningar och jag tar isär toapumpen varje år. Det är iofs lätt att göra och inte så snuskigt som skulle kunna tro. Det är inte skit kvar där men en massa grå-vit beläggning som får skrapas bort. 5mm skulle jag tro efter en sommar. Baby Blake toa av gammal årgång. Såg likadan ut för 100 år sen har jag hört. Denna är bara 28 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 November , 2007 Kan det ha att göra med att toapumpen är av metall (brons). Toatanken av rostfritt kanske reagerar med toaventilen som är av mässing. Finns det rostfria ventiler med lång spindel (axel)? Vore värt att pröva några år. Metallblandningar brukar inte vara bra i slatvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 November , 2007 Tveksamt. På min båt är ju allt, toa, pump, slangar, rör samt septitank av porslin eller plast. Den enda metallen som finns mellan den som bubbar och havet är själva bordsgenomföringen. Ändå fastnar kalkbeläggningarna, om än långsammare än hos dig och inte i pvc-rören och i själva septitanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 7 November , 2007 Jag ska försöka hinna kolla några ventil alternativ och ca priser innan helgen,hinner inte imorn för jag är mitt i en värmepumps intallation så jag passerar varken grossist eller kontor imorgon.. Förmodligen så är det avkalkningsmedlet som dödar ventilerna,fekalierna i sig borde inte vara nått problem.Just det här med på-kalkning har jag inte så stor erfarenhet av då vi här uppe i norr inte har det problemet varken med driksvatten eller i havsvattnet. Däremot så har jag hört att folk rengör tankar genom att fylla upp dom med varmt vatten och blandar i maskindiskmedel...Tänkte prova det själv till våren tror jag.. Måste spindeln vara exakt lika lång eller finns det marginal kortare/längre?? Återkommer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 November , 2007 Toaventilen sitter skruvad på tanken som är av rostfritt. Då ventilen är av brons och tanken syrafast stål kan det möjligen ha blivit galvaniska strömmar där. Har dålig erfarenhet av metall/stålblandningar i saltvatten. Det är mässingen i ventilen som offrar till tanken (aktivt rostfritt). Kulan är dock av plast så den ska ju klara sig. Det är nog gummit som hårdnat. Verkar helt ha huggit fast så kulan inte gick att rubba. Inte så kul när det händer på semestern som förra gången. Påmönstade gäster hade med sig skruvventil och två rörtänger och vi fick börja med en liten toaövning. Och sedan lunch. Spännande att se vad du kan hitta guzzlon. Lite kortare axel är OK, speciellt om det är ett kraftigt handtag som även klenare klarar av när det börjar fastna. Får väl äta fetare mat så ventilerna hålls välsmorda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 8 November , 2007 Haha,ja jävlar!! Fetare mat var det ja.... Strålande ide... Återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 8 November , 2007 Jag har exakt likadana ventiler på min båt, Albin 82 från 1976.Jag skruvade isär dom år 2002 och smörjde dom med vattenfast fett (propelleraxelfett tror jag) men dom börjar bli tröga igen.Jag väntar med spänning för en utförlig rapport från Guzzlon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 November , 2007 Bäste herr Forgus 31. Jag inser nu att jag missförstod dig. Jag trodde att du menade att blandningen av olika metaller i toasystemet skulle påverka utvecklingen av kalkbeläggningar. Därav mitt svammel om plast.. Jag vill ju inte framstå som dummare än jag är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 November , 2007 Det är lite konstigt att plaströret inte blir belagt. Klarar sig plasttoaletter kanske från att bli förkalkade? Har inte reagerat över att du skulle vara dummare snarare verkar du använda båten mer än flertalet och har mycket tips och erfarenheter att dela med dig. Det är alltid intressant och nyttigt att få del av andras problem med liknande prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 10 November , 2007 Det verkar som att kalkbeläggningen är kräsen på vilken sorts plast det är. Den fastnar alltså inte på PVC eller på polyeten. Men på mina Whale membran-toapumpar av någon för mig okänd plast byggs det upp stora avlagringar. Samma på LAVAC-toaletternas slangstosar av plast. Skålarna är av porslin och verkar vara mottagliga för beläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 19 November , 2007 Med förlängning av en ventil som redan från början har lång spindel Så blir längden ca 120mm. Då finns det både allternativ med hus i mässing/rostfrikula och hus i rostfritt/rostfrikula.. Ca 500 kr för mässing/rostfri med förlängnings del till spindeln.. Om det kan funka så kila in till din vvs butik bara,men pruta friskt 30-40% går att pruta bort på butikens priser om bara personalen är lite vettiga.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 November , 2007 Tack, ska kolla in hos min VVS-butik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 November , 2007 När man tänker efter. Vad har egentligen hänt med en ventilkula som sitter så fast att man knappt kan dra runt den med en stor skiftnyckel? Det är väl gummipackningar som kulan går emot som har fastnat. Borde inte gummit ge med sig och gå sönder. Hur kan det bli så otroligt bra fastlimmat. Skulle säkert inte ha kunnat limma fast kulan så effektivt om jag försökt. Frågan är vad man skulle kunnat lösa upp det med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 20 November , 2007 Vad menar du med att lösa upp det med. Menar du att hitta ett medel som får den att funka igen undrar jag om du verkligen tänker klokt. Jag misstänker att ventilen sitter under vattenlinjen och att båten står på land nu. Att spara några 100-lappar nu och riskera att få en trasig/läckande ventil igen i sjön nästa sommar verkar dumt. Eller så har jag bara missförstått dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 November , 2007 Tänkte vara förberedd nästa gång det händer. Om man kan ha i nån kemikalie och låta det verka. Det är den övre ventilen. Den nere mot vattnet går lätt och bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 November , 2007 Tätningen mellan kula och ventil är inte gjord av gummi utan av nån sorts teflonmatrial. Jag tror snarare att det är plasten i kulan som förändras än tätningarna... Har ingen direkt teori om hur,det skumma är ju att min 27 år gammla ventil nästan går för lätt.. Om den inte är trasig förstås hehe... har ju nästan nyss köpt båten.. Hejhopp.. Senast ändrad av guzzlon | 20 november 2007 | 18:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser