Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
miki2

Liten varning - Service manual ifrån Indigo Hippo - ebay

Rekommendera Poster

Hej,

Då har jag laddat hem min manual som jag köpt på ebay av företaget Indigo Hippo.

Priset var en skitsumma (9.99usd.), men jag blev trots det klart besviken.

Dom skriver i sin annons att den är 100% sökbar och inzoomningsbar. Det är ljug. Manualen är 100% inscannade bilder och i 99% riktigt låg kvalitet. Många av bilderna ser ut att vara tagna på 60 talet och den här manualen jag köpte skulle gälla för Mercurys 2taktare 2.5-250HP ifrån 2001-2005. Inte en enda vektoriserad (skalbar bild, ritning, diagram.) och inte en enda skriven text. Allt är innscannat. Dom skriver att den är bookmarkad, japp det fanns tre totalt slumpmässiga bookmarks, inte direkt användbart.

Innehållet har jag bara snabbt ögnat igenom och det är klart rörigt då det spänner över ett så stort antal olika modeller. Den går dock att använda men jag har sett MYCKET bättre manualer.

Rekomenderas INTE.

Om någon hittat andra manualer som varit bra på nätet så berätta gärna.

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man så dumsnål att man betalar för en piratkopierad manual så får man skylla sig själv. Om du nu vill ge igen på skojaren du betalade så skicka dennes personuppgifter till förlaget som ger ut boken du har köpt en kopia av så ska du se att dom stämmer skjortan av honom, vem vet du kanske får en riktig bok som tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att bli klassad som en dumsnål piratkopierare, när min avsikt var att hindra andra från att göra samma misstag samt få fram information om vart man kan skaffa en bra manual.

Trodde väl att forumet var till för att hjälpa varandra och hålla kostnader nere, så man slipper lämna bort allt till auktoriserade serviceverkstäder.

Sökte en del på ebay innan jag beställde och jag var ute efter något jag kunde ladda hem så jag slapp frakt och vänta på leverans. Bara för att man använder internet som leveransmetod och det man laddar hem inte kostar en förmögenhet så kan man inte dra slutsatsen att materialet är dåligt och piratkopierat.

Indigo Hippo har handlat på ebay med manualer i några år och dom har väldigt bra referenser. Om dom skulle handla med piratkopierade manualer så borde dom blivit stämda för länge sedan.

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, håller med om att inscannat luktar mer priatkopierat. Men det var ju just det jag inte visste innan jag köpte och det är det den här tråden går ut på!

Kolla länken själv, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCURY-OUTBOARD-SERVICE-MANUAL-2001-2005-2-5-250hp_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ26453QQihZ020QQitemZ300164130816QQtcZphoto

Där står inget om inscannat, utan det står att dom har fulla rättigheter att sälja vidare, att dett är 100% sökbart, indexerat, bookmarkat, skalbart, pdf material. Och det är det jag vill varna för att det inte är.

Skitsamma, nu får man se framåt! Nån som har några bra tips på var man kan hitta en bra, inte priatkopierad servicemanual på nätet, (som inte kostar lika mycket som tio servicar på en verkstad)?

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som handlat därifrån. Är det en nertankningsbar pdfmanual eller en tryckt rackare?

Klagade lite hos Hippo och dom erbjöd en full refund direkt. Så dom verkar hyggliga hur som helst.

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra info, tack!
Synd att du ska bli kallad dumsnål och piratkopierare när du bara ville varna andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...