Jyllskar 0 Postad 5 November , 2007 Hejsan! Jag har tänkt bygga en båttrailer som sedan gärna ska gå att besikta som 80 vagn. Har tänkt att använda ett Cabby husvagnsunderrede. Min egentliga fråga är: Eftersom att trummbromsar gärna fylls med vatten och rostar, får jag byta axel mot en te.x Saab axel med hydrauliska skivbromsar, Med handbromsen på oken? Eller kastar dom ut mig från SBP? Allt under förutsättning att man bygger allt stabilt och seriöst. Alltså byta axel och sätta en bromscylinder vid påskjutaren på vagnen och köra med saab axel? Tacksam för svar Ha en bra dag. Mvh/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 5 November , 2007 Ska du besiktiga och använda ett husvagnsunderede så får detta inte var utskrotat utan måste vara kvar i rullarna. Sedan så kan du inte byta axlar eller bromsar då har du ändrat så det inte stämmer mot typintyget. Har gjort samma resa med ett Sprite underrede, SBP var skit noga med att alla nummer stämde på drag och bromsar. I det nya reg beviset stod det fortfarande Sprite GT men vagn för transport av båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 6 November , 2007 Typa om den då? Det borde ju gå att få igenom en hemmabyggd trailer om den är seriöst byggd och överdimmensionead? Jag kan ha fel...//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser