Fabo 0 Postad 5 November , 2007 hej på er har en trä snipa sirka 1940 vet ej besta setet att behandla hene än har inte vogar slipa dän laken på grund av deta hemska väder vi hat i somar men moste jöra not so hon klarar vintern laken e retså bra men invedigt e hon retså fuktig vogar jag lemna hene över vintern med presening?? eler vad bör jag göra ps jag skriver som en krata boten på bilden är ej min men en snarlik ska byta bild inom kort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 November , 2007 Du for slippa bott al lakk okk fenissa åttta gångerr, mällanslippa mällan varge lagger, tväta me rösprit okkcå. lökka tilll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabo 0 Postad 7 November , 2007 tack för tipset men vogar jag jöradet nu ner det börjar bli vinter har ju boten utom hus eler sa jag venta ett per månader med att slipanerden ?? mvh FÄBO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 November , 2007 Hej Fabo.Slipar du nu så är det värsta gjort, men vädret är inte det bästa och man vill helst sitta inne.Slipar du trärent så drar det år sig fukten lättare så jag skulle vänta till våren.Du har väl täckt över båten så inte vatten sipprar ner, se till att du har luftcirkulation ordentligt men att det inte regnar in.Hälsningar,Kalman ------------------Weestfjoorådthhinnner er ätt ällende föhrstoör hhjärnann psynt om dek.HålscchninnnkarKlammman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabo 0 Postad 14 November , 2007 jop jag ventar te voren eler äter nyår med slipning har en satig ven som sejer att han kan om botar men litar inte pån reit han tyker att jag sa börja men e no ganska dumt jag har lakt 2tum4 regler på deket runt om o presening men lite fukt e de i hene anars e hon ganska frisk lite virke e det att byta på deket o lite på taket vet du vad kvartersogat virke e o vad man kan bestela? vin da i da 40cm snö här hehe mvh fäbo 07-11-14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 5 December , 2007 Hej!! SLIPA INTE TRÄRENT!!! Bara en massa onödigt jobb som dessutom förstör du båten i onödan. Varje gång man skrapar och slipa trärent så försvinner ju någon mm av de 15-20 mm bordläggning du har. · Ställ båten under tak. Ingen presenning direkt på båten. Städa ur och gör rent. Ta bort allt löst och öppna alla luckor så att den kan börja torka. Skrapa bort lack/fernissa som sitter löst. OCH DÅ MENAR JAG VERKLIGEN LÖST!! Inte sådant som lossar när du tar i med skrapan. Det som sitter kvar finns det ingen anledning att röra. Börja stryka på linolja där det inte är lackat. Byt sedan forum till Träbåtsakuten Klicka här ... där du först ska läsa igenom Tips och trix som innehåller många bra råd. Köp eller låna Thomas Larsons bok om träbåtsvård som du hittar länk till på Träbåtsakutens hemsida. Mats Senast ändrad av Pierina | 05 december 2007 | 13:27 Senast ändrad av Pierina | 05 december 2007 | 13:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser