CraneIsland 0 Postad 5 November , 2007 Har just köpt en Buster M, med vanlig vajerstyrning. Då jag åker året runt brukar jag föredra hydraulstyrning på mina båtar. Men nu påstår återförsäljaren att det inte går att montera hydraulstyrning på en Buster M. Han säger att om man vill ha hydraulik måste det beställas/monteras från fabrik. Kan det verkligen stämma och vad beror det i sånna fall på? Kan det vara för snålt med utrymme vid akterspegeln? Någon annan hake kan väl inte finnas?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 November , 2007 Snick-snack! Hydraulstyrning KAN monteras på ALLA båtar. Om utrymmet är så snålt att en liten hydraulcylinder inte får plats (och då snackar vi jäv*igt snålt) ) så får man väl i värsta helt enkelt flytta cylindern åt sidan en bit och förlänga cylinderaxeln med en tunnare stålpinne, kan väl inte vara omöjligt ?? Hur vet dom på båtfabriken vilken motor köparen kommer att använda (alltså hur stor plats den tar/vilket utrymme som finns kvar) ? ..luktar skitsnack.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 6 November , 2007 Det var nog det roligaste jag hört på ett tag. Att instalera hydralstyrning är lika lätt som att bygga lego, visst det kan vara lite bökigt från och till men det är absolut ingenting som måste göras från fabrik. Skriv vilken motor du har och lite annat så kan nån säkert hitta en styrning som passar fin fint http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 10 November , 2007 Skönt å höra att det inte verkar stämma. Båten är nya Buster M och motorn Yamaha 40 hk. Jag har själv monterat några hydraulstyrningar genom åren utan problem, så jag hade lite svårt att förstå vad problemet egentligen var. Men som sagt, försäljaren lät övertygad när han påstod att hydraulstyrning endast kan monteras från fabrik. Ska kika lite på dragningen av befintlig styrvajer. Möjligen är det något svårt att dra igenom två hydraulslangar (har varit lite meckigt på vissa båtar har jag märkt), men det borde inte handla om mer än normal problemlösning. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 12 November , 2007 Kolla kolla vilka styrcylindrar du får ned och att de kan slå fullt BB & SB sen är det bara att bulta fast, montera, lufta igenom och dra. Eventuellt måste du ta upp genomförningarna men det är inga problem bara man har rätt verktyg.//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser