Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Briggen

Båtval

Rekommendera Poster

Ett råd mottages tacksamt! Beslutsvånda.

Båtköp. Väljer mellan två alternativ. Motorbåtar storleken 19 fot (typ 585x225), båda av etablerade välkända märken, byggda i början av 1990-talet. Cabinbåtar, båda två med dörr i aktern, vilket vi gillar.

De är likvärdiga i skick och klass tycker jag. 

Men jag har svårt att bestämma mig och det hänger samman med utombordarna, en vanligt Johnson 150 hk 2-takt -97 (fin) och på den andra båten sitter en Yamaha 100 hk 4-takt -00 (också i bra skick).

Grejen är den att det skiljer ungefär 70 000 kronor i pris mellan båtarna, från 100 000 kr med 2-taktaren till 170 000 kr med 4-taktaren.

Vad tycks?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att båten med 150-hästaren verkligen får ha 150 hästar.

Försäkring!

Jämför försäkringspremien på båtarna - en gräns går oftast vid 40 knop.

Bör vara rätt tid att pruta och köpa båt nu!

Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Patric.\Smile\ Att den f å r ha 150 hk är helt klart. Men det där med försäkringspremien hade jag inte alls tänkt på.

Ovasett det, är det värt 70 000 extra med 4-taktaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att tycka något, då du ej skriver vad det är för båtar\Undecided\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den första med 2-takt är en modernare variant av Ockelbo c 20. Den andra med 4-takt är en Yamarin 580. Fast för mig handlar beslutsångesten inte om båtmärke i detta fall, utan mer principiellt hur man ska värdesätta motorerna. 4-taktarn borde t ex göra att båten står sig bättre i värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om jag vore som dig så skulle jag köpa 2-taktaren, sälja av motorn (du får säkert en bra slant för den) och sedan lägga till en del av dom 70 kkr du sparade på inköpet och köpa en sprillans ny motor. Du kan få t ex en Suzuki DF 115 -08 för 90 kkr, och då har du en helt ny motor.

Lycka till hur du nu än gör!

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\Laughing\ Det var ett smart förslag, thank you.

Lite trassligt men det låter som en bra lösning. Undrar om man i så fall ska sälja den privat, typ Blocket? Blir kanske bästa utfallet rent ekonomiskt, antar jag. Samtidigt blir det mer arbete än om man byter hos en handlare.

(Är ny Bryggsnackare, undrar förresten varför det står landkrabba på mig, kanske ska vara så innan man blir kapten. Att man varit på sjön i halva livet har väl ingen betydelse kanske.)

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På maringuiden gör man karriär efter hur många inlägg man gör. Alla har vi börjat som landkrabba och kämpat oss uppåt. Så skriv utav h..e och Du gör kometkarriär.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Glöm inte bort kostnaderna för av/på montering samt installation av alla reglage/mätare, om du nu ska lämna in den och inte göra det själv. (om du är inne på köpa ny motor linjen)

Kollade med yamaha center i Helsingborg och dom skulle ha 4000 för komplett installation av en 50hk fyrtakt...

(ej prutat eller kollat andra firmor eftersom jag behövde uppgifterna till ett försäkrings ärende)

Ska det då monteras av och på en ny, samt att priset hänger ihop med antal hästar så kan det bli en duktig slant...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterade själv av gammal och hängde på ny motor förra året (90 hk), inga problem för en normalhändig person! Kan tilläggas att det var första gången, och det funkade faktiskt utan hjälp av utomstående.

Dock investerade jag 1200 i en garagelyft, ovärderligt för att lyfta av och på. Har även kommit till användning senare, kompisar har lånat o lyft både det ena o andra med den!

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...