Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
krickus

Grundkörning

Rekommendera Poster

Om det är dåligt eller ej beror väl på dig...  \Surprised\

 

Om du vill slänga ut massa pengar på att laga

båten så är det ju kanon.. om inte så kanske det

inte är så bra. \Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bra för vissa att du går på grund,annars dör propeller marknaden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, för att svara seriöst, så ska man inte köra med en skadad propeller då detta sliter på drev och dyligt. Reparera eller köp en ny propeller är det råd jag kan ge. Sen om du har en stålpropeller så skadar den drevet mer om du skulle köra på grund än en av aluminium t.ex. Eftersom du inte skrivit att du har fler skador på själva båten eller motorn (Skeddan, riggen...) så utgår vi från att du inte har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aj en på grund med en kris kraft eller sea gray?????????????????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det dåligt att köra på grund?

Nej det är bra!  Är grundet inte utmärkt så lämnas bara båten kvar som utmärkning.

post-15930-1394235258,5329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Glöm inte rapportera var grundet är så vi får uppdaterade sjökort med nya grund. 47b20s0.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om grundet är svårt att se kan man lämna kvar båten som markering...

post-15159-1394235258,8018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du lämnar båten så slå gärna på lanternorna innan du ger dig av... \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De 85% som skrivit i tråden innan, vilka pajaser, typiskt skadeglada svenskar. Att du sedan har en Donzi med rakarör gör väl inte saken bättre.

 

Tillbaks till din fråga. Att gå på grund är ingen höjdare och att fortsätta använda proppen efter det en ännu sämre grej. När du tar upp båten för vintern ta loss proppen och lämna in den på proppellertrim, de lagar den över vinter och è bäst i stan. 1500-4000kr beroende på propp och skada. Kontrollera sedan axeln så den inte blivit skev, kan vara svårt att avgöra men försök. Byt sedan olja och kontrollera om det finns metallspån i oljan, oftast brukar det fastna på urtappningspluggen som har en liten magnet på sig. Glöm inte att byta packningen när du sätter tillbaka den. Skulle de vara ovanligt mycket metallspån i oljan kan det vara en ìde att ta det som en försäkringsskada och lämna in drevev och propp. De kan det ju vara ìde att ta självrisken och få drevet genomgånget, du får nog igen pengaran när du ska sälja båten om du kan visa att drevet är genomgånget.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VA!! Menar du att det finns nonsens-inlägg på detta eminenta marinforum? \Yell\

 

Det hade jag aldrig kommit på själv...   \Sealed\

 

 

Nä, konstigt att det fortfarande finns människor som tror att allt som skrivs på intenet är seriöst. Men en del roliga trådar blir det.

 

t.ex. Räkans miljon-tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=114432

 

eller steves död: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109581

 

eller varför inte det nya trollet Snakes orm-tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=193115

 

 

 

SEVeyesC08_th.gif

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hajar inte riktigt frågan ?

Menar du, om det är dåligt för propellern. Eller att det är dåligt av dig att köra på grund ??

 

För propellern är du ju inne helvete dåligt, och för dig är det ju endast dyrt. Och ganska onödiga utgifter.

Men som någon sa här tidigare så kan jag också varmt rekomendera Propellertrim i Sthlm.

 

Jävligt bra service, och det känns som att dom har humana priser.

 

Annars om dessa grundstötningar så tycker jag det är ganska töntigt att glira hit och dit i detta ämne.

 

Själv spelar jag golf, och kan lätt säga att en grundstötning är ungefär som att EN PILSNER BOLL.

Alltså att inte slå utslaget längre än damtee (förlåt damer, rödtee)

 

Men det trevliga med bestraffningen av att slå en pilsner boll är förutom alla gliringar ganska trevlig, de som spelar i samma boll bjuds efter golfrundan på varsin STÖL.

 

Det skulle man väl kunna göra på båten med.

 

Fan där gick proppen, \Yell\

Jaha, fram med fyra kalla bira medan vi sitter här i sjönöd. \Cool\

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det bra att gå på grund, då kan man ju undvika det grundet nästa gång man är ute och åker.

Om man kör på alla grund som finns i skärgården, vet man ju var dom ligger, och behöver därför ej köpa sjökort eller plotter. på så sätt spar man ju mycket pengar.

Tuta och kör\Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17°31’80E 59°28’25N

Vad förvånad man blir när det sker på öppet vatten!

Skall kolla på plottern då och då i framtiden...

20080824-011.JPG

/Torbjörn



Senast ändrad av flipper-ql | 08 september 2008 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppet vatten betyder att vattenytan är fri från uppstickande sten, eller hur?

Oftast kör väl inte folk på synliga stenar?!?

SJÖKORT!

Ba som ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte förvånad, det finns så många som inte kan läsa sjökort!

Märkligt att du har en Flipper 580 från 1996. Har du byggt den själv?
Dom slutade tillverkas nånstans runt 1976.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...