Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Yadis

Ryds 478 GT frågor

Rekommendera Poster

Var idag ute med en kompis o hans nya Ryds 478 med Mercury 60 hk 4-takt(båda 2007).

Har några frågor.

1. Proppen har 13' i stigning, men vi maxade bara 30 knop med 2 vuxna o 1 hund-normalt?

2. Var knappt några vågor men ibland kom båten i gungning(upp o ner) som om det var vågor - varför?

3. Motorn har el-tilt. Hur ska man använda den? Ska motorn stå annorlunda vid start än vid marchfart och vilka är dom normala lägena man ska köra med?

 

Senast ändrad av Yadis | 03 november 2007 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Har ingen aning då jag inte kört någon sådan båt

2. Det beror (vad jag vet) på skrovkonstruktionen?
3. När man ska åka någon minut på låg fart till strax innan planingströskeln så trimmar man in motorn mot aktern för att få ned fören så båten skall gå rakt och fint. När du gasar på lite trimmar ni ut motorn för att få upp fören för att få mindre friktion och därav mer fart (detta kan vara svaret på fråga 1). Man brukar känna när motorn går som bäst och då har ni trimmat ut lagom. Ofta får man sitta och småtrimma under färd då viktfördelning, vindriktning, vågor m.m. varierar. Hoppas du fick svar på dinna frågor.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en likadan båt och motor (samma årsmodell också), med två personer i kommer jag upp i 35-36 knop. Om man tiltar ner motorn så mycket som möjligt planar den snabbare, när man har kommit upp i hastighet tiltar man upp motorn till ett optimalt läge och där igenom kommer man upp i högre hastigheter.

 

Ps min båt är ej bottenmålad, gör lite på hastigheten också

 

Mvh

Freddan

 

Senast ändrad av Mr_Cool | 05 november 2007 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en Ryds 478 med 50 hk 4 takt (alltså 10 hk mindre) och här är mina svar:

 

1. Vad som är rimligt toppfart beror på hur den mäts. Med min analoga mätare når jag ensam i båten 36 knop, men med GPS bara 31 knop.

 

Jag har bytt ned från 14 tum till 12 tum och når ändå 31 knop när jag är ensam. Högre toppvarv nu och bättre acceleration, men en aning fortare borde det gå med 13 tum.

 

Nog tycker jag att det borde gå fortare med 60 hk. Smutsig botten och kallt vatten (tyngre) ger dock lägre fart.

 

2. Att båten guppar händer främst när du kör halvfort (20-25 knop) för då orkar inte motorn hålla upp fören om el-tilten är för långt ut. Öka antingen farten eller tilta in.

 

3. Det är väl som med de flesta planande motorbåtar:

-- från stillastående kommer du snabbast upp i fart med tilten längst in/ned. Viktigt främst om alla sitter bak i båten.

-- vid planing får du mindre våt yta om motorn tiltas ut, så att båten går fortare. Om man tiltar för långt ut/upp vid en viss fart, så får man just de gungningar som du skriver om.

-- Kör man i medvind kan man tilta ut mer, vid motsjö går båten stadigare om man tiltar ned max.

 

Just på min Ryds 478 har jag märkt att jag kan tilta ut/upp mycket mer på maxvarv (med mer kraft som lyfter fören) och att farten då ökar rejält. Men det beror även på hur högt motorn är hissad (min är inte hissad extra).

 

För mer info, sök på toppfart, propeller, hissning och kanske även stålpropeller i Motorbåtssnack så hittar du fler trådar om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...